Eitjes H. scutatum

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Erwin Bakker


Coen Deurloo

#31
Citaat van: Alex Kenter op juli 01, 2008, 09:03:55 PM
Ziet er goed uit Coen, weet je al wat je moet doen in de volgende stadia?



Wat bedoel je precies met de volgende stadia? Ik ga gewoon de waterkwaliteit in orde proberen te houden, en klein voer aanbieden. Ook moet het waterniveau niet te diep zijn, ongeveer 3 cm. Ik wissel ervaringen uit met Kamil, hij heeft ook ervaring met de opkweek van deze soort.

Coen Deurloo

Helaas blijven er dieren sterven na de waterverversingen, dit werkt absoluut niet optimaal. Mocht ik weer eitjes hebben volgend jaar, ga ik ervoor zorgen dat er een al draaiende bak voor ze klaar staat. Dat ik maar 17 larven had helpt ook niet in de experimentele stadium van grootbrengen, momenteel heb ik nog maar 2 larven over. Deze soort is bijzonder gevoelig voor waterverversingen. Meer info op de lezing van de salamanderlanddag...

Kenny

Hey Coen en hoe ververs je je water? ik had daar ook last van met een soort vissen...
Een soort van dripsysteem zou de oplossing mischien wel kunnen zijn, dus je maakt een gaatje ter hoogte van hoe hoog je het water wil laten komen en het vers water bovenaan ergens met een druppelaar. Zo wordt het water druppeltje per druppeltje en constant ververst.

Het is maar een idee  ;D
hoeveel larfjes hou je nog over momenteel?
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.

Coen Deurloo

Wel lezen he Kenny ;) Ik heb er nog maar 2 over helaas. Je druppelsysteem klinkt erg goed, heb je hier een voorbeeld(foto?) van?

®ob

Bij gifkikkers doen ze dat ook vaak... een emmer op de grond, een emmer op een plank, en dan via een luchtslangetje (geknepen) het water in de onderste emmer laten druppelen. Zo kun je hem wel 24 uur laten vullen. Schijt goed te werken bij kikkervisjes.

petro pees

Dat water verversen dat weet wat!
Nietalleen hier op de site maar ook op de engelstalige ben ik dit probleem tegen gekomen.En laten we wel wezen ook in bij mijn larven van de T.Shanjings is het niet geheel goed gegaan.
Het schijnt zo te zijn dat vooral heel jonge larven en larven van kleine soorten er last van hebben,als hun water geheel of deels verschoont wordt.
Bij mij is een goede oplossing gebleken;de eerste zeven dagen het water niet te verversen en in de tijd erna gedeeltelijk,merendeels door het afzuigen van het vuil en dan hetgeen wat weggezogen was weer aan te vullen tot het niveau waar het op stond.
Wel heb ik steeds water gebruikt wat meer als 24 uur al in emmers klaar stond en waar ik ook watervlooien in had zitten.
Ben me terdege bewust dat zoiets niet opgaat voor bakken met een groot aantal dieren,maar daar hoef ik geloof ik in de meeste gevallen niet vanuit te gaan.
Ik kan me heel goed voorstellen dat bij deze soort juist in de eerste week of zelfs meer,waterverversen juist geen optie is.Dit is geen weten maar na veel lezen een vaststelling,waarvan ikzelf denk dat ie goed is.
Petro
Tylototriton Shanjing

Kenny

Je kan voor 2soorten dripsystemen gaan...1met constante verversing/aanvoer van water of 1 zoals rob het voorstelde met het emmer-geval.
Hier een voorbeeld op basis van "het emmergeval" ;D

simpele drip

dit is gewoon een 2L fles met stripband rond + kleerhanger. Aan de stop het slangetje en in de bodem (nu bovenkant dus) een gaatje maken voor de druk weg te nemen. Nu zou je dit mischien wel kunnen perfectioneren met een echt drippertje aan het eind van het slangetje.drippertje voorbeeld
dan nog een gaatje maken in je bakje zelf ter hoogte van het gewenste waterniveau en zo zal het druppel voor druppel ververst worden(op het tempo dat jij kiest a.d.h.v. het soort drippertje).
Kan handig zijn om zo enkele flessen klaar te maken? of mischien met zo'n grote 5L waterflessen?

Dit zal mischien het meest gemakkelijke en goedkope zijn. Hoop dat je er iets aan hebt  ;D
Ik spreek je nog op msn  ;)

ps: als je iemand kent die in een ziekenhuis werkt...die werken ook met dripsystemen die ze aan baxters leggen...

grtz
De salamandervereniging promoot het gebruik van je eigen (voor)naam op het forum, nicknames zien we minder graag.