Cynops Pyrrhogaster onderscheid

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reinder

Hallo allemaal,

Ik wilde hier is even een puntje ter discussie stellen.
Cynops Pyrrhogaster is in japan een wijdverspreide soort.
Deze dieren komen veel voor en onderling zit er veel variatie in
uiterlijk en waarschijnlijk ook genetische variatie,daar ik niet weet of er veel
onderzoek naar gedaan wordt en als dat al gedaan wordt kan ik het simpelweg niet ontcijferen.
De enige beschreven ondersoort "sasayamae" kan onderscheiden worden
door de paring te bekijken.
Nu zou het makkelijk zijn als iedereen die deze dieren houd en kweekt bijhoud
waar ze vandaan komen en hoeveel ze er hebben,ook inderdaad een soort van stamboek wat ik zelf wel wil opzetten,niet zozeer omdat ze bedreigd worden in hun natuurlijke habitat maar ook om de verschillende afkomsten niet te gaan kruisen onderling,daar dit zeker kan!
Ik zelf heb bijv. dieren uit de prefectuur Kagawa en beschrijf deze als Cynops pyrrhogaster kagawa.
maar ook dit is niet waterdicht!
Ik schrijf dit alles omdat er mensen zijn die deze dieren houden en kweken en ik al wat jaren interesse in het geslacht cynops heb en vooral in pyrrhogaster.

is het verstandig om hobbyisten 1 lijn te laten trekken in de soortbeschrijving?
zo dit het er makkelijker op maken?of wordt het een wirwar van gegevens?

Ik wilde jullie meningen wel is horen over bovenstaande!

Vriendelijke Groet

Reinder


kevin

Hallo Reinder,

Heb zelf een trio C. pyrrhogaster waarschijnlijk gaat het daar om sasayamae.
En wil graag hier info over met je uitwisselen en wat foto`s toesturen.
Zodat jij misschien ook nog kan zeggen welke het zijn herkomst weet ik er niet van.
Op het moment houden ze een winterrust. Dus meer info kan ik erover gaan geven als ze eruit zijn.

Groetjes,

Kevin

Reinder

He kevin,

Stuur maar wat foto,s op van de dieren,vooral buikzijde is handig,
Tijdens het paringsritueel leunt het mannetje dan ook met zijn achterpoot op het vrouwtje,of heb je dit nog nooit waargenomen?

Ik hoor het wel.

Gr reinder