Veranderen van aquarium.

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DannyS

Ik heb een aquarium van zo'n 20 liter, maar deze is van plastic en dus lastiger schoon te maken. Ook is deze bak flink bekrast, dus eigenlijk aan vervanging toe.
Als ik een nieuwe bak heb, wat is dan de beste aanpak? De huidige bak stuk voor stuk overzetten, zodat de cultuur in het water in orde blijft, of gewoon nieuwe bodembedekking, en dan de inwoners overzetten?
Het gaat bij deze niet om salamanders, maar of vuurgarnaaltjes en guppen, die hoofdzakelijk als voer gekweekt worden. (garnalen ook als schoonmakers, natuurlijk)

petro pees

Citaat van: Danny Stammers (Damien) op januari 17, 2008, 09:53:21 PM
Ik heb een aquarium van zo'n 20 liter, maar deze is van plastic en dus lastiger schoon te maken. Ook is deze bak flink bekrast, dus eigenlijk aan vervanging toe.
Als ik een nieuwe bak heb, wat is dan de beste aanpak? De huidige bak stuk voor stuk overzetten, zodat de cultuur in het water in orde blijft, of gewoon nieuwe bodembedekking, en dan de inwoners overzetten?
Het gaat bij deze niet om salamanders, maar of vuurgarnaaltjes en guppen, die hoofdzakelijk als voer gekweekt worden. (garnalen ook als schoonmakers, natuurlijk)


Zorg voor een  oud deel van de bodembedekking en wat van het oude water,zet het geheel nieuw op(geént hiermee),gebruik zelfde temparatuur als in oude situatie aan water,plaats de planten en na enige uren de desbetreffende dieren terug.
Tylototriton Shanjing

Coen Deurloo

Zorg wel dat je overige water uit de kraan even 24 uur heeft gestaan om eventuele chloor-sporen te laten verdampen.

Roy van Grunsven

1) een paar uur is veel te weinig, zo snel kan er geen fatsoenlijke microbiële gemeenschap ontstaan.
als je wat poreuze stenen in je oude bak hebt kun je die overzetten, dat scheelt maar dan nog zou ik langer wachten, minstens een week maar liefst langer. Als je de beesten te snel over zet kun je een ammoniak piek krijgen omdat er onvoldoende bacterien zijn om dit om te zetten.

2) chloor zit er niet in Nederlands kraanwater (hoogstens onschadelijke hoeveelheden als er iets mis is gegaan met een leiding)

Roy van Grunsven

In Nederland wordt dat alleen in uitzonderingsgevallen toegevoegd. Als bijvoorbeeld door werk aan de leidingen er een mogelijke besmetting is opgetreden. Daarnaast in sommige gemeentes als het heel warm is (Rotterdam bijvoorbeeld daar krijgen ze het water uit de spaarbekkens in de Biesbos). Ook in deze gevallen is dat heel weinig en is het niet schadelijk.

Er wordt heel veel overgenomen uit buitenlandse literatuur en daar is het heel gebruikelijk om veel chloor of (nog erger) chloramine aan water toe te voegen. Maar dat water smaakt dus ook gewoon naar chloor.

water.nl kijk ook op de site van je eigen waterleidingbedrijf.

(Uiteraard heb je allerlei bedrijven die filters of flessen water enzo willen verkopen en daarom beweren dat er van alles in zit maar dat is volslagen onzin, er zit niks schadelijks in en is bacterieel zuiverder dan flessen water)

DannyS

Ik lees ook overal dat ze dingen toevoegen. Dat ze chloor of chloramine toevoegen om de bacteriële groei tegen te gaan oid.
Van bleekmiddelen heb ik echter nooit iets gelezen..
Ik doe er altijd Aquasafe van tetra bij, maar ik heb begrepen dat garnaaltjes niet zo vrolijk worden van chemische middelen.

Roy van Grunsven

Je woont toch in Leiden? daar voegen ze niks toe, Het wordt gezuiverd door de duinen en is dus schoon.
Drinkwater DZH (chloride is een heel klein beetje zout, NaCl, en geen chloor)
In andere landen zuiveren ze het water niet maar gooien ze er chemicaliën zoals chloor in. Gelukkig in Nederland niet.

Waarom doe je er aquasafe in?

DannyS

Omdat die aquasafe de chloor eruit zou halen en de zware metalen oid zou neutraliseren.
Dit zal dus gaan om de chemische troep wat ze er in andere landen indoen. Vrijwel nutteloos dus.

Coen Deurloo

Roy, weet je ook hoe het in Zeeland zit? Ik had namelijk eens mijn watervlooien in normaal leidingwater gedaan, en in de paar dagen erna waren ze allemaal dood...ik had gehoord dat ze gevoelig waren voor chloor dus ik nam aan dat er daar sporen van in het water zaten...

kevin

Leiding water is ook niet perfect voor watervlooien je kan beter een emmer halen van buiten uit de sloot.
Degene die ik heb zitten ook in het meest vervuilde water wat nu toevallig wel kraanwater is alleen er lag nog veel troep in de emmer en die doen het ook goed.

Coen Deurloo

Citaat van: Kevin Immers op januari 18, 2008, 05:52:30 PM
Leiding water is ook niet perfect voor watervlooien je kan beter een emmer halen van buiten uit de sloot.
Degene die ik heb zitten ook in het meest vervuilde water wat nu toevallig wel kraanwater is alleen er lag nog veel troep in de emmer en die doen het ook goed.

Tsja dat is natuurlijk ondertussen al oud nieuws voor mij, dat leidingwater niet perfect is. Ik heb ondertussen al veel geleerd en heb al een tijdje een succesvolle watervlooienkweek gaande, hier zul je ook een stukje over kunnen lezen in de 2e nieuwsbrief van dit jaar als het goed is. Met alleen 'troep' kom je niet ver, dat kan ik je alvast verklappen.

bisani 10

nou danny je bent niet de enige die er altijd aqua safe bij deed of doet. maar na ik nu weet overbodig dus

alibombali

Een aantal jaar geleden enten ik mijn bakken altijd met vijverwater...de laatste jaren ververs ik ze met leidingwater en dat heeft nooit een negatief effect gehad...het probleem word een beetje overschat..

DannyS

Ondanks de zeer informatieve posts hierboven, waarmee in iedergeval ik weer wat geld bespaar door geen aquasafe meer te kopen, weer even ontopic:

Ik zat zelf te denken om eerst de bodembedekking over te zetten, en daarna het water met de bewoners.
Op deze manier blijven de bacteriën toch bewaard in het substraat en water, toch?

Qwertu

Citaat van: Danny Stammers (Damien) op januari 18, 2008, 01:39:36 PM
Ik lees ook overal dat ze dingen toevoegen. Dat ze chloor of chloramine toevoegen om de bacteriële groei tegen te gaan oid.


Dat is altijd wel een leuk dicussiepunt geweest in het verleden. Ik kan me nog een discussie herinneren over thee en het niet verversen op maandag :P  (grapje hoor, als er toevallig oude aquarianen meelezen).

Nederlands leidingwater is 1 van de beste "waters" vergeleken met andere landen, ook qua toevoegingen zoals chloor (die er niet of nauwelijks inzitten, wat al gezegd is door Roy)