PALUDARIUM!!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

petro pees

Ben naar Hans7 in almere geweest om het ondertussen tamelijk bekende koppel T.Shanjing op te halen,die hij samen met o.a.kikkers(tjes) in zijn "bak"had zitten.
Nou wat die"bak"betreft;ondanks de duidelijke foto's van het maken ervan en die van toen hij klaar was.(staat in topic bij T.Shanjing)
Je weet toch niet wat je overkomt als je er daadwerkelijk voor staat en ziet wat er niet bijkomt om hem draaiende te houden.
Om te beginnen;hoe mooi foto's ook zijn ,je kan er bv. geen diepte mee tonen.Nou en die diepte is er(maar liefst 85 cm) en dan nog zo gebruikt,dat het wel het dubbele lijkt dan het is en de verwachting wekt dat het nog veel verder gaat.
Zowel onder als boven water heeft hij natuurlijk en kunstmateriaal op zulk een wijze gebruikt,dat er her en der hoeken en gaten zijn gevormd.Waar de aanwezige dieren zich desgewenst kunnen terug kunnen trekken of verbergen.
Het waterdeel is zo ingericht dat je je in een onderwaterdeel van een mangrove woud waant,waar een groep Marmerbijlzalmen en een grote groep Kardinaaltetra's de boventoon voeren.
Boven het water''een woud''van Bromeliasoorten en Varens op en tussen grillige stukken hout met op een (min of meer)centrale plaats een vleesetende plant en her en der nog enige andere soorten.
En dan die overgang van water en oever,zo gedaan dat het niet eens duidelijk is waar of wanneer.En daar op het landeel leven dan de kikkertjes,zoals boomkikkers en pijlgifkikkersoorten.
Toen de T.Shanjings uit de bak waren gehaald en de rust weer wat was teruggekeerd,begonnen de kikkers te fluiten,en ik moet zeggen een prachtig,helder en melodieus geluid.
En dan de techniek er omheen,om maar wat op te noemen;Biofilter,bemistingssysteem,besproeiing,bewateringssysteem voor langs de wanden(rondom)een automatisch systeem om het water te verversen(elke dag een deel)En dan nog de verlichting voor overdag en in de avond,ook onderwater(zonder afbreuk)voor een extra dimensie aan het geheel.
Buiten het paludarium heeft hij zelfs rekening gehouden met een lek of bakbreuk!(dat het nooit zal gebeuren)De vloer van de kamer is zogemaakt dat hij geen water door laat en het naar één punt stroomt,alwaar dan weer een pomp staat die dan aanslaat en het wegpompt(ik dacht)het riool.
Dit toch wel lange verhaal is slechts een impressie van hetgeen ik gezien heb.Ik kan wel zeggen dat een dierentuin het niet zo voor mekaar heeft en dat mooie bakken zoals in De Oliemeulen heel gewoontjes zijn in vergelijking met dit kolosale paludarium.Mocht je nu ideeén willen hebben bij de bouw van een terrarium,dan moet je toch wel hier wezen.
Het zal wel duidelijk zijn dat de T.Shanjings er fantastisch uitzagen en bij mij erg zullen moeten wennen!
Petro.
Tylototriton Shanjing

Chris Schouten

Mooi verslag en website.

Ik kan me voorstellen dat je nog wel wat avondjes gaat peinzen over het maken van een salamanderbak. Misschien de tuin maar overhoop halen. Aangezien je niet van klein houdt:P
Triturus marmoratus - 0.0.5

bisani 10

hoi petro mooi verhaal. leuk dat jij het nu bent die het andere inmiddels beroemde koppel in zijn bezit heeft. veel succes met de eventuele kweek. grtjs johan

Coen Deurloo


driessens rudi

Veel geluk met de kweek Petro ;)