Waar ben ik aan begonnen?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dummie

Hallo allemaal,

Door miscommunicatie hadden wij op het werk het visbestand van een klant overgenomen, niet wetende dat daar ook een salamander bijzat. Collega heeft hem toen in de showbak gezet bij de discussen (31 graden). Het beestje is toen helemaal vergeten geworden totdat mijn collega een paar weken geleden de showbak opnieuw ging inrichten. Aangezien niemand wist wat we er mee moesten heb ik hem maar mee naar huis genomen. Ik ben maar een hulpkracht dus commentaar over deze manier van werken (dieren houden) heb ik niks aan, had het liever ook anders gezien.
Maargoed nou zit ik dus met een salamander, terwijl ik er 0.0 verstand van heb.
Ik hoop dat iemand mij hier kan zeggen welke soort het is en wat ik het beste kan doen met het dier. Ik heb mijn best gedaan om het hem zo fijn mogelijk in te richten. Hij is erg vermagerd in de tijd dat hij in de zaak zat. Ik geef hem nu diepvries muggen larven en muggenlarven in gelei van Tetra. Het diepvriesvoer lijkt hij niet te eten. Hij zit nu ongeveer een weekje bij mij.
Ik heb een linkje naar een ander forum aangezien ik de foto's niet op dit forum krijg. Hoop dat jullie hem kunnen openen  :)

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1867004&lr=474605974#unread

Roy van Grunsven

Het is lastig te zien maar lijkt een Pachytriton, waarschijnlijk labiatus.
Daar is vrij veel info over te vinden.
Belangrijkste is om hem aan het eten te krijgen. Daar is levend voer het beste voor. Kleine regenwormen bijvoorbeeld of tubifex.

dummie

Dankjewel voor je reactie Roy.
Helaas zit er niks in de regenton qua levend voer, morgen kleine regenwormen zoeken en langs de LFS.
Als het inderdaad die soort is kan ik hem dus niet uitzetten, moet ik dan op zoek naar een nieuw huisje of kan ik op deze manier ook een koppeltje houden?

MartinS

Het eerste wat je moet doen is dit dier koel zetten en stromend water aanbieden. Pachytriton behoeft koel en stromend water. Daarna flink wormen scheppen en deze aanbieden. Van een paar muggenlarven gaat dit diertje niet opknappen. 31 graden  :o, dat dit diertje nog leeft is een wonder  :-X

F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

Coen Deurloo


dummie

#5
Bedankt voor de reacties Martin en Coen.

Dat hij nog leeft is inderdaad een wonder. Heb wel het idee dat hij bij aan het komen is. Ga in ieder geval proberen wat levend voer te kweken.
Ik heb geen thermostaat in de bak, hij staat op mijn slaapkamer dus dit lijkt mij koel genoeg?
Zorgt het filter voor genoeg stroming, heb de stroming nu onder water staan maar wellicht fijner voor hem om hem boven het water oppervlak te zetten?

@Coen, de caresheet was ik inderdaad al tegen gekomen.
Begrijp ik het goed dat ik niet dagelijks hoef te voeren :|



Roy van Grunsven

Als je slaapkamer niet te sterk verwarmd is zou dat goed moeten zijn.
Ik weet niet wat voor filter je hebt en hoe hard de stroming is maar het water mag best aardig bewegen. Als je filter zorgt voor beweging van het wateroppervlak komt daar voldoende zuurstof door in het water.

Als je goed doorvoede dieren hebt hoeven ze niet elke dag te eten maar in dit geval zou ik hem gewoon veel voeren. Dit dier moet duidelijk aansterken.
Regenwormen zoeken werkt prima en anders levende tubifex kopen. Kweken van levend voer gaat niet heel snel.

Daarnaast mag je dieren uit gevangenschap nooit in het wild uitzetten, ongeacht welke soort.

dummie

Duidelijk, dankjewel Roy.

Mijn slaapkamer is idd niet sterk verwarmd, schat de temperatuur van het water niet hoger dan 10 graden.. durf bijna te zeggen 5.
Filter is een aquaflow 100. Het water beweegt minimaal nu, dat ga ik dus proberen te veranderen.
Heb levende rode muggenlarven gekocht omdat hier de meeste voedingsstoffen inzaten volgens de verkoper. Het probleem is dat ik hem niet 'zie' eten. Vanaf komende week wil ik proberen met een pincet te voeren, hoop dat hij dan wat meer op zijn gemak is om het voer aan te nemen.

Verder ga ik buiten opzoek naar stenen om meer schuilplekken te creƫren. Op een ander forum kreeg ik de tip om een 'modderbakje' neer te zetten. Gewoon grond vanuit de tuin (hier zitten nauwelijks katten) kon geen kwaad volgens hun, klopt dat?

Felixx

Het beste wat je het diertje nu kan geven zijn wormen uit eigen tuin, daar zitten de meeste voedingswaarde in voor de salamander, het vangen van die wormen is nu een makkie.
pak een schep (of iets waar je mee in de grond kan steken) en wiebel tot dat er wormen uitkomen.


Coen Deurloo

Een goeie tip is ook om onder potten en dergelijke in je tuin te kijken (let wel op dat je geen bestrijdingsmiddelen hebt gebruikt in de directe omgeving van waar je wormen pakt). Ik heb zelf een grote mat in mijn tuin gelegd waar ik om de zoveel tijd onder kijk en eenvoudig de wormen vanonder pluk :)

dummie

Oja, dat is een goede tip van die mat.
Had nog niet aan die bestrijdingsmiddelen gedacht, gelukkig gebruiken wij die niet.

Bedankt weer voor de tips  ;D


Niels D

Ik ben gewoon aan een composthoop begonnen. Daar komen vrij snel wormen in als je een beetje een groene tuin hebt. Zeker als je een compost ton gebruikt met open bodem.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl