Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Vitamine D

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

cynopsguy

Hoi,

Ik weet niet of het vereist is, maar geeft iemand extra supplementen en/of vitamines aan zijn salamanders, bijvoorbeeld calcium en vitamine D? Bij schildpadden is dit een vereiste voor de stevigheid en goede groei van hun pantser en beenderen, maar hoe zit het bij salamanders? Zit in (diepvries)voedsel alles wat ze nodig hebben om gezond te blijven?

Alvast bedankt!

Niels D

Enkel diepvriesvoer, zoals tubifex en rode muggenlarven, volstaat niet als basis dieet, zelfs niet als je het aanvult met supplementen. De beste resultaten boekt men wereldwijd met wormen of op zijn minst levend voer. Wormen zijn op vele manieren te verkrijgen, ook door ze te steken in een grasveld of uit een composthoop te halen. Het beste voer is dus gratis te krijgen. Zeker de moeite waard om hierin wat onderzoek te steken. Supplementen zijn dan sowieso overbodig.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Roy van Grunsven

Niemand weet waar salamanders precies nodig hebben.
Maar gevarieerd voeren blijkt te werken.
Reptielen maken zelf vitamine D met zonlicht (net als mensen). In gevangenschap krijgen ze niet genoeg UV hiervoor. Bij salamanders geldt dat niet, die gaan o OK in het wild niet in de zon zitten.

cynopsguy

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb ze een tijdje regenwormen (bij)gevoerd, vers uit de tuin, maar opeens merkte ik overal in de bak kleine witte wormpjes. Het werd op den duur zo erg dat ik ze een ontwormingskuur heb gegeven en dat heeft het probleem opgelost. Ik zeg niet dat ze zelf veel last hadden van die wormpjes, maar leuk is anders. En regenwormen eerst diepvriezen om de eventuele 'parasietwormpjes' die ze zouden bevatten te doden, zal niet gaan. Dan schiet er van de regenworm zelf ook niets meer over...  ;)