Kunnen Broertjes/zusjes later kweken?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alexander

Beste mensen,
Ik ben al 2 jaar met volwassen dieren bezig, Maar 5 weken geleden zijn er plots ook kleine larfjes uitgekomen. Heb 30 kleine watersalamanderlarven ongeveer maar vraag mij nu af:

"Kunnen deze 'broertjes en zusjes' later ook ondeling kweken, of is dat dan onnatuurlijk zoals bij de mens?

Alex. ;)

®ob

Welkom op het forum alexander!

ze kunnen inderdaad gewoon met elkaar kweken, maar het beste kun je er voor zorgen dat er ook 'vers bloed' bij zit, onverwante dieren is toch altijd het beste.

Maar als broer en zus een generatie kweken is dat niet erg, het is wel belangrijk om er voor te zorgen dat na die kweek er andere dieren bij komen.

Welke salamandersoort heb je?

Alexander

De gewone Kleine watersalamander. Met oranje buikje etc ..

®ob

Die zijn niet legaal joh! alle inheemse diersoorten (salamanders die in NL voorkomen) zijn verboden om te houden. Je mag een heleboel salamanders houden, maar de kleine watersalamander dus niet...

Alexander


®ob

Ja.. helaas!

we hebben wel een paar goede belgische kwekers die andere soorten hebben die je kunt houden.... Misschien iets om over na te denken.

Alexander

Citaat van: Rob Keulers op mei 03, 2008, 08:25:21 PM
Ja.. helaas!

we hebben wel een paar goede belgische kwekers die andere soorten hebben die je kunt houden.... Misschien iets om over na te denken.

Ja, ik heb al Cycnops Oriëntalis en Pleurodeles ... (naam even kwijt, maar het is niet Waltz, de kleinere soort, algerijnse ribbensalamander)

Maar die heb ik niet echt gehouden om te kweken :(

Is Kamsalamander legaal en 'kweekbaar'?

Coen Deurloo

Dat hangt ervan af welke soort. De inheemse kamsalamander, de Triturus cristatus mag je niet houden. Kijk anders even op het item wetgeving op de homepage, daar kun je goed zien welke dieren je wel en niet mag houden, en onder wat voor voorwaarden. Soms heb je overdrachtspapieren nodig en moet je een administratie bij houden.

Een erg leuke en interessante soort, die bovendien ook vaak aangeboden wordt is de Triturus dobrogicus, de Donau Kamsalamander. Als je hier op het forum naar deze soort vraagt zijn er vast wat mensen hem aanbieden.

Alexander

Citaat van: Coen Deurloo op mei 04, 2008, 08:18:05 AM
Dat hangt ervan af welke soort. De inheemse kamsalamander, de Triturus cristatus mag je niet houden. Kijk anders even op het item wetgeving op de homepage, daar kun je goed zien welke dieren je wel en niet mag houden, en onder wat voor voorwaarden. Soms heb je overdrachtspapieren nodig en moet je een administratie bij houden.

Een erg leuke en interessante soort, die bovendien ook vaak aangeboden wordt is de Triturus dobrogicus, de Donau Kamsalamander. Als je hier op het forum naar deze soort vraagt zijn er vast wat mensen hem aanbieden.

Ik heb 5 triturius karelinii nu ... Mogen deze?

En trouwens, van die kleine watersalamander, ik weet niet zeker dat het daarvan jongen zijn, maar bij sommige is de onderkant van hun staart (soms een beetje lichaam) vrij fel oranje, vandaar dat ik dat veronderstel

Coen Deurloo

Citaat van: Alexander op mei 05, 2008, 03:15:31 PM
Citaat van: Coen Deurloo op mei 04, 2008, 08:18:05 AM
Dat hangt ervan af welke soort. De inheemse kamsalamander, de Triturus cristatus mag je niet houden. Kijk anders even op het item wetgeving op de homepage, daar kun je goed zien welke dieren je wel en niet mag houden, en onder wat voor voorwaarden. Soms heb je overdrachtspapieren nodig en moet je een administratie bij houden.

Een erg leuke en interessante soort, die bovendien ook vaak aangeboden wordt is de Triturus dobrogicus, de Donau Kamsalamander. Als je hier op het forum naar deze soort vraagt zijn er vast wat mensen hem aanbieden.

Ik heb 5 triturius karelinii nu ... Mogen deze?

En trouwens, van die kleine watersalamander, ik weet niet zeker dat het daarvan jongen zijn, maar bij sommige is de onderkant van hun staart (soms een beetje lichaam) vrij fel oranje, vandaar dat ik dat veronderstel

Als je op het item wetgeving had gekeken had je deze vraag zelf kunnen beantwoorden ;) T. karelinii valt onder categorie B:

CiteerCategorie B:

Deze soort komt voor op de EG-habitatrichtlijn bijlage IV. Hiervoor geldt ook artikel 13. Een uitzondering voor Bezit en Handelnakweekdieren, mits aan de volgende voorwaarden is voldaan. op artikel 13 wordt gemaakt alleen voor

1. Je moet kunnen aantonen, dat je het dier op een legale manier verkregen is en/of afkomstig is van nakweek. Dit kun je doen door overdrachtsbewijzen te overleggen of bij invoer een kopie van het invoerdocument (met nummer).

2. Je moet een administratie bijhouden. Bij de administratie dienen alle documenten bewaard te worden die betrekking hebben op het bezit, het verkrijgen of afleveren van de dieren, zoals in en uitvoerdocumenten, overdrachtsbewijzen, nota's en andere hulpmiddelen die dienen om de herkomst te achterhalen.

Indien aan deze voorwaarden voldaan is mag je deze dieren dus houden. Ook mag je deze dieren bij een dierenwinkel of op een beurs te koop aanbieden. Wel moet je dan in 2-voud een overdrachtsbewijs invullen en daarvan 1 exemplaar aan de koper geven en het andere voor je eigen administratie bewaren.

Dezelfde regels gelden voor de ondersoorten van deze dieren!