Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Paramesotriton zhijinensis

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter

Er is weer een nieuwe Paramesotriton soort bij in Zuid-China; Paramesotriton zhijinensis. Deze soort is nauw verwant aan P. chinensis, en wat erg interessant is; kennelijk zijn de meeste individuuen neoteen! Dat is iets wat volgens mij in de hobby zelfs niet voorkomt bij dit geslacht.

De abstract is te lezen op http://www.mapress.com/zootaxa/2008/f/z01775p060f.pdf.

Jef Janssens

waaauw,spannend spannend spannend!!!
zijn er al foto's van verschenen?

Mark

Erg interessante dieren! Ik heb het volledige artikel als pdf, mensen die hier interesse in hebben kunnen me mailen.

Wouter

Mooie dieren! De type-lokaliteit ziet er wel uniek uit, aan de reflectie van de gebouwen en de kleur van het water te zien is het een niet al te schone dorpsvijver. Wel geweldig dat zulke soorten toch nog beschreven worden, terwijl China volgebouwd wordt.

Misschien heeft die vijver ook wel wat met de neotenie te maken... Wie weet wat de dorpsbewoners met vies water/was etc daarin doen!

Wouter

Op de Amphibiaweb account van deze soort zijn foto's geplaatst van de beschrijvers uit het Zootaxa artikel.

Aan het verhaal zit nog een staartje... P. zhijinensis was al een week eerder beschreven in een Chinees blad! Zelfde dieren, zelfde vindplek, maar door een totaal andere groep wetenschappers. Die eerste beschrijving heeft eigenlijk prioriteit over die van Zootaxa.