Neurergus kaiseri caresheet in ontwikkeling

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Coen Deurloo

Momenteel wordt er gewerkt aan een caresheet voor de Neurergus kaiseri op Caudata.org, dit naar aanleiding van dit topic, waar we de mogelijkheden van een caresheet aan het bespreken waren.

Preview hier

Hiermee wil ik dus ook een oproep aan iedereen met N. kaiseri ervaring (Ik denk aan Sergé Bogaerts, Frank Pasmans, Harry Dresens, Alex Kenter...wie nog meer?) doen om hier informatie/ervaringen te plaatsen...maakt niet uit wat. Dit kan dan misschien in het caresheet verwerkt worden.


Pamela

Goed idee! In aansluiting hierop ook de vraag naar de ervaringen met tylototriton kweichowensus van andrew baker die een van de weinigen is die er elk jaar mee kweekt.
Mijn kaiseri ervaringen zal ik tzt in het nieuwe clubblad zetten Ik heb alleen ervaring met het opkweken van net gemetamorfoseerde juvenielen tot volwassenenheid. Dat deed ik met enchytreeen in een aquarium met enkele kalkstenen in het water waarmee ik een landdeel maakte. en de bak afsekte met een glasplaat met 2 ventilatieroosters. Bij 25 graden had ik ze in 1 jaar tot volwassenheid. Daarna zijn ze naar een duitser gegaan die ermee heeft gekweekt

®ob

Pamela,

de vraag is net om èèn caresheet te schrijven. Het is voor onze leden erg fijn als je het in het clubblad schrijft, maar het zorgt nog steeds niet voor één goede caresheet die bereikbaar is voor alle salamanderliefhebbers. Zou je niet eens willen overwegen om ook mee te doen aan de caresheet op internet?

Sergé Bogaerts

Hoi Rob,

ik zal mijn ervaringen doorgeven aan caudata.org. Ik zit met mijn vingers gekruist aangezien mijn dieren voor het eerst in paarstemming zijn. Voorheen kreeg ik alleen de vrouwen in paarstemming. Juist omdat ik elk jaar wat anders geprobeerd heb is het wel goed dat op een rijtje te zetten. Maar ik moet wel in mijn archieven duiken. Het opkweken van larven en jongen is eigenlijk geen probleem, zoals ik al eens eerder schreef, volgens mij kun je daar weingi fout doen. Ze tot paren krijgen, dat is de grootste uitdaging.

Coen Deurloo

Citaat van: Sergé Bogaerts op februari 08, 2008, 12:00:07 PM
Hoi Rob,

ik zal mijn ervaringen doorgeven aan caudata.org. Ik zit met mijn vingers gekruist aangezien mijn dieren voor het eerst in paarstemming zijn. Voorheen kreeg ik alleen de vrouwen in paarstemming. Juist omdat ik elk jaar wat anders geprobeerd heb is het wel goed dat op een rijtje te zetten. Maar ik moet wel in mijn archieven duiken. Het opkweken van larven en jongen is eigenlijk geen probleem, zoals ik al eens eerder schreef, volgens mij kun je daar weingi fout doen. Ze tot paren krijgen, dat is de grootste uitdaging.

Dank je Sergé,

Het tot paring krijgen van de volwassenen lijkt bij Alan Cann weer bijna vanzelf te gaan na een koudeperiode.

Coen Deurloo


Sergé Bogaerts

Bij mij lukt het nu ook na een koude periode. Voorheen hield ik ze wel droog in de zomer en liet ze in het water in de winter, maar bij temperaturen rond en boven de 15 graden. Dan raken de vrouwtjes wel in voortplantingsstemming, maar de man niet. Dit heb ik de afgelopen jaren gevarieerd, maar nooit heb ik ze heel koud gehouden, nu voor het eerst wel.
Ze zaten in het aqaurium waarvan hetw aer op een zeer klein laagje na weg was bij temperaturen rond de 5 graden, in janauri heb ik de bak gevuld met water (ongeveer 15 cm). Nu zitten ze al een dikke maand bij 9-11 graden en er wordt flink gebaltst. Eiafzet zal echter pas beginnen als het wat warmer wordt, zoals ook ervaringen bij strauchii hebben uitgewezen. Ik ben nu vooral de vrouwtjes flink aan het bijvoeren zodat ze veel (hopelijk) eieren kunnen ontwikkelen.


Coen Deurloo

Citaat van: Sergé Bogaerts op februari 18, 2008, 08:47:20 AM
Bij mij lukt het nu ook na een koude periode. Voorheen hield ik ze wel droog in de zomer en liet ze in het water in de winter, maar bij temperaturen rond en boven de 15 graden. Dan raken de vrouwtjes wel in voortplantingsstemming, maar de man niet. Dit heb ik de afgelopen jaren gevarieerd, maar nooit heb ik ze heel koud gehouden, nu voor het eerst wel.
Ze zaten in het aqaurium waarvan hetw aer op een zeer klein laagje na weg was bij temperaturen rond de 5 graden, in janauri heb ik de bak gevuld met water (ongeveer 15 cm). Nu zitten ze al een dikke maand bij 9-11 graden en er wordt flink gebaltst. Eiafzet zal echter pas beginnen als het wat warmer wordt, zoals ook ervaringen bij strauchii hebben uitgewezen. Ik ben nu vooral de vrouwtjes flink aan het bijvoeren zodat ze veel (hopelijk) eieren kunnen ontwikkelen.

Dat is super nieuws! Goed om te zien dat de ervaringen van meerdere mensen tot een goed resultaat kunnen leiden. Alan Cann had 3 Januari baltsgedrag, en 19 Januari eitjes, als ik kijk naar de datum van blog posts hierover op The Frogroom. Ook hij verwachtte destijds niet snel eitjes.... dus wie weet!

Pamela

Is er nog iemand die toevallig de caresheet in het nederlands heeft vertaald? Of gaat iemand dat doen?

®ob


Coen Deurloo

Citaat van: Sergé Bogaerts op februari 18, 2008, 08:47:20 AM
Bij mij lukt het nu ook na een koude periode. Voorheen hield ik ze wel droog in de zomer en liet ze in het water in de winter, maar bij temperaturen rond en boven de 15 graden. Dan raken de vrouwtjes wel in voortplantingsstemming, maar de man niet. Dit heb ik de afgelopen jaren gevarieerd, maar nooit heb ik ze heel koud gehouden, nu voor het eerst wel.
Ze zaten in het aqaurium waarvan hetw aer op een zeer klein laagje na weg was bij temperaturen rond de 5 graden, in janauri heb ik de bak gevuld met water (ongeveer 15 cm). Nu zitten ze al een dikke maand bij 9-11 graden en er wordt flink gebaltst. Eiafzet zal echter pas beginnen als het wat warmer wordt, zoals ook ervaringen bij strauchii hebben uitgewezen. Ik ben nu vooral de vrouwtjes flink aan het bijvoeren zodat ze veel (hopelijk) eieren kunnen ontwikkelen.

Is er nog nieuws Sergé?

Sergé Bogaerts

Nope, temperaturen zijn nog steeds 13 graden en ik wil het niet te veel forceren. De vrouwtjes zijn wel enorm vele dikker geworden, dus geduld...