Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Nachtlicht, is LED geschikt?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stuart

Hallo allemaal,

Het lijkt me leuk om nachtlicht in mijn terrarium te doen, hier zitten T. marmoratus in.
Dan zou ik ze sávonds laat in het nachtlicht kunnen voeren met de pincet en zijn ze beter te bewonderen.

Ik heb er nu een blauwe led lamp ingedaan.
Dit werd als nachtlicht verkocht en bootst het maanlicht een beetje na.
De salamanders blijven s'nachts echter verstopt als deze lamp aanstaat, ook na sproeien.

Ik kan me voorstellen dat led licht anders werkt dan maanlicht en dus voor de salamanders alsnog storend kan werken. Misschien iets met UV oid?
In de terrariumhobby zijn ook blauwe gloeilampen te koop, kan het zijn dat die wél werken?

Het is natuurlijk wel sneu als lampen als nachtlicht (en dus niet storend) worden verkocht terwijl de dieren er duidelijk last van hebben. Ook bij aquariums zal dat veel stress opleveren.

Niels D

Ik durf het niet te zeggen. Ben ook benieuwd.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Roy van Grunsven

Waarom wil je nachtelijk licht? Ze zijn actief in het donker.
Zeker blauw licht moet je nooit gebruiken want dat verstoort het dag/nacht ritme (melatonine aanmaak) sterk.
De lichtsterkte onder vegetatie is zelfs bij vol maan heel laag. In het volle maanlicht is het ong. 0,1 lux. Maar daar zitten salamanders niet. Die zullen in de vegetatie zelden boven de 0,01 lux blootgesteld worden. Je lamp zal al snel 500 keer zo veel zijn. Negatieve effecten van nachtelijk kunstlicht salamanders treedt overigens ook al op op maanlicht niveau.
Daarnaast is maanlicht helemaal niet blauw, dat lijkt zo doordat de spectrale gevoeligheid van je oog naar blauw/groen verschuift  als de lichtsterkte daalt.

Het verbaast me dus totaal niet dat je dieren niet tevoorschijn komen.

Winkels die blauwe lampen als nachtlicht verkopen, daar moet je met een grote boog omheen lopen.

(Ik doe al jaren onderzoek naar het effect van nachtelijk kunstlicht op planten en dieren onder andere bij universiteit Wageningen)

Stuart

#3
Citaat van: Roy van Grunsven op juni 27, 2016, 12:42:31 PM
Waarom wil je nachtelijk licht? Ze zijn actief in het donker.
Zeker blauw licht moet je nooit gebruiken want dat verstoort het dag/nacht ritme (melatonine aanmaak) sterk.
De lichtsterkte onder vegetatie is zelfs bij vol maan heel laag. In het volle maanlicht is het ong. 0,1 lux. Maar daar zitten salamanders niet. Die zullen in de vegetatie zelden boven de 0,01 lux blootgesteld worden. Je lamp zal al snel 500 keer zo veel zijn. Negatieve effecten van nachtelijk kunstlicht salamanders treedt overigens ook al op op maanlicht niveau.
Daarnaast is maanlicht helemaal niet blauw, dat lijkt zo doordat de spectrale gevoeligheid van je oog naar blauw/groen verschuift  als de lichtsterkte daalt.

Het verbaast me dus totaal niet dat je dieren niet tevoorschijn komen.

Winkels die blauwe lampen als nachtlicht verkopen, daar moet je met een grote boog omheen lopen.

(Ik doe al jaren onderzoek naar het effect van nachtelijk kunstlicht op planten en dieren onder andere bij universiteit Wageningen)
Wouw, zo krijg je ineens advies van een expert op dit gebied!

Het leek me leuk omdat ik ze dan zou kunnen zien wanneer ze actief zijn.
Daarnaast leek het me praktisch met voeren, overdag krijg ik ze niet aan het eten en ik voer ze het liefste met een pincet.
Daarnaast zou het goed zijn voor de planten maar die groeien bij mij gelukkig ook prima zonder extra blauwe lampen.

Ik wist dat er experimenten zijn met verschillende kleuren licht.
Wat ik me meende te hherinneren was dat verschillende soortgroepen voor verschillende kleuren minder gevoelig zijn.
Zo zijn bij mij tussen Velp en Rheden groene lantaarnpalen neergezet, waarschijnlijk voor de zoogdieren die daar s'nachts vaak vanaf de veluwe de akkers op komen lopen?
Omdat die blauwe en rode lampen in aquarium en terrariumzaken worden verkocht dacht ik dat die lichtkleur dus prima zou zijn voor amfibieën.

Maar uit je verhaal begrijp ik dat geen enkele lichtbron onschadelijk is voor amfibieën?
Dan is het jammer maar helaas...

Niels D

Ik heb ook weer wat geleerd. Wat voeren betreft gooide ik de wormen simpelweg bij de marmers in de setup. Op het land eten ze minder goed van een pincet is mijn ervaring.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Stuart

Oke, die wormen trekken ze dan wel zelf uit de grond?

Roy van Grunsven

Die groene lantaarnpalen is weer een ander verhaal. Die worden vaak als diervriendelijk aangeprijsd maar daar is geen bewijs voor. Als je kijkt naar de gevoeligheid van de ogen van die zoogdieren is dat licht waarschijnlijk zelfs slechter dan wit licht.

Wat een optie is, is een schemering. Dus na het daglicht en uurtje zwak licht en daarna donker.
Voor dat schemerlicht zou ik een warme kleur kiezen met weinig blauw. Mogelijk kun je ze dan voeren terwijl je zelf nog wat ziet.