Buiten aquarium

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

fftzz

Hallo,

Ik ben van plan een buitenaquarium te gaan bouwen met een waterloop.
Ik wil graag een Pachytriton soort (ik weet nog niet welke soort)er in te gaan huisvesten, dit zijn salamanders die in heldere stromende beekjes voorkomen.
Ik heb met een leuk programaatje een opzetje gemaakt hoe het er ongeveer uit moet komen te zien.
De basis is een standaard aquarium van 150*60*60 waar van de linker zijkant verlaagd is naar 60*50
Het verhoogde gedeelte is voor een kleine waterval of waterloopje met veel steen.
De achterwand wil ik maken van opgestapelde turfblokken met een apart bewatering systeem en pomp om het water in het aquarium niet bruin te laten kleuren.
In de kast onder het aquarium wil ik een biofilter gaan knutselen met een UV lamp en misschien een druppelfilter, maar ik ben daar nog niet helemaal uit.
Aan de linker kant van het aquarium loopt een regenpijp van mijn schuur en die wil ik ook gaan gebruiken zodat ik een water buffer kan opbouwen.
Het aquarium krijgt een overloop systeem zodat de waterhoogte in het aquarium altijd het zelfde is.
Elk commentaar is welkom ook (opbouwende) kritiek.

Groeten
Ronald

Coen Deurloo

Ziet er goed uit, met welk programma heb je dit gemaakt? Ik neem aan een of ander CAD programma?

fftzz

Hoi Coen,
Ik heb Sketchup gebruikt, de home versie is gratis: http://sketchup.google.com/
Het is gemakkelijk in gebruik.

Groeten
Ronald

®ob

Hey Ronald, ik heb weinig tijd, dus een korte reply, morgen zal ik wat langer reageren.

Maar wat ik dus wilde zeggen:

Ik zou ervoor kiezen om een grotere bak te pakken en dan de 'uitbouw' van je bak achterwege te laten. Het maken van bijzondere uitsteeksels aan aquaria leidt in de meeste gevallen tot een teleurstelling. Dan kun je beter je bak een maatje groter kopen en binnen die maten iets bijzonders maken.


fftzz

Hoi Rob,
Het idee met een grotere bak 200*60*70 was ook mijn eerste plan, maar ook erg duur.
In mijn plan ga ik uit van een standaard bak van 150*60*60 met een glas dikte van 10mm.
Een bak van 200*60*70 heeft al snel een glas dikte van 12mm en is minstens twee keer zo duur.
Dan heb je nog de onbenutte ruimte (ongeveer 25 cm) in water hoogte die je mist als ik een waterloop of waterval in de bak zelf maak.
Er is hier in Den Haag een goede terrarium bouwer (Remco) waar ik meestal mijn ideeën kwijt kan en die kan voor mij het waterval gedeelte bouwen.
In het waterval gedeelte komt niet zoveel water te staan, dus kunnen we dit met minder dik glas bouwen (6mm) dit scheelt in de kosten.
Ik begrijp je zorgen over het "aan plakken" van constructies, die heb ik zelf ook, maar gezien de kosten wel het (gecalculeerde) risico waard.  :)

Bedankt voor je reactie,
Ronald

Coen Deurloo

Het ziet er erg complex uit, en ik moet toegeven dat ik het nog niet helemaal begrijp. Maar ik ben erg benieuwd! Hou je ons op de hoogte van de voortgang?

®ob

Heb je ook een tekening waarop de bak ingericht is, zodat we het idee beter begrijpen?

ALs je je bak laat bouwen door een 'echte' aquariumbouwer denk ik dat het wel goedkomt met vreemde constructies. Hij zal wel uit ervaring weten wat er technisch wel en niet verantwoord is.

Succes, en hou ons op de hoogte, erg interessant!