Cynops orientalis gezocht

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

StephanF

Goedemiddag,

Afgelopen periode heb ik een nieuw aquarium aangeschaft dat wat groter is dan mijn vorige (nu ca. 40L)
In het vorige aquarium wat bij mijn vader thuis staat zit een chinese vuurbuiksalamander van ongeveer 20 jaar oud, nu ben ik zelf op zoek naar twee chinese vuurbuiksalamanders om deze bij mij thuis te houden.

Ik heb nog wel een vraag mbt tot het houden van twee salamanders.
Wat is handig? 2 mannetjes of 2 vrouwtjes of combi van? Hoe zit het met voortplanten?

Ik woon in Huizen dus het zou mooi zijn als er iemand in de buurt is die er twee beschikbaar heeft.
Ook zit er een dierenwinkel in Bussum, Welle Diertotaal die ook salamanders verkoopt, maar ik heb liever een chinese vuurbuiksalamander via dit forum.

Weet iemand toevallig of iemand die ook actief is op dit forum chinese vuurbuiksalamanders kweekt of een goed adres weet?

Met vriendelijke groet,

Stephan Fokkes

Coen Deurloo

Hoi Stephan,

Welkom op het forum, fijn dat het eindelijk gelukt is.

Wat betreft de algemene verzorging van de Cynops orientalis, raad ik je aan om dit artikel te lezen, als je dat niet al gedaan hebt.

Of je een koppeltje wil is afhankelijk van wat je zelf wil - vind je het niet erg dat ze eitjes kunnen krijgen, en heb je misschien ambitie en de mogelijkheid om kleine larven groot te brengen? Zelf lijkt me dat een minder goed idee als je net begint met de hobby, aangezien het soms best moeilijk kan zijn om aan klein, levend voedsel te komen voor de piepkleine larfjes en verder veel aandacht en verzorging vereist.

Verder zou ik je vraag ook even in de facebook pagina Newts & Salamanders for sale, swap, wanted - Europe- stellen, dan heb je wellicht een groter bereik.

Succes!

StephanF

Haha inderdaad, fijn dat het gelukt is en bedankt voor je hulp  :D.

Ik heb het artikel inderdaad gelezen, fijn om nog is terug te lezen hoe het ook alweer zat.

Nee dat is inderdaad niet de bedoeling om al te beginnen met larven en dergelijke, wat ik mij nog wel af vroeg is dat de vuurbuik salamander die bij mijn vader staat, een achterpoot mist sinds wij hem gekocht hebben in een dierenwinkel omdat hij aangevallen was door een andere vuurbuik salamander.

Hoe groot is die kans als je twee mannetjes of twee vrouwtjes bij elkaar houdt?

Coen Deurloo

Citaat van: StephanF op januari 07, 2018, 09:39:28 AM
Haha inderdaad, fijn dat het gelukt is en bedankt voor je hulp  :D.

Ik heb het artikel inderdaad gelezen, fijn om nog is terug te lezen hoe het ook alweer zat.

Nee dat is inderdaad niet de bedoeling om al te beginnen met larven en dergelijke, wat ik mij nog wel af vroeg is dat de vuurbuik salamander die bij mijn vader staat, een achterpoot mist sinds wij hem gekocht hebben in een dierenwinkel omdat hij aangevallen was door een andere vuurbuik salamander.

Hoe groot is die kans als je twee mannetjes of twee vrouwtjes bij elkaar houdt?

Als je de kans op aanvallen bedoeld: Dit kan wel eens gebeuren. Salamanders zijn tijdens het eten niet al te snugger en willen een worm nogal eens verwarren met het pootje van de ander, zeker als ze al een tijdje geen eten hebben gehad en daarom nogal agressief gedrag kunnen tonen wanneer er eindelijk weer wat voedsel is. Dit kun je eenvoudig oplossen door hetzelfde aantal voer dat je bijvoorbeeld in 1 week geeft, niet allemaal in 1 week te geven maar om de dag een beetje. Hierdoor hebben de dieren altijd wel wat in hun buik en zijn ze minder geneigd om agressief te worden tijdens het voeren.

Als ik me niet vergis is het zo dat de mannetjes rond paartijd iets agressiever naar elkaar kunnen zijn, dus als je de gemoederen rustig wil houden en het liefst geen eitjes wil, kan ik je het best 2 vrouwtjes adviseren.