Planaria - ervaringen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Ik heb een tijdje geleden een aantal waterplanten besteld, en hier zaten helaas planaria en hydra op. Nu weet ik dat je hydra met temperatuur kunt bestrijden, en je hierdoor de planten niet hoeft weg te gooien.

Weet iemand wat de temperatuur tolerantie van planaria is? Het lijkt me zonde om alle planten weg te gooien, en ik wil liever niet met een of ander 'anti-planaria' middel aan de slag.

fftzz

Hoi Coen,

Hier een stukje wat veel verteld over het hoe en waarom:
http://home.versatel.nl/rsetteur/planaria/planaria.htm

Misschien heb je er wat aan.

Groeten
Ronald

Coen Deurloo

Thanks Ronald, dat is de eerste hit bij 'planaria' in Google ;) Maar daar staat wel in dat de temperatuur tolerantie op 60 graden ligt, volgens mij kunnen de waterplanten dit wel overleven...het is dan even de vraag hoe lang ze op 60 graden moeten...

Pamela

Citaat van: Coen Deurloo op februari 25, 2008, 11:11:17 AM
Ik heb een tijdje geleden een aantal waterplanten besteld, en hier zaten helaas planaria en hydra op. Nu weet ik dat je hydra met temperatuur kunt bestrijden, en je hierdoor de planten niet hoeft weg te gooien.

Weet iemand wat de temperatuur tolerantie van planaria is? Het lijkt me zonde om alle planten weg te gooien, en ik wil liever niet met een of ander 'anti-planaria' middel aan de slag.

Wat ik ook wel heb gedaan was een hele sterke zoutoplossing maken en nog vrij warm hier de planten in weken. Soms ging het goed en soms versnotte de planten ervan. En dan moest je wéér je bak verschonen :-\

Coen Deurloo

De bak verschonen lijkt mij een noodzakelijk kwaad, maar het weggooien van de planten vind ik altijd zo'n zonde....vandaar de opwarm methode.

driessens rudi

Je kan ook altijd "Halamid" gebruiken. Dit is een produkt dat je hier in België bij de apotheker kan kopen. Je lost het op in een emmer water en daarin leg je je planten. Na een tijdje zijn alle planaria en hydra gedood. De planten goed naspoelen is wel noodzakelijk. Het is helemaal onschadelijk voor waterplanten. Misschien een tip? ;)

Coen Deurloo

Halamid is al een tijdje verboden in Nederland voor zover ik weet...dit werd vroeger toen ik nog in de horeca werkte gebruikt om de werkbanken e.d. te ontsmetten. Als ik het me goed herinner mocht het niet meer gebruikt worden omdat het ook in al draaiende ijsmachines werd gebruikt om bacteriën te doden...

petro pees

Halemid een perfecte allesdoder(behalve de meeste plantensoorten)
Maar zoals Rudi al zegt;spoelen,HEEL GOED SPOELEN!!!!
Salamander gaan er aan kapot.
Petro
Tylototriton Shanjing

petro pees

Citaat van: Coen Deurloo op april 01, 2008, 08:30:52 PM
Halamid is al een tijdje verboden in Nederland voor zover ik weet...dit werd vroeger toen ik nog in de horeca werkte gebruikt om de werkbanken e.d. te ontsmetten. Als ik het me goed herinner mocht het niet meer gebruikt worden omdat het ook in al draaiende ijsmachines werd gebruikt om bacteriën te doden...

Coen,
Dit is nieuw voor mij,ik heb het zelf nog in tabletvorm verkocht in de winkel.
Als schoonmaakmiddel voor aquaria,terraria,etcetera....
Maar dat is alweer 9 jaar terug of zo.
Petro
Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

Misschien is het alleen verboden in de horeca als ontsmettingsmiddel? Wij gebruikten de poedervorm.

petro pees

Hoi,
Heb het nog even opgezocht op internet.
Halemid is voor alles nog toegestaan,je zou is moeten
lezen waar het allemaal voor gebruikt wordt.
groetjes ;)
Tylototriton Shanjing