Verlichting

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Platoplato

Hallo allemaal,

Ik vind weinig informatie over de ideale verlichting voor salamanders. Wel wordt de Philips TLD84 regelmatig aanbevolen, maar geeft deze TL ook UV-licht af?

Is UV noodzakelijk voor salamanders?

En hoe los je dit op met Juwel bakken waar maar 1 armatuur in zit?

Ik hoor graag jullie bevindingen.

Vriendelijke groet,

Sebastian Mol

Coen Deurloo

Interessant discussieonderwerp Sebastian. De 'noodzaak' van UV voor salamanders is een omstreden onderwerp.

Op deze pagina staat veel nuttige informatie.

Roy van Grunsven

Verlichting is ook niet belangrijk voor salamanders.
Volledig donker is natuurlijk niet goed maar verder maakt het niet heel veel uit. Een Juwel met een standaard Tl is prima. Je planten zijn kritischer dan je salamanders.

UV hebben ze niet nodig, ze komen van nature ook nooit in de zon (i.t.t. gifkikkers). Vrijwel alle soorten zijn 's nachts actief of zitten onder water waar geen UV doordringt.

Platoplato

Thanks! Ken die site ook en bij paludarium lees je er meer over. Maar salamanderhouders heb ik er nooit over gehoord. Benieuwd naar de ervaringen van anderen!

Groet!

Sebastian

Platoplato

Hoi Roy,

We waren gelijktijdig aan het typen ;-) Jij ook bedankt! Kan ik met een gerust hart op zoek naar Juwel bakken!

Groeten!

Sebastian

Coen Deurloo

Jewel bakken zijn ideaal voor salamanders, prop wel wat keukenrol o.i.d in de gaten achterin de deksels (deze zijn voor eventuele snoeren) om de bakken ontsnappingsvrij te maken. Verder vraag ik me af of de ventilatie in deze bakken wel voldoende is. Ik heb het voedingsdeksel in het deksel zelf altijd open staan.

Roy van Grunsven

Ik heb de gaten aan de achterkant met fijn gaas dichtgeplakt. Hierdoor is er nog voldoende ventilatie maar kunnen de beesten niet weg. Maar bij Cynops is ventilatie niet zo'n probleem natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat het lastiger als je terrestrische soorten hebt, dan is ventilatie veel belangrijker om schimmel te voorkomen.

Harry

In elke salamanderbak is verlichting nodig (miniaal 8 uur)voor een goede waterkwaliteit en plantengroei. UV licht hebben ze niet nodig een gewone TL 33w is voldoende. Belangrijk is wel maandelijks je tijdklok opnieuw in te stellen om de daglengte aan te passen. Bij een aantal soorten is gebleken dat dat een positief effect heeft op de voortplantingsactiviteit (tritrus etc)

IN DE LANDFASE IS NIET ALTIJD VERLICHTING NODIG
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Platoplato

Weer goede tips, thanks! En ik heb inmiddels een ster verdiend, jeuhj! ;-)

Ik heb ook een Superfisch Aqua 65 met twee dubbele lampen. Aan het licht te zien, zit hier wel UV-licht bij.

Nu is UV-licht dus waarschijnlijk niet noodzakelijk, maar zou het schadelijk kunnen zijn, gezien het feit dat salamanders nauwelijks zonlicht opvangen? Ik wil in beide bakken Cynops houden (de jonkies van oriëntalis en ensicauda popei), dus aquatisch met klein stukje kurk.

Thanks voor het meedenken! En vanavond schakelklokken kopen bij de Praxis.

Sebastian

Coen Deurloo

Schadelijk zeker niet. Wel kunnen ze gestrest raken van teveel licht, als er niet voldoende schuilplaatsen zijn. Hoe zie jij trouwens aan het licht dat er UV straling is, naar mijn weten is dit niet zichtbaar.

Platoplato

Euh... misschien heb je gelijk, maar de tl-etjes zijn twee kleurig, wit en meer blauw-paars. Ik moest meteen aan de zonnebank denken en dacht daarom aan UV. Misschien wat onnozel van me, ik zal de specs eens opsnorren!

Gisteren by the way paaigedrag gezien van mijn ensicauda's, mooie die wapperende staart, maar het vrouwtje had meer oog voor de rode muggenlarven, the poor fellow ;-)


Coen Deurloo


Roy van Grunsven

Het heeft naar mijn idee meer nadelen dan voordelen.

Een van de problemen is dat de hoeveelheid UV sterk afneemt met de afstand tot de lamp. Als een salamander dan een tijdje in de buurt van de lamp gaat zitten kan dat problemen geven.

Problemen met rachites komen voor zover ik weet bij salamanders niet veel voor. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het in de gevallen dat het voorkomt een gevolg is van een tekort aan UV.

Coen Deurloo

Is er eigenlijk ooit wel eens wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de manier waarop salamanders vitamine D gebruiken, en of ze dit uberhaupt wel gebruiken voor de opname van calcium e.d.?