Triturus Dobrogicus eieren.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jari B

Hoi iedereen.

Kan er iemand op dit forum mij vertellen hoe Triturus Dobrogicus eieren eruit zien, of er een foto van maken en hier op dit topic plaatsen?
Want dan weet ik waarnaar ik ongeveer moet zoeken in mijn buitenterrarium in de lente.
Dit is mijn eerste jaar dat ik deze soort heb dus ik weet niet hoe de eieren eruit zien.

Alvast bedankt.

®ob

Een eitje is een doorzichtig geleiballetje met een donker puntje er in. Er kan wel een foto van gemaakt worden, maar dan is het plaatje op de foto zo groot dat het weer heel anders uitziet dan in jouw vijver.

Vaak worden de eitjes ook gelegd in een blaadje, en dat wordt dan weer dubbelgevouwen. Zoek dus maar eens naar dubbelgevouwen blaadjes in je vijver.

Coen Deurloo


Jari B

Bedankt voor de informatie ik ga straks meteen even voorzichtig wat waterplanten uit mijn vijver halen om te kijken of ik er eentje zie.

Jari B

Ik heb gezocht en ik heb er geen gezien ik denk dat het nog iets te koud er voor is en dat de dagen tekort nog zijn.

Coen Deurloo

Je kan beter kijken naar je dieren zelf, zijn de mannen in paarkleed bijvoorbeeld?

Jari B

Er is volgens mij nog geen man in paarkleed maar mijn vrouwtjes wel die zie ik er al 4.
Zou het kunnen dat de mannetjes later in het water komen?
Dat heb ik ooit ergens gelezen op internet dat de vrouwen de mannetjes in het water opwachten.

Coen Deurloo

Nee, meestal zijn de mannen eerder, dit heeft te maken met het evolutionaire voordeel dat ze hiermee hebben; mogelijkheid tot bevruchting van meer vrouwtjes. Vrouwtjes hebben bovendien geen paarkleed, die worden alleen iets dikker.

Ik ben benieuwd waar je dat gelezen hebt.

Jari B

Volgens mij heb ik dat ooit ergens gelezen op internet, toen ik met mijn hobby begon zocht ik vanalles over alle soorten op.
Ik had het volgens mij ergens gelezen over de Nederlandse kleine watersalamander.

Jari B

Maar moet ik me zorgen maken dat ik geen mannetjes heb of wat denk jij Coen?

Coen Deurloo

Ik zou zeggen kijk goed naar je dieren en let op uiterlijke kenmerken. Als je een hint van een kam op de rug ziet weet je zeker dat je een mannetje hebt bijvoorbeeld...plaats anders wat foto's van je dieren.