Eerste T.dobrogicus larven.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Afgelopen maandag heb ik bij Alex een zooi dobrogicus eieren gehaald en de eerste is er vanavond uitgekropen. Ik ga morgen op zoek naar watervlooien (geen tijd gehad de hele week) en ik zet voor de zekerheid een klein beetje artemia op, voor het geval de watervlooien lastig te krijgen/vinden zijn.
Bij mijn axo larven merkte ik dat ze na 1 dag al honger hadden, hoe zit dat met T.dobrogicus?

Is het verstandig om de larven in een andere bak te doen?

Even een ander vraagje:
Op een aantal van de eieren die ik van Alex heb gekregen zitten allemaal schimmendraden. Ik ga ervan uit dat dit onbevruchte eieren zijn die aan het vergaan zijn?
Ik heb ze in een apart bakje gedaan voor de zekerheid, aangezien ik het eerst zeker wilde weten.

Ik ververs het water met de eieren elke 1-2 dagen, zodat het water vers blijft.

Verder nog tips?

DannyS

Ik heb intussen 3 larven, en het ziet er naar uit dat ze het prima uithouden. Ik vrees met grote vrezen voor de andere eitjes.. ik zie er steeds meer met schimmel, maar deze lijken ook niet ontwikkeld te zijn.
Heb ik de pech dat er veel onbevruchte eitjes inzitten?

bart

hallo danny
van mij is het ook zo heb in totaal zo'n 600 eitjes uitgehaald en heb daarvan
ook maar een 30 tal larven
maar tis toch leuk dat er iets tussen zat
volgend jaar beter hé

grtz bart

®ob

maar 30 larven van 600 eitjes? dan is er waarschijnlijk iets niet helemaal goed gegaan! maar zoals je het zelf al zegt, beter 30 larven dan geen larven he!

Hoeveel ouderdieren heb je?

bart

heb 3 vrouwen en 1 man maar ze zijn nog jong (1 jaar)
denk dat het daar aan ligt ?

Coen Deurloo

Ik denk dat het momenteel nog te koud is voor je T. dobrogicus om in paarstemming te komen. Ik denk niet dat de schaduw positie erg veel invloed heeft, als ze kunnen zien (?) dat het langer licht blijft tenminste.

Mark

Het is allemaal erg onnatuurlijk om dieren binnen 1 jaar volwassen te krijgen, in de natuur duurt het eerder 3 jaar! Het is dan ook logisch dat de eerste legsels van minder kwaliteit zijn. Als de dieren wat ouder zijn worden de legsels waarschijnlijk wel beter. Het is echter wel de vraag of deze snelle opkweek geen negatieve gevolgen heeft voor de dieren op langere termijn... Ik betwijfel dit sterk.

Mijn idee: gun je dieren wat rust en volg het natuurlijke tijdschema.

bart

ik heb ook niets speciaals gedaan hoor
ze zitten in de garage waar het ook echt koud is
en toch begonnen ze plotseling te leggen

Vercnocke Redgy

dit jaar(9-03-2008) heb ik een 5-tal larfjes gevonden in het onderkomen van mijn groep Tr.Marmaratus ;bij verder inspectie van deze bak en na het verwijderen van de volwassen dieren heb ik geen meer gevonden ook heb ik weer eieren van Cynops Orientalis,Hynobius Dunni

Qwertu

Citaat van: Mark Bakkers op maart 19, 2008, 08:59:47 AM
Het is allemaal erg onnatuurlijk om dieren binnen 1 jaar volwassen te krijgen, in de natuur duurt het eerder 3 jaar! Het is dan ook logisch dat de eerste legsels van minder kwaliteit zijn. Als de dieren wat ouder zijn worden de legsels waarschijnlijk wel beter. Het is echter wel de vraag of deze snelle opkweek geen negatieve gevolgen heeft voor de dieren op langere termijn... Ik betwijfel dit sterk.

Mijn idee: gun je dieren wat rust en volg het natuurlijke tijdschema.

100% mee eens. Het hoeft allemaal niet zo snel.

alibombali

Even een misverstand uit de wereld helpen...de (dobrogicus dobrogicus) die nu in Nederland in omloop zijn, zijn onder normale omstandigheden in 10-14 maanden geslachtsrijp...Ik heb ook de (dobrogicus macrosomus) in mijn bezit gehad (van marc stensen) en die waren pas na 30 maanden geslachtsrijp...

Jari B

Dus is het eigenlijk volkomen normaal dat ze zo snel geslachts rijp zijn?

DannyS

Wat zie ik tot mijn schrik: heeft een van de ukkies al voorpootjes :o.
De andere begint ook pootjes te ontwikkelen volgens mij.
De 3e is volgens mij het kneusje van de groep; hij dobbert maar een beetje op de bodem van de bak en lijkt dood te zijn. Totdat je hem aantikt, dan schiet hij weg. Hij is ook veel kleiner dan de andere 2. Ik zie ook nog wit op/in zijn buik. Kan dit nogsteeds dooier zijn? Het is al vanaf de eerste dag dat deze zo vreemd doet.

Jari B

Danny als ik jou was zou ik het kneusje in een apparte bak zetten.
Want mischien is hij ziek en raken die andere 2 ook ziek.

®ob

Danny,

Je 'kneusje' is niet ziek!! Wat je ziet is zijn eidooier, niks mis mee. Salamanderlarven zijn verder niet de meest actieve dieren, zeker als ze nog heel klein zijn liggen ze vaak op de grond of in het groen te liggen, wachtend op voer dat voor hun bek komt.

Jonge larven liggen ook vaak op hun zij, niks mis mee. Je kunt het beste de dieren zo weinig mogelijk verstoren, zorgen dat er continue voer is en dan zie je over een week of 2 wel of er een kneus bij zit. Laat de natuurlijke gang van zaken maar even zijn werk doen.