Neurergus Crocatus ( Wie o Wie)

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

PATMAN

Hallo mensen,

Weet iemand hier of er nog mensen zijn die Neurergus Crocatus houden ( en misschien ook mee kweken)
Hier ben ik wel nieuwsgierig na.


®ob

In Nederland niemand op het moment (voor zover ik weet natuurlijk).


PATMAN

Helemaal niemand?
Ik heb enkele jaren geleden met een Belg gesproken die ze heeft.. weet alleen ze naam niet meer.. :-\

Sergé Bogaerts

Ja, er zijn nog enkele dieren in gevangenschap uit Duitse nakweek halverwege jaren negentig. De dieren komen oorspronkelijk uit het noorden van Irak. De totale groep van deze nakweek is zeer klein (enkele dieren nog) en ik weet dat er natuurlijk gepoogd wordt er mee te kweken. Zo lang dat niet lukt valt er weinig over te melden want de mensen die ze hebben doen ze niet weg.


®ob

Ok, zo zie je maar weer dat ik voor mijn beurt sprak.. Sorry!

PATMAN

Het zou dus best wel een uitdaging zijn om aan deze soort te komen en er (uiteindelijk) mee te kweken.
Maar goed.. makkelijk zal het niet zijn..

Sergé Bogaerts

Patrick,

de uitdaging is niet er aan te komen; alhoewel dat erg spannend is, reisje Irak tussen de Turkse legers die daar de PKK bestrijden of zuidoost Turkije waar je op dit moment zonder toestemming van de militairen niet in komt.

Nee, de uitdaging is dat er gekweekt wordt. Vervolgens dat ervaren Neurergus-kwekers proberen weer nieuwe kweekgroepen op te bouwen met deze nakweek. En als dat lukt kunnen ze ook weer breder verspreid worden. Dus de kans dat ze ooit echt verkocht of aangeboden gaan worden is klein en duurt zeker nog even.



PATMAN

Sergé,

Dat is ook precies wat ik bedoel.

Ik bedoel niet dat ze naar Irak moeten gaan om daar de boel leeg te plunderen en vervolgens hier massaal N.Crocatus gaan verkopen...nee.. daar ben ik niet voor.
Het lijkt me ook niet echt spannend om zelf naar Irak te gaan om tussen de militairen naar salamanders te gaan zoeken.

Voor mij is het een uitdaging om aan deze soort te komen via de mensen die de soort nu bezitten.. via hun nakweek (wat misschien pas beschikbaar is in de toekomst)
Ik verwacht echt niet op korte termijn aan deze soort te komen.. ik weet dat het heel erg moeilijk zal worden en misschien de komende jaren wel onmogelijk.

Maar het lijkt me erg leuk om ooit aan deze soort te komen en er misschien mee te kweken.