onderscheid geslacht N. viridescens

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Qwertu

Wie heeft er goede foto's van het verschil tussen man en vrouw bij notophthalmus viridescens viridescens?

kevin

Ik heb er geen foto`s van maar de mannen hebben een duidelijk grotere cloaca.

En in het water hebben ze ook een grotere kam ;)

Qwertu

Citaat van: Kevin Immers op februari 06, 2007, 06:23:25 PM
Ik heb er geen foto`s van maar de mannen hebben een duidelijk grotere cloaca.

En in het water hebben ze ook een grotere kam ;)

Ja, die cloaca....ik heb er nu een viertal en daar moeten 2 vrouwtjes bij zitten...maar of het zijn allemaal mannetjes of het verschil met cloaca is niet heel groot.
Ik zou graag wat goede foto's hebben van man versus vrouw. Ik hoop dat iemand die heeft.

Coen Deurloo

Citeer
Males can be distinguished during the breeding season by a swollen cloaca, higher tail fin, and rough, black tubercles on the inner thighs and feet of the rear legs. Males also have wider back legs and a yellowish gland on the posterior portion of the cloaca. The small (2-8 cm), terrestrial efts range in color from reddish-brown to orange to bright crimson and also have the red spots and black speckling.

bron: Caudata Culture

kevin

Hier nog een foto van zowiezo de mannelijke cloaca.
Cloaca

Qwertu

Hoi jongens  ;)

Bedankt alvast voor deze informatie. Het herkennen van de mannetjes binnen het paarseizoen lukt wel, maar daarbuiten vind ik het lastiger. En ik lees ook inderdaad op caudata.org over het verschil in het paarseizoen, maar hoe zit het als ze niet in paarstemming zijn? Bij alleen de cloaca zie ik nauwelijks verschil dan...

Qwertu

Ahh, de mannetjes zijn dus echt een stuk kleiner.

Dank je Ester, met de kenmerken die je noemt kan ik wel wat mee! Ik zal ook eens op de buikjes gaan letten :-)

Qwertu

Ik heb nog een vraag, die ik maar even hierbij plaats.

Gisteren zag ik er 2 in amplexus. Nu is mijn vraag hoe lang dit alles tezamen duurt. Het mannetje heeft het vrouwtje minstens 4 uur in de "houdgreep" gehad (en dat was vanaf het moment dat ik ze zag, dus misschien was het nog wel langer). Duurt het bij de notophthalmus altijd zo lang?

Coen Deurloo

Voor zover ik weet kan het inderdaad enkele uren duren. Misschien kan Ester hier meer verduidelijking over brengen, maar het is niets om je zorgen over te maken.

Qwertu

Ok, dank je.
Ik moet zeggen dat 1 van de mannetjes wel erg fanatiek is...hij weet echt van geen ophouden.  ::)