Plastic bakken als behuizing, waarom?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Ik zat vanavond weer eens lekker te graven op het caudata.org forum (en deze, natuurlijk) en daar kwam ik een topic tegen, waar in een rek plastic bakken staan met verschillende soorten sala's er in.

Ik vraag me af, wat is precies het nut hiervan?
Ik had niet het idee dat het hier gaat om kweekbakken, maar meer permanente behuizing.
Het nut van huisdieren, wat sala's in dit geval zijn, is toch dat je ze ook kan bekijken? Zover ik het heb begrepen vinden de dieren het zelf wel prima, dus het gaat mij dus puur om het idee.
Het idee wat ik krijg bij het topic is dat deze persoon zoveel mogelijk soorten op een kleine plek wilde houden. Ik ga er van uit dat deze persoon een heel andere bedoeling heeft, maar zo'n idee krijg ik er van als ik zo'n rek met bakken zie.

Kan iemand mij uitleggen wat precies het idee hier achter is?

Coen Deurloo

#1
Het idee van plastic bakken is het gemak dat je ervan hebt. Eigenlijk staat het allemaal precies beschreven in dat topic...heb je dat wel gelezen?

Het is voor ons als kijker niet ideaal, maar wel ideaal qua gemak om dieren in op te kweken, niet iedereen heeft geld en ruimte voor glazen bakken. Ikzelf maak ook dankbaar gebruik van een aantal plastic bakken om dieren in op te kweken. Voor de dieren zelf maakt het in ieder geval niets uit, mits de ruimte en inrichting in orde is.

DannyS

Ik heb het topic natuurlijk gelezen, maar daaruit maak ik op dat hij de sala's er permanent in houdt, dus niet alleen voor het opkweken van larven oid.

Hij zegt dat hij de bakken makkelijker en goedkoper vindt dan glazen bakken met uitgebreide inrichting etc.

Ik veroordeel dit zeker niet, maar ik vraag me alleen af waarom mensen ze zo permanent willen houden, aangezien je er totaal geen kijkplezier aan hebt.

petro pees

Er zijn ook mensen die er plezier aan beleven om de dieren te houden en verzorgen,of om bepaalde soorten uitgebreidt te kweken.Omdat bv. het soort niet veel gehouden wordt of juist wel,maar niet gekweekt.
Er zijn eigenlijk heel veel redenen en het houden van de dieren in dit soort bakken heeft sowieso dus
1 groot voordeel.(de kosten)
Dan is het ook nog ruimtebesparend,makkelijk te bewerken en te openen etc,etc,...
Ik moet zeggen dat ik aan het begin met de zelfde vraag zat en zelfs heb gezegd;,,die boxen van me
never nooit niet".
Ik heb ze er nu toch bij en ben blij dat ik ze heb.Mijn terraria als extra de mooiheid ervan en de boxen
(bv.makkelijk openen  :) )voor de extra,s en om in te kijken.Dus zeker wel "kijkplezier".
Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

Daarnaast zijn er veel salamandersoorten die je weinig tot niet zal zien...

Sergé Bogaerts

Precies, voor mij zijn het geen huisdieren maar studieobjecten, en voor de salamanders maakt het geen donder uit of ze wel of niet naar buiten kunnen kijken. Ze doen het net zo goed of slecht in plastic bakken als in glazen bakken. Alleen voor in het water verblijvende salamander gebruik ik glazen bakken, maar plastic bakken zijn veel makkelijker (gewicht, schoonmaken, vervanging) en goedkoper in onderhoud voor op het land levende salamanders.

DannyS

Op wat voor manier bestudeer je ze dan? (gedrag oid)