Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Salamander kieze...

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michiel

Hallo iedereen,
Ik wil binnenkort mij een salamander aanschaffen maar zit nog met een hoop vragen.
1.Ik zou graag een soort uit europa hebben en die vooral op het land leeft.Maar welke raden jullie dan mij aan? Ik woon in belgie btw ;)
2.Als je je aquarium hebt, hoe moet je er dan voor zorgen als je bv; fruitvliegjes voedt, dat die er niet uitkunnen? gewoon een lichtkap of bedekken met een soort gaas?
3.Moet het watergedeelte (ook al is dit niet veel) worden aangesloten aan een pompje voor te zuivere etc..?
4.Kan het water gewoon kraantjeswater zijn?
Dit is het dan :D
Mijn favorieten zijn op het moment
-Ambystoma maculatum
-Hemidactylium scutatum

Mvg.Michiel

®ob

#1
Hey Michiel, welkom op het forum!

ik beantwoord je vragen even per punt

1. een europese landsalamander (voor een beginner) zou ik niet zo 1,2,3 kunnen verzinnen. Er zijn wel enkele Amerikaanse soorten die niet zo lastig te houden zijn, te denken valt aan tijgersalamanders, Ambystoma trigrinum. helaas zijn ze alleen als wildvang te verkrijgen momenteel (al is er een Belgisch forumlid met juvenielen momenteel, maar die zullen voorlopig niet te verkrijgen zijn). Het probleem is dat de meeste èchte landsalamanders zich niet makkelijk voortplanten, lastig te houden zijn, of niet gehouden mogen worden.

De 2 soorten die je noemt zijn soorten die ik beiden je niet zou aanraden als beginnerssoorten, en daarbij zijn het geen EU soorten, het zijn US-soorten.
Een europese soort die veel (niet altijd, maar wel veel) op het land te houden is, is de marmersalamander, hij is ook als nakweek veel te vinden.

2 Een heel goed sluitend deksel is zowieso verplicht, anders ontsnappen je de dieren, ze kunnen langs glas omhoog klimmen. fruitvliegjes voer je alleen als je dieren nog jong zijn, daarna ga je over op groter voer, meestal regenwormen.

3 het watergedeelte moet niet persé op een pomp worden aangesloten, het ligt aan de hoeveelheid water, en de soort die je houdt. Dit kun je je beter gaan afvragen als zeker is welke soort je wil.

4 Kraanwater is prima.


Wie heeft er nog goede tips voor michiel???


Michiel

#2
Hallo
De tijgersalamander lijkt me geen goeie optie, omwille dat hij al een ferme grote kan aan nemen.
(30-40cm => terra 2mx2m, wat te groot voor mij)
Dan, de marmersalamander, heel mooi diertje etc.. maar dan lees ik dat je voor een trio een bak van 120x40x30 moet hebben, en dit is dan alweer wat te groot voor mij.
Ik zou het eerder houde bij max 70x40x40 of iets in die aard...
voor de rest bedankt voor de snelle antwoorde  :D

Mvg
Michiel

PS: heb nog een aquatja staan van 50x30x25, maar denk niet dat je hier er een kunt huisveste ...  :-[

alibombali

Ik vraag me af waar je gelezen hebt waar je voor een trio een bak van 120x40x30 moet hebben???
In een bak van 70x40x40 kun je gemakkelijk 5 tot 7 Marmers vestigen...

Michiel

#4
hier is de site , maar na nog eens nagelezen te hebben is geen trio maar 3 paar. zou je in een bak van 50x30x25 een koppel kunnen houden?


Grtz

Edit: let op je spelling, dit zijn onnodige taalfouten die het voor andere lezers minder prettig maken om te lezen, dus geen msn-taal svp!

Rob