Manier van filteren.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hans

Ik heb een terrarium gemaakt voor Pyxicephalus adspersus, een kikkersoort waarbij de mannetjes
zo'n 2 kilo zwaar kunnen worden.Dieren van zo'n omvang kunnen het water goed bevuilen dus moet er regelmatig water verschoont worden. Ik heb een manier van water verschonen welke erg snel gaat
en tijd bespaard. Daarbij raken de dieren niet in de stress bij de handelingen in de bak zoals water verversing ect.
Het systeem is eigenlijk zo dat het water via een standpijp de bak uit gaat. Ik kan met de binnen pijp van deze standpijp verschillende hoogte waterniveua verkrijgen door de lengte aan te passen.het ideale van dit is dat het water van onder wordt aangezogen dus al het bodemvuil wordt daardoor weggetrokken.
Dit systeem zou ook gebruikt kunnen worden bij axo's vandaar dat ik jullie hierop merkzaam wil maken.
Zeg dit maar even voor jullie met zijn alle op mijn nek springen!!
Via de standpijp komt het water in een jerrycan welke gemakkelijk en snel vervangen kan worden door een jerrycan met schoon water.Ik heb een losse buis in de jerrycan hangen waar het water vanuit de bak in stroomt.
Deze pijp komt tot onderaan de bodem van de jerrycan zodat het ergste vuil in de jerrycan bijft hangen en dus het filter een beetje ontlast. Ik plaats de nieuwe jerrycan al twee dagen van te voren in de ruimte waar de kikkerbak staat waardoor het alvast de temperatuur kan aannemen.
Verversen bestaat hieruit dat ik de pomp afsluit met kraantjes en de aanvoerbuis en uitvoerbuis eruit haal. Nieuwe jerrycan plaatsen slang en buis erin en weer draaien.
Als je axo's houdt weet je dat je geregeld het water geheel of gedeeltelijk moet vervangen. met dit systeem zou het wat gemakkelijker kunnen vandaar dit verhaal.
vr gr Hans
p.s. ik ben nog ik die kamer vollop aan het terria bouwen en de kikkerbak moet nog worden ingericht met planten en andere zaken.

hansswaak

Oja ben eigenlijk benieuwd of er axolotlhouders zijn welke met een standpijp in hun bak werken en hoe dat bevalt.
gr hans