te jong om te kweken?

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jef Janssens

vorig jaar nam ik een paar T. verrucosus juvenielen over van mark bakkers,de dieren groeiden en aten goed.
in december kreeg ik de eerste eitjes , ong. 100 stuks. hiervan was 50% onbevrucht,en van de eitjes die bevrucht waren stierf een 20% in een tijdspanne van 1à2 dagen na uitkomen.van de larven die ik nog overhad stierven er elke dag een paar.ik heb denk ik alles geprobeerd,ik had ze in een 3 bakken ondergebracht en allen op verschillende temperaturen. de uitkomst bleef overal hetzelfde,elke dag een paar larven die uitvielen.de laatste ben ik vandaag kwijtgeraakt hij was ong. een maand oud en had een lengte van 12mm.waar zou dit aan kunnen liggen?

Wouter

Dit zou inderdaad goed aan de leeftijd van de ouderdieren kunnen liggen. Ik heb het ouderkoppel waar jou nk vandaan komt jaren terug aangeschaft. Deze variant kan goed tegen relatief koud water, de larven ook. Een volgend legsel zou dus wel eens een stuk succesvoller kunnen zijn!

Harry

Ik heb hier een wat andere mening over. Net uitgekomen larven gaan bij mij onder de 20 graden dood. Ik had uit dezelfde dieren larven van mark. Nadat ik met een element de temperatuur naar 22 graden bracht bleef alles leven.
Ik voer nooit!!!!!!!!!!!! watervlooien aan verrucosuslarven. In 9 van de 10 gevallen gaat bij mij er dan alles aan. Ik begin direct met kleine tubifex.

Dus Jeff! Ik denk dat je misschien watervlooien hebt gevoerd.
22 graden en alleen tubifex voeren en 1x in de week het gehele kistje versconen moet goed gaan. Ik gebruik een mensel van vijverwater en kraanwater en doe er wat bronmos en waterpest bij. Op de bodem doe ik een klein handje zand waar de resten tubifex in blijven leven
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Jef Janssens

ik heb inderdaad watervlooien gevoerd.de temperaturen lagen bij de verschillende bakjes nogal wat uiteen ,
17-23°c.ik zal volgende keer jou manier proberen harry,en hopen dat ik dan meer geluk heb.

Harry

Precies jeff, dat kon de enige oorzaak zijn als je meerdere temperaturen hebt geprobeerd.
Er is vast wel iemand die Jeff aan wat nieuwe eieren/larven kan helpen.
Ik vind het bijzonder dat deze groep nakweekdieren het zo goed doen. Ik ben ook wat larven aan het opkweken, ze groeien nu goed, maar ik heb wel veel verschil in groote.
Ik zou ook  nog wel een paar larven of eieren kunnen gebruiken, want ik heb maar een paar larven en wil straks ook qua geslachten goed zitten als ze groot zijn.

Laten we met elkaar afspreken dat we als we nakweek krijgen uit die groep, dat we duidelijk aangeven dat de ouders uit de groep van de 30 opgekweekte dieren van mark komen. Dan weten we tenminste altijd de oorsprong van deze kleine donkere vorm.
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Jef Janssens

eitjes of larfjes hoef ik niet hoor,mijn kweekgroep is groot genoeg(3.6.0).
wat ik wel heb en dit geloven jullie nooit,sinds ik ze op rijnzand heb zitten heb ik 1 dier dat zo licht is als de lichte vorm terwijl de andere even donker blijven.

Hein

Jef, als je weer eieren hebt,dan kan je het beste plastix boxen  die je bij de hema en zo koopt nemen
Verdeel over de bakjes eieren voor een klein bakje ongeveer 10 eieren dus dat de maximale uitkomst ook 10 larven kunnen zijn. doe niets op de bodem en zorg dat het water levend is (dus niet alleen leidingwater), temperatuur ongeveer 22 tot 24 graden deksel op de plasticdoos doen en alleen iedere dag controleren bij uitkomst zorgen dat de temperatuur hetzelfde blijft en voeren met kleine tubifex, niet teveel (mocht er vuil in het water aanwezig zijn dan is het makkelijkste een buigzaam rietje te nemen vinger erop boven het vuil loslaten in een ander bakje, als het goed is groeien ze als kool .Deksel op de box houden en wachten tot ze gemetaforseerd zijn deksel nog steeds op de box houden i.v.m. verschil in temperatuur onder en boven het water, na de metamorfose de temperatuur van het water verlagen tot ong. 18 graden en na twee a 3 weken kun geleidelijk de deksel steeds meer eraf laten. Je zult dan merken haast geen verliezen meer te hebben.Kijk naar je larven hoe ze zich gedragen en dan zie je of ze het goed doen.Sterkte Hein.

Coen Deurloo

Dat rietje gebruiken voor klein vuil is een goeie tip Hein!

jemull

Is inderdaad heel handig, de rietjes methode. Zo verschoon je niet het complete water wat vaak onnodig is en vaak de dieren strest.

jemull

#9
Had net ff de rietjes methode geprobeerd, maar ik kreeg niet echt heel veel rommel uit het water. Dat komt omdat je geen aanzuigkracht hebt, wat de rommel in het rietje doet.
Dus zat ik ff te denken hoe ik nou meer aanzuigkracht zou krijgen.
En met mijn aquarium heb ik een soort hevelaar waar je rommel uit de bodem kan halen.
Deze hevelaar moet je eerst aanzuigen met de mond, en vervolgens gaat hij zelf verder (je moet gewoon op letten dat je geen rommel in de mond krijgt).

Ik heb even zo'n hevelaar nagebouwd voor de kleinere bakjes, door middel van rietjes aan elkaar te zetten.
Je pakt bijvoorbeeld 8 rietjes, deze maak je allemaal aan elkaar door ze in elkaar te schuiven.
Vervolgens doe je een stukje kneedtape over waar je de rietjes aan elkaar schuift. (zodat de lucht daar niet door kan)
Zo heb je een handig instrumentje, om de grond mee af te hevelen zonder dat je de jongen strest.

(Zie PAINT tekening)

Jef Janssens

hoi hein,
ik heb meer plastik boxen dan hema(lol),dit zijn niet de eerste larven die ik grootbreng. ik zorg altijd dat ik een plastik box met een op zichzelf draaiende watervlooien kweek heb. als de larven dan uitkomen hebben ze altijd kleine watervlooien .ik heb normaal gezien geen problemen bij het grootbrengen van larven.ik breng mijn meeste larven groot bij een temperatuur van 12-15°C,en deze blijven niets achter ten opzichte van de larven in de warmere bakken (18-22°C).ik heb al eerder tylototriton juv. grootgebracht,maar nog geen larven.ik ga harry's advies maar proberen en ze gewoon warmer houden en geen watervlooien meer voeren.
gr jef
oh en jeffry,je water dieper maken zo krijg je meer druk op je rietje.dit is ook een uitstekende manier om larven te vangen.

Coen Deurloo

Aanzuigen is bovendien niet nodig als je de gehele slang onder water legt, vinger op het uiteinde en eruit halen en op een lager punt weer ervanaf halen.

Zelf heb ik een lange doorzichtige slang die ik wel aanzuig (sneller en minder stress voor de dieren), zodat ik kan zien wanneer het water ver genoeg is om in een emmer te mikken.

jemull

Dat is inderdaad ook een goeede manier, ik had zelf helaas geen doorzichte slang. Daarom had ik het maar ff met rietjes gedaan.

Coen Deurloo

Ik deed het normaal met een stuk tuinslang, maar soms was dat water sneller dan ik dacht en....blegh  :-X

jemull

Jaah dat blegh  :-X heb ik zelf ook al ondervonden bij de afhevelaar voor me aquarium.   
En ik moet zeggen het was niet het lekkerste smaakje wat ik ooit heb geproefd ;)