Cynops orientalis mannetje

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

cynopsguy

Hallo,

Omdat mijn Chinees vuurbuikmannetje zopas helaas onverwacht is gestorven (zonder aanwijsbare reden)  :( ben ik op zoek naar een nieuw mannetje om mijn vrouwtjes gezelschap te houden.

Ik woon in Belgisch Limburg.

Als iemand me kan helpen, alvast heel hartelijk bedankt.

Niels D

Ik woon in Breda, Nederlands Brabant. Niet echt in de buurt, maar ik heb nog wel een mannetje.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

cynopsguy

Bedankt voor je reactie, Niels. Breda is op ongeveer 1,5 uur rijden (140 km) van hier, dus inderdaad niet echt in de buurt. Miscchien kunnen we ergens tussenin afspreken, als je eventueel eens in Antwerpen of Limburg moet zijn?

cynopsguy

Dag Niels,

Heb je nog cynopsjes zitten?

Niels D

Een mannetje moet wel lukken. Verder heb ik enkel nog kleine larven.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

cynopsguy

Sinds afgelopen weekend is mijn 'kolonie' vuurbuikjes uitgebreid van 2 naar maar liefst 7 stuks.  :D Zoveel had ik er niet echt nodig, maar het was in dit geval alles of niets, en ben er heel blij mee.

Niels D

Kijk, dat is goed om te horen. Ik vind tussen de 5 en 10 een mooi aantal. Je hebt continue leven in de bak, want er beweegt er altijd wel eentje.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

cynopsguy

Tegen wie zeg je 't.  :)

Ik zal een dezer dagen eens een paar foto's posten. Er zijn er trouwens een paar bij met gelige i.p.v. rode buikjes. Ik las al online dat dit met de voeding te maken heeft: http://www.caudata.org/forum/f1173-advanced-newt-salamander-topics/f30-species-genus-family-discussions/f33-fire-belly-sword-tail-newts-cynops-hypselotriton/94651-cynops-orientalis-yellow-bellies.html
Een tekort aan caroteen in de beginfase, zou verder geen nadelige gevolgen hebben, en ik vind het eigenlijk wel heel mooi, ze hoeven er niet allemaal identiek uit te zien. Heeft iemand hier ervaring mee? En stel dat je ze nadien voedsel geeft dat wel een hoger caroteengehalte heeft (naar verluidt brine shrimp, daphnia & cyclops), wordt hun buik dan roder of blijven ze geel?

MartinS

Als je caroteen rijk voedsel gaat geven dan worden hun buiken inderdaad iets roder. Te kort aan caroteen heeft geen nadelige gevolgen. De larven die ik opkweek in de winter krijgen helemaal geen caroteen daar ik ze opkweek met geknipte tubifex en enchytreeën. Hun buiken zijn meer wit dan geel. Ik geef ze nadien kleurstof door hun voedsel om hun buiken meer op kleur te brengen.
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

cynopsguy

Hierbij enkele foto's van het aquarium zoals het er nu uitziet. Opbouwende, nuttige kritiek is altijd welkom.  :)

Wat is, behalve afwisselend voedsel, nog een goede bron van vitaminen/mineralen/caroteen voor salamanders?

Bedankt!

Niels D

Ziet er goed uit. Het enige wat ik persoonlijk zou doen (wat dus niet essentieel is) betreft wat planten erbij. Zo blijft je water beter in balans en verhoog je diens bufferende werking. Waterpest is ideaal.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

cynopsguy

Op een of andere manier doet waterpest het bij mij niet zo goed. Het overleeft wel, maar wordt meer bruinig dan groen en groeit ook niet goed... vreemd.

Niels D

Waterpest groeit goed onder een lichttype dat meer nijgt naar wit dan naar blauw binnen het spectrum, althans naar mijn ervaring. Hard water is tevens niet bevordelijk, dus probeer het anders met regen water, of water uit een goed lopende vijver. Daarna kan je verversen met kraanwater als je wilt.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

cynopsguy