Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Bosomvorming.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jari B

Ik heb net in de krant gekeken en weet je wat ik zie ik zie er groot staan: Bedrijgde bedreigde amfibie bij het ganzeven.
Dat licht ligt in herpeduin.
Daar hadden ze eerst een heleboel bomen met vrachtwagens om gereden en nu heeft een onderzoeker ontdekt dat er de Nederlandse Kamsalamander leeft.
Hij hed heeft een nestje van 5 salamanders gevonden.
En nu mag waarschijnlijk de gemeente geen bomen meer ruimen die omgegooid zijn.
Dus er zijn al wat dode salamanders geweest.
Wat vinden jullie van dit nieuws?

®ob

Jari,

Nederland is een overvol land, het komt dus regelmatig voor dat kwetsbare diergroepen de pineut zijn als er weer een stukje natuur verdwijnt. Het vervelende is nu alleen; ze hebben de bomen al gekapt, dus het heeft geen nut om de bomen niet meer te verwijderen. Door de kap hebben ze de omgeving zo veranderd dat er voor de overgebleven kamsalamanders waarschijnlijk niks meer te halen valt.

Zo gaat het nu eenmaal veel te vaak, jammer maar waar.

Roy van Grunsven

Het ruimen van bomen op dit soort plekken is (vaak) een goede zaak. Juist om de natuur op dat soort plekken te behouden. Aangezien dit een natuurgebied is zal dat ook het argument zijn.
Het is alleen vervelend dat net op die plek kamsalamanders bleken te zitten. In dat geval was het beter geweest te wachten tot ze in het water zaten. Maar waarschijnlijk zat een aanzienlijk deel al in het water.
Aan de andere kant over een maand zijn die salamanders weg maar zitten er vogels te broeden. Dan heb je hetzelfde probleem.

Het instand houden van het habitat en dus populatie is voor salamanders (meestal) belangrijker dan de bescherming van individuen. Ingrepen in naturrgebieden zijn op korte termijn vaak vervelend maar op langere termijn essentieel

Coen Deurloo

Hoe zit het bij jullie in de omgeving? Ik heb in mijn vijver nog niet 1 L. vulgaris gezien, terwijl de temperaturen behoorlijk hoog zijn voor de tijd van het jaar. Vorig jaar was het begin januari al raak.

Roy van Grunsven

Ik heb gehoord dat er al vrij veel M. alpestris en T. cristatus in het water zitten. Maar ik heb zelf geen vijver.
T. cristatus gaat vaak in het najaar het water al in.

®ob

Triturus Alpestris is al gesignaleerd bij mij in het zuiden.. ( Ik hou het voorlopig bij de oude benaming, word een beetje gestoord van alle wisselingen)

Ook een enkel individu van de gewone pad, Bufo bufo zie ik al rondlopen. Maar de grote bulk laat nog op zich wachten, ze zullen in de komende weken wel aan de wandel gaan.

Jari B

#6
Maar ik vond het beter als ze eerst onderzoek deden van wat er zit, dan dat ze gelijk alles plat gooien. Het lijkt nu wle wel een oorlogsslagveld.

Edit: let op de leestekens Jari...dan blijft het leesbaar - Coen