Vuurbuik Salamander wil niet eten.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter R.

Hallo,
Sinds een dag of 10 ben ik de trotse eigenaar van 2 vuurbuik salamanders maar 1 wil echt niets eten en ligt de hele dag boven water. wat ik heb geprobeerd te geven: Tubifex (op het land en in het water), Artemia, Watervlooien, rode muggen larven en hele kleine krekels (omdat die blijven drijven). hij wil echter niets eten, ook niet als ik het met een pincet voor zijn neus houd en er een klein beetje mee beweeg. De water temperatuur is 18 graden en er is vrijwel geen stroming. er staan veel planten in de bak, daar gaat hij wel eens tussen hangen maar toch alleen aan het wateroppervlak. Die andere is gelukkig wel heel actief en zwemt en eet vol op. Maar ik begin me toch steeds meer zorgen te maken want ik zie hem met de dag magerder worden. hopelijk heeft iemand een goede tip om hem toch te laten eten.

Op de eerste foto staat de "zieke"
Op de 2e foto de gezonde, de verwarming op de foto staat nooit aan maar omdat ik volgende week toch een grotere bak ga halen heb ik hem er nog niet uit gehaald.

Niels D

Om eerlijk te zijn zien ze er beiden mager uit. Heb jij de waterwaardes gecontroleerd? Zijn het echte planten? Het hoeft niet hieraan te liggen, maar goede waterkwaliteit is nu essentieel.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

Wildvang of nakweek dieren?
Ik zou ze in een kleine bak (bijvoorbeeld 40x30) met oplopend grind zetten. Max een schone laag water van een centimeter. Dan tubifex aanbieden op een tissue. Eventueel wat klein geknipte wormen in het watergedeelte. Wel opruimen na een dag. Let op dat je Orientalis koel houdt, maar niet te koud! Een graad of 12 is perfect.
Je zult zien dat de dieren het land op gaan, dat is prima, dan daar ook het voedsel aanbieden!
Niet teveel storen ook, twee maal per week voedsel aanbieden is voldoende. Stress vermijden in deze fase is cruciaal!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana