Neurergus Kaiseri goed bezig!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

PATMAN

Hallo,

Zoals sommige weten ben ik sinds 1 jaar in het bezit van 3 neurergus kaiseri (1 man en 2 vrouwen)
Sinds een week heb een een grotere bak voor ze met groter watergedeelte en nu met een pomp die het water wat laat stromen.

Nu keek ik vanochtend in de bak en ik zag dat het mannetje zijn paringsritueel aan het opvoeren was naar het vrouwtje toe en ze leek erg geinteresseerd! Ze hielden constant hun kop tegen elkaar aan terwijl het mannetje druk met zijn staart aan het zwaaien was.. een prachtig gezicht.

Ik moest helaas naar m'n werk (waar ik nu ook zit.. en stiekem dit stukje aan het typen ben :-X )
ik heb het dus verder niet in de gaten kunnen houden en weet niet hoe het nu verder verloopt maar ik hoop dat het goed zal uitpakken.

Ik hou jullie op de hoogte.

Mvg,
Patrick

Coen Deurloo

Hey dat klinkt goed Patrick! Gefeliciteerd alvast, heb je ze een koudeperiode gegeven hiervoor? Heb je iets meer details over hoe je ze aquatiel hebt gemaakt?

PATMAN

Hoi Coen,

Dank je:)

De Neurergus Kaiseri zaten voorheen in een kleiner bakje ( ook met een water en land gedeelte)
en ik heb ze een week geleden overgezet naar een grotere bak met meer water en en groter land gedeelte EN met een pomp.. in mijn ogen is stromend water belangrijk voor deze dieren!

Ik moet er ook even bij zeggen.. ze staan in een kamertje op het noorden daar is het zoiezo al wat koeler maar de laatste dagen is het zoals jullie waarschijnlijk ook wel gemerkt hebben een stuk kouder geweest wellicht heeft dat invloed gehad.

Het kamertje waar ik ze heb staan is ideaal.. in de herft/winter is het kamertje erg koud en in lente/zomerperiode word de kamer ook nooit overdreven warm.. gewoon rond de 20 graden of iets meer.
Ze voelen hier de getijden goed aan.

Mvg,
Patrick

PATMAN


in het kleinere bakje waar ze voorheen in zaten waren ze vooral op land te vinden ('savonds/ s'nachts in het water)
en nu in de nieuwe grotere bak zitten ze alleen maar in het water ze doen niet eens moeite om het land te betreden.

En ze hebben altijd in een vochtige omgeving gezeten!

Qwertu

Harstikke leuk.  En nu hopen dat er iets uitkomt!

PATMAN

Ik hoop ook dat er uiteindelijk eitjes gelegd gaan worden maar ik nog niet te enthousiast want het zijn nog vrij jonge dieren (2 jaar)

®ob

Mooi Patrick...

Ik ben laatst bij je geweest en heb je dieren bewonderd, het zijn echt magnifieke dieren!
Het feit dat je buiten de kaiseri verder geen andere soorten hebt betekent ook dat je al je aandacht aan je dieren kan geven, dat vind ik ook wel super!

Ik merk bij mezelf nu ik een aantal soorten heb dat ik niet bij alle dieren continue evenveel kan letten op gedrag etc, en dat is toch eigenlijk waar het (wat mij betreft) allemaal om draait.

Ik vraag me af of je dieren niet nog wat jong zijn, maar dat merken we vanzelf.. Keep up the good work!

(3 alinea's beginnen met ik, da's ook knap he, ben blij dat ik zelf moderator ben whaha)

PATMAN

Hey Rob,

ja precies als je maar 1 of een klein aantal soorten heb kan je daar al je aandacht en tijd op vestigen en dat vind ik erg belangrijk. De bak die je zag toen je laatst bij mij was.. dat stelde echt niks meer voor haha ze zitten nu gelukkig in een veel mooiere bak!

Ja daar zat ik ook al aan te denken.. de dieren zijn nog zo jong.. dus misschien dat het eindelijk nergens op uitdraait.. maar goed.. dan zie ik dit wel als een hele mooie start:) Het heeft nu eenmaal tijd nodig en die tijd gun ik ze van harte!

De nieuwe leefomgeving is in ieder geval al snel goed gekeurd door de dieren! ;)

Ik hou jullie op de hoogte.

Mvg,
Patrick


PATMAN

het mannetje is op het moment weer bezig z'n ritueel uit te voeren tegenover het vrouwtje.. wat me ook opvalt is dat de cloaca van het mannetje een stuk groter is dan enkele dagen geleden.
Erg spannend allemaal:)
Ik kan het helaas niet filmen..

Hugo

Hey Pat,

Dat zijn goede berichten! Gefeliciteerd!
Nou maar hopen op eventueel resultaat, dat zou fantasttisch zijn!

Filmpje kan dus niet, paar foto's dan? :D

Harry

klinkt allemaal mooi
weet je wel waar ze de eieren op afzetten??
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Coen Deurloo

Nou, iedereen houd zijn hart vast!  ;D

De eieren worden, in tegenstelling tot andere Neurergus soorten, niet alleen onder stenen maar ook op vegetatie afgezet, daar zou ik me niet teveel zorgen over maken.

PATMAN

#12
Hello!

Ik heb al eerder wat foto's geprobeert te maken maar ze zijn niet zo helder ( niet echt een high-tech camera blijkbaar ;D)

Ik heb stenen in de bak waar de eieren op afgezet kunnen worden en ik heb genoeg waterplanten dus dat zou dus allemaal goed moeten gaan.

Maar eerst even afwachten hoe het zich verder gaat ontwikkelen.

Als het aan het mannetje ligt komt het helemaal goed want die word wild als hij de vrouwtjes ziet haha.