Nieuwe ontdekking

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harry

Al vaker is het voorgekomen dat ik dieren van de landfase in het water wou zetten en dat de dieren dan niet wilden zinken en over het water kropen, dat tot verdrinking kan leiden. (Bij T. Montandoni en T ommatriton ophryticus) Vorige week toen het zeer zacht was en regende meerdere keren geprobeerd mijn ophryticusman bij de vrouwen te zetten. Helaas steeds zonder succes hij wilde niet zinken. Ik bedacht me dat vorig jaar alleen bij eztreme koude 0-4 graden de mannen in het water gingen. Is dit dan temoeratuursafhankelijk vroeg ik me af?
Ja hoor !! gisteren bij 2 graden opnieuw geprobeerd en beide mannen zonken nu wel direct naar de bodem en vandaag had ik (te vroeg) al zeker 50 eieren (Buiten!! in de tuin)

Dus mijn vermoeden bleek waar te zijn.

evenals een eerdere ontdekking dit jaar, dat een karteling op de rug bij juveniele ophryticus niet geslachtsbepalend is (worden niet allemaal mannen)

Harry
Neurergus crocatus
Neurergus Strauchii
Triturus marmoratus
Ommatriton ophryticus
Triturus carnifex
Triturus karelinii Katech azerbeidjan

Joey Immers

Dat is mooi ontdekt van je heb ik weer wat geleerd :p

Groetjes jowwie.
Joey immers.

hypselotriton orientalis

Coen Deurloo

Interessante bevinding Harry, iets om rekening mee te houden. Zou het ook niet iets met de luchtvochtigheid te maken kunnen hebben? De huid moet immers 'wennen' aan het vocht.

Jari B

Harry, zou het kunnen zijn dat ik buiten in mijn buitenterrarium ook al eitjes kan hebben zonder het te zien?

kevin

#4
Heey Harry,

Ik heb de oudste O. vittatus van Alex in een bak gezet met mos en kurk op een kort deel stukje. Iedere week dee deed ik hier een beetje water bij. Tot die meer het water inging en je zag dat hij het water niet meer afstote afstootte via de huid. 2 dagen later heb ik hem in een aquatiele omgeving geplaatst en zwom ook vrolijk rond. Nu nog steeds. Heb klein stukje kurk als landgedeelte.

Groetjes,

Kevin


Edit: spelling - Coen

Wouter

Zou dit ook niet iets te maken kunnen hebben met zuurstofopname tijdens lage en hoge temperaturen? Mooie theorie, maar wel wat riskant voor de dieren lijkt me!