Help !! Dode salamanders in de vijverpomp, !! hoe voorkom ik dit !!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ad

Hallo salamander liefhebbers,

Mijn eerste post hier, en een van leven of dood.
Ik heb mijn vijverpomp weer aanstaan sinds 3 weken, de beekloop stroomt weer kabbelend naar beneden.
Vandaag liep het water minder hard, ik haal de pomp eruit en zie dat er 2 dode salamanders in de zuigmond zitten.
Ik had dit vorig jaar ook, heb toen een nylonkous om de pomp heen gedaan, deze werdt ook in de pomp getrokken, pomp kapot.
Wat doen jullie hieraan, ik vind het erg dat deze beestjes zo verdrinken, ik heb er in de afgelopen jaren tientallen zo verloren.

Ik hoop op een snel antwoord,

vriendelijke groeten, Ad.

®ob

Wat vervelend zeg! er zijn 2 manieren om de zuigkracht per oppervlakte kleiner te maken (dus dat de dieren niet meer vast gezogen worden.

1 'knijp' de uitvoerslang. Dit heeft als nadeel dat je beekloop minder water zal bevatten.

2 Maak van vijverplantenmandjes of iets dergelijks een groot vierkant oppervlak om je vijverpomp heen. Het water kan er wel door, maar salamanders niet. de oppervlakte van de mandjes is groot genoeg om de kracht van de aanzuiging voldoende te verminderen dat de dieren niet meer vast komen te zitten.

Snap je wat ik bedoel?

driessens rudi

Héél goed idee Rob! Als hij het zo doet dan lukt het zeker en vast. ;)

ad

Ik snap het, wordt niet echt makkelijk.
Moet feitelijk de pomp rondom inpakken in een klein rasterachtig gaas denk ik van een paar milimeter
groot.
Mischien bij een tuincentrum eens kijken.

Gr Ad

®ob

nee joh.. heel simpel!!

koop 2 vijvermandjes (groot) en zet die tegen elkaar.. moet je alleen een opening uitsnijden voor de slangen, verder niks..

5 minuutjes werk!

ad

Oke, zo doen jullie dat dus.
Ga der gelijk aan werken, bedankt voor de tips !

Gr Ad.

ad

Nog geen tijd gehad voor die mandjes. Heb er nu een 3 dubbel gevouwen gaas voor zitten, schijnt wel te werken.

Gr Ad

®ob

Je post eerst een topic met 6 uitroeptekens in het onderwerp en help erin, om dan 15 dagen geen tijd te hebben om er wat mee te doen. Dan weet ik in elk geval dat ik me de volgende keer ook niet hoef te haasten met antwoorden.

ad

Had mischien een tip bij gezeten die ik direct had kunnen doen, vandaar.
Was die zaterdag wat tussen gekomen, anders had ik die mandjes wel gehaald, heb als compromi snel wat gevouwen gaas gezet, wat helpt.javascript:void(0);javascript:void(0);