Een paar beginnersvragen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SemBStark

Ik heb sinds een paar weekjes een axolotl, gekregen van mijn school. Nu gaat het al erg goed met hem/haar ( tot ik het zeker weten kan zien is het een 'hem'  ;D ) en hij eet ook gewoon normaal, maar ik heb nog vragen over de kwaliteit van het water.

Ik heb begrepen dat je elke keer als je het water ververst, je het water moet testen op ph waarde, chloor, etcetera. Ik vraag me af wat de beste waardes zijn van bijvoorbeeld de ph waarde, maar ik zie op het buisje met test strips ook nitriet, nitraat, etc staan. Zijn die ook belangrijk?

Er zijn ook axolotlhouders die dingen gebruiken om chloor te verwijderen, is dit ook nodig?

Ik gebruik ook "Aquasafe" om kraanwater geschikt te maken voor vissen, is dit aan te raden of juist niet?

En tot hoever moet ik het afval in het aquarium opruimen? Sommige kleine dingetjes blijven namelijk wel eens op de bodem liggen zonder dat de filter ze opvangt. Is dit erg? Ik ruim overigens wel alle poep en etensresten op die ik zie.

Ik heb ook slakken in het aquarium. Die waren er eerst met z'n drieën, nu met z'n twintigen. Allemaal nog heel erg klein, zo klein dat je ze amper ziet (Behalve de oudsten) zijn deze een bedreiging voor de axolotl? En hoe snel worden het er meer, en is er dan een makkelijke manier om ze weg te halen zonder nieuwe visjes erbij te halen?
Geen idee welke slakkensoort het is. Slakjes zijn erg klein en donkerbruin, met achter hun huisje een soort puntige "staart"

Alvast bedankt.
-Sem

Niels D

#1
De slakken zijn hoogstwaarschijnlijk poelslakken. Laten zitten, want deze helpen met het afbreken van dood plantmateriaal en ontlasting. Je hoeft het Nederlandse kraanwater over het algemeen niet te behandelen. Er zijn slechts een handjevol locaties hier waar het water minder veilig is om te gebruiken. Deze ken ik niet. Axolotls vragen net iets meer van de waterkwaliteit dan de meeste salamandersoorten, maar als je water goed in balans is moet je terughoudend zijn met veel waterverversingen. Vuil is met slakken ook minder storend, want deze eten dood organisch materiaal. Wat de slak vervolgens weer uitscheidt is verder afgebroken, zodat de micro-organismen minder problemen hebben het verwerken verder op te pakken. De rotzooi is ver "uitgecomposteerd", waardoor het niet veel nitraten meer opleverd.

Nitraat gehalte moet laag zijn. Samen met de PH zijn dit de waardes waar je op moet letten. Aquasafe is totaal overbodig. Zorg dat je een grote hoeveelheid levende planten hebt die veel nitraten opnemen en veel zuurstof aan het water afgeven. Met name waterpest is hiervoor geschikt. Als je uiteindelijk een goed draaiende bak hebt met slakken en een grote hoeveelheid planten, dan zie je dat de waterwaardes vrij constant blijven en dat er weinig alggroei is. De meeste algensoorten kunnen overigens ook geen kwaad. Ga dus vooral niet als een gek verversen als je algen hebt.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Roy van Grunsven

Al die waterbehandel middeltjes zijn geldklopperij. Er zit geen chloor in het water (alleen na problemen bij het waterleidingbedrijf wordt soms een minieme hoeveelheid gebruikt maar dat kan geen kwaad)

Het heeft geen zin om nitraat in je kraanwater te meten, dat is heel laag. Het gaat om het nitraatgehalte in je aquarium, voor je water ververst. Het nitraat/nitriet daarin komt uit het voer dat je er in doet niet uit het kraanwater. Nitraat wordt dan ook vooral hoog als je weinig plantengroei hebt maar veel voert. De meeste andere waarden zijn zelden een probleem.