Overwinteren in een koelkast

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwin Bakker

Wie heeft welke ervaringen met het overwinteren van salamanders in een koelkast? Bij welke temperatuur? Hoe lang? Hoe en wat voedsel en water? Hoe vaak lucht verversing, etc? Positieve en negatieve reacties worden erg op prijs gesteld.

®ob

Ik heb zelf nog maar beperkte ervaring met overwintering in een koelkast. Op het moment zitten enkele marmers van een vriend bij mij in de koeling.

Ik heb een wijnkoeler van het merk Princess.. ideaal! helaas worden ze door princess niet meer gemaakt.

Wijnkoelers werken met een ventilator aan de binnenkant zodat de lucht overal constant is qua temperatuur. Nadeel is dat het vocht ook rondgeblazen wordt.. Maar de lucht gaat niet naar buiten en circuleert alleen in de koeling, dus qua uitdrogen valt het reuze mee.

De reden waarom ik een wijnkoeler heb gekozen is simpel. je kunt de temperatuur per graad instellen, iets wat bij een koelkast niet zo werkt.. je kunt dus ook dagelijks de temperatuur iets laten stijgen.. de temp valt in te stellen tussen de 6 en de 19 graden.

Toevallig zag ik er een bij de Sligro (voedingsgroothandel) voor 99 euro. Deze had als voordeel dat hij 2 vakken had die ieder apart in te stellen waren qua temperatuur en verlichting.

Buiten de marmers heb ik mijn levend voer in die koeling omdat ik anders ruzie krijg met de baas hier...

Coen Deurloo

Ik had mijn T. dobrogicus een maand of 2 in de koelkast gehouden in een curver vol met sphagnum mos en stukken hout. Het spaghnum mos hield het vocht goed vast en daarnaast controleerde ik om de zoveel dagen of het vochtig bleef, uitdrogen kan namelijk snel gebeuren in een koelkast. Het was dusdanig koud (4 graden ongeveer) dat de dieren totaal niet aten, ik heb ze dan ook niet gevoerd. Ik heb niet vaak gesproeid, ik denk in totaal 3 of 4 keer, meer was niet nodig. Lucht verversingen deed ik bij de controles. De dieren waren na deze periode erg goed klaargestoomd en gingen al snel het water in. Het is dat mijn kleine extra koelkast vol zit met voedsel en honingraten voor mijn wasmotlarven...anders had ik mijn marmoratus en pygmaeus er dit jaar ook in laten overwinteren.

alibombali

Het is in ieder geval belangrijk, dat je je niet vergist met het vriesvak.. :-\

Sergé Bogaerts

Ik heb diverse soorten met veel succes overwinterd in de koelkast: Neurergus strauchii, N. crocatus, Triturus marmoratus, T. pygmaeus, T. karelinii, Salamandra sp., Lissotrion montandoni etc. Eigenlijk alles wat normaliter een winterslaap nodig heeft. Gewoon in de koelkast bij temperaturen rond de 5 graden. Je moet in je koelkast wel meten waar wleke temperaturen heersen. Ik heb een combikoelkast met vriezer en tegen de vriezer aan wil het wel eens echt vriezen, maar dan in de koelkast. Dat is dus niet de beste plek voor je salamanders.  Ik gebruik de koelkast ook voor mij eten, dus die gaat dagelijks open. Maar een week op vakantie (zonder dat de deur open ging) hebben ze ook overleefd. Maar goed, de koelkast is niet volgestouwd.
Ik overwinter ze meestal op een vochtige bodem (klei of leem) en dan mos. Liefst de dieren met maximaal twee per plastic bakje (als er dan iets misgaat zijn niet meteen alle dieren geinfecteerd). Bakjes zelf zijn geventileerd met gaas van boven en gaatjes aan de zijkant. De koelkast heeft een droge lucht, dus je moet de vochtigheid in de bakjes wel regelmatig testen. Ik voer niks. De meeste dieren zitten dan 3-4 maanden in de koelkast. Verder heb ik het ook gedaan met hagedissen en Bombina...ook geen problemen. Soms zelfs tot zes maanden. De enige problemen onstaan als de dieren te mager de koelkast in gaan of als ze ziek zijn. Ook kan het bakje te vochtig worden als je ze te veel water geeft. Ik doe er ook geen apart waterbakje in. Ze moeten het vocht maar via de huid op nemen.

Wouter

Wij zetten vaak een natte spons naast de bakjes, als bron van vochtigheid. Ook (ik zag het hierboven niet bij staan) is het belangrijk om de dieren een week van tevoren niet meer te voeren en de kans te geven om hun darmen helemaal te legen. Verversing is dan natuurlijk amper nodig. Voeren deden wij ook nooit, lijkt me ook niet nodig aangezien de beesten bij zulke lage temperaturen toch amper voedsel opnemen.

Reinder

Hallo,

Ik heb ook meerdere soorten in de koelkast overwinterd.
alle pyrrhogasters gaan de koelkast in,carnifex,marmoratus,bombina,s idd ook.
dit vaak voor een periode van 2 tot 4 maanden.
Ik voer ook helemaal niks,controleer regelmatig.en houd ze in bakjes met ventilatiegaten aan de bovenzijde.
mos en salamanders dat is eigenlijk alles.vochtigheid controleren elke week.
1 keer een koppel carnifexen verloren aan uitdroging,dat vergeef je jezelf niet!
Heb op deze ervaring na alleen maar positieve eigenschappen.
Wel bereid ik ze eerst voor door ze vanuit het aquarium in een bak met mos te stoppen en dan bij ongeveer 12 graden 1 week,dan de koelkast in,voor die tijd niks meer voeren.zodat de darmen sowieso leeg zijn.

Groeten Reinder

®ob

Mooie samenvattingen van iedereen!

Mag ik deze info, als er over een tijdje geen posts meer komen in dit topic samenvoegen tot een soort van handleiding waar alle tips in staan? Deze info belandt dan weer op de site (of de nieuwsbrief -verenigingsblad of wat we dan ook hebben).


Coen Deurloo

Ik zat precies hetzelfde te denken, de informatie die hier gegeven is kunnen we goed in een artikel voor op de site verwerken.

Sergé Bogaerts

Goed plan, ik heb nog wel wat foto's...

Reinder

Top Idee,

lijkt me heel handig,
heb ook eventueel wel wat foto,s van welke bakjes ik ze houd tijdens de winterslaap enz.

Groet Reinder

®ob

Super Heren!

Post ze maar, dan maak ik er een samenvatting van met foto's... Top!

Sergé Bogaerts

Hierbij twee foto's van al drie maanden in de koelkast levend paartje Neurergus s. strauchii.

[verwijderd door de beheerder]

Erwin Bakker

Allemaal hartelijk bedankt voor de informatie. Net een kleine koelkast gekocht speciaal voor dit doel, dus nu maar wachten op de winter.

Wouter schreef:
Voeren deden wij ook nooit, lijkt me ook niet nodig aangezien de beesten bij zulke lage temperaturen toch amper voedsel opnemen.

Mijn ervaring:
Ik heb nu Taricha granulosa en Ambystoma m. macrodactylum buiten met temperaturen onder de 5 graden, maar ik zie ze wel degelijk eten. Of ze zullen vermageren als ze niet eten is natuurlijk een tweede.

Reinder

Bakjes voor het overwinteren,met de datum erop.



[verwijderd door de beheerder]

[verwijderd door de beheerder]