Fruitvliegenkweek- mijten

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

StijnH

Ik heb een partij fruitvliegenkweken staan voor mijn juvenielen, inmiddels zit er ook een flink aantal mijten in.
Ik ben ondanks dat, gewoon uit deze kweken blijven voeren, maar nou begin ik toch zorgen te krijgen als ik de hoeveelheid mijt zie. De reden dan ik gewoon doorvoer is omdat ik tot op heden nog geen mijt heb waargenomen op de salamanders zelf maar voornamelijk op de uitwerpselen en in en rondom de fruitvliegen kweek. Wat zijn dit voor mijten? het zijn zowel van die ''witte bolletjes'' als kleine bruin/rood achtige mijt.
Zijn deze geen gevaar voor de salamanders?
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Niels D

Ik heb in het verleden dieren verloren door een witte soort. De dieren kregen zweren op de keel en (met name) in de oksels. Ik heb op Gersfeld van diverse mensen gehoord, dat dit een vaker voorkomend probleem is als je coco peat als bodemsubstraat gebruikt. Dit is dus naar alle waarschijnlijkheid een andere soort, daar je zoveel verschillende soorten hebt. Blijf in ieder geval alert op je dieren, maar mijt hoeft niet direct problemen op te leveren.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StijnH

De mijten inflatie neemt gelukkig wat af. Zo goed als mijt- vrije kweken zet ik in een bak met een laagje zout, met deze kweken ga ik verder. Ook als ik een nieuwe kweek opzet voeg ik een flink aantal (zwangere) fruitvliegen toe om de mijten zo min mogelijk kans te geven.
Ook is het zo, hoe meer dode fruitvliegen in de kweek, hoe meer (kans) op mijt. Deze soort mijt lijkt dus voornamelijk te gaan voor etensresten e.d. ?

Je hebt inderdaad veel soorten mijt, bij slangen/reptielen hoor je het vaker dan bij amfibieën naar mijn idee. Is dat weer een aparte soort die parasiteert op reptielen? 
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

joost.v.wijk

Bij reptielen komt bloedmijt nog wel eens voor. Die parasiteren inderdaad op de dieren zelf. De mijt die jij tegenkomt in de fruitvliegkweken voeden zich met het voedingsmateriaal wat bestemd is voor de fruitvliegen en hun larven.


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

StijnH

Oké thanks, daar was ik een beetje bezorgd over maar dat is dus niet dezelfde.
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus