Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Eieren 2016

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

Ik weet het. Het is voorlopig nog geen 2016, maar het is misschien al interessant om te melden welke dieren er al in de stemming zijn en waar je dus mogelijk eitjes van verwacht. We lopen dan op de zaken vooruit, maar een beetje speculeren is altijd leuk, zeker als onze voorspelling blijkt te kloppen.  

De verwachtingen wat P.deloustali betreft zijn wederom gunstig. Ik zie bij mijn beide koppels de mannen actief baltsen. Henry Janssen vertelde mij dat dit bij Paramesotriton soorten heel de winter kan duren en dat dit als het ware het voorspel betreft. Ook zie ik dit gedrag bij mijn nieuwe koppel P.chinensis, dat ik van Martin heb over mogen nemen. Prachtige dieren en ik zou dolgelukkig zijn als ook deze makkers me zouden trakteren op eieren.

Bij de T.dobrogicus macrosoma krijgen de mannen wederom een kam. Vorig jaar zag het er naar uit dat ze enkel onbevruchte eitjes bleven leggen, maar ik heb uiteindelijk toch nog wat larven uit de bak weten te vissen. De slechte kweek kwam mogelijk door het feit dat ik ze van buiten naar binnen had gehaald op een ongelukkig tijdstip. Dit jaar verwacht ik betere resultaten, want voorgaande jaren deden ze het altijd erg goed.  

Ik heb goede tips gekregen van A. Davidson m.b.t. het kweken van T.yangi. Zijn methode houdt in dat de dieren een korte licht koele landperiode krijgen, waarna ze een warme periode krijgen in een semi-aquatiele setup. Deze dieren houden blijkbaar van warmere condities dan dat we onze andere soorten normaliter geven. Ik verwacht niet direct succes, maar een sprankje hoop is aanwezig.

Ik verwacht dit jaar nog niets van P.ruber schencki. Ten eerste weet ik niet wat voor geslachten ik heb en ten tweede kan het even duren voordat deze dieren het gaan doen. Volgens de kweken S. Voitel zijn de condities waarin ik ze houdt goed, dus ik sluit niets uit.

Verder hoop ik te kweken met C.e.popei, hoewel ik ze aan de koude kant houdt. Ze zijn nu meer dan drie jaar oud, dus wat dat betreft zou het mogelijk moeten zijn. C. orientalis en P. waltl zijn net kippen, dus daar maak ik me geen zorgen over.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Geen slecht vooruitzicht Niels!

Na veel dieren weggedaan te hebben heb ik nu slechts nog een groep van 7  één jaar oude Neurergus strauchi en een groep Neurergus kaiseri. De grootste strauchi zijn nu al bijna even groot als de grootste kaiseri ook al zijn de strauchi een jaar jonger. De grootste kaiseri zijn nu 10.5 en 11cm, dus die zouden misschien groot genoeg zijn om te kweken, maar ik verwacht geen eieren deze winter. Over één jaar hoop ik te kweken met minstens een van deze soorten.

Een jaar geen eieren opkweken lijkt me toch ook weer saai, dus ik ben stiekem toch weer op zoek naar eieren van een of andere salamandersoort ook al was ik van plan minder soorten te nemen. Dus mocht iemand nog eieren overhebben aankomend voorjaar dan hoor ik dat graag.  :)

Jari B

Altijd leuk wat gokken haha. Ik verwacht in 2016 nakweek te hebben van mijn volwassen koppel van Salamandra corsica en heel misschien paringen te zien bij de best grote nakweek uit 2014. Ook verwacht ik dat ik van 2 groepen Salamandra algira tingitana nakweek krijg.

Het meest waarschijnlijke is dat ik weer eieren krijg van de Tylototriton shanjing. Dit zou erg goed zijn voor het stamboek dat ik bijhoud.

Met wat geluk heb ik ook weer eieren van Neurergus kaiseri.

Niels D

Ik hoop inderdaad dat je de kaiseri weer kweekt. Daar mag best wel wat meer van zijn binnen de vereniging.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Henk Wallays

#4
Nog wat vroeg ook hier, maar laat ons zeggen dat ik mijn hoop zet op H. retardatus en mogelijk (maar nog minder zeker) H. quelpaertensis.
Als het even meezit ook T. dobrogicus macrosoma en dan heb ik al een druk jaar.
De andere groepen zijn nog te juveniel ... ben ook maar pas terug 'opgestart' ;-)

Als iemand trouwens eitjes teveel heeft ik ben geinteresseerd. Wil nl. mijn foto-bibliotheek van diverse soorten wat 'actualiseren' en ook aanvullen met nieuwe soorten. Soorten zoals T. pygmaeus en L. italicus daar heb ik bvb. nog geen beeldmateriaal van en zeg nu zelf ... dat mag toch gewoon niet zijn hé ;-) Ik heb zelfs bijna geen beeldmateriaal van P. watlt ;-). 

Heb nu net de man T. dobrogicus macrosoma apart gezet in een bak vol planten... volgende week ga ik er een paar vrouwtjes proberen bijplaatsen .... afwachten & duimen dus. 





Niels D

Citaat van: Niels D op oktober 19, 2015, 06:48:31 AM
Bij de T.dobrogicus macrosoma krijgen de mannen wederom een kam. Vorig jaar zag het er naar uit dat ze enkel onbevruchte eitjes bleven leggen, maar ik heb uiteindelijk toch nog wat larven uit de bak weten te vissen. De slechte kweek kwam mogelijk door het feit dat ik ze van buiten naar binnen had gehaald op een ongelukkig tijdstip. Dit jaar verwacht ik betere resultaten, want voorgaande jaren deden ze het altijd erg goed.

Wederom eerst een lading onbevruchte eieren van T.d.macrosoma geplukt, maar sinds gisteren zitten er bevruchte exemplaren tussen. Pak van mijn hart.

Citaat van: Niels D op oktober 19, 2015, 06:48:31 AM

Ik verwacht dit jaar nog niets van P.ruber schencki. Ten eerste weet ik niet wat voor geslachten ik heb en ten tweede kan het even duren voordat deze dieren het gaan doen. Volgens de kweken S. Voitel zijn de condities waarin ik ze houdt goed, dus ik sluit niets uit.

Er was een lading eitjes afgezet bij de rubers. Helaas waren deze niet bevrucht. Dit biedt wel hoop voor de toekomst.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Robert Jan

Met een beetje hulp van een 'leen'man van Henk, hebben mijn 2 Hynobius dunni vrouwtjes (nk2013) hun eerste eiersnoeren afgezet. Dus toch niet voor niets afgelopen weekend 400 kilometer gereden om de logé op te halen in België. Wordt vervolgd.
CB  Ambystoma andersoni
CB  Ambystoma mexicanum
WC/F1  Cynops pyrrhogaster Tohoku
CB  Hynobius dunni
CB  Hynobius quelpartensis
CB  Hynobius retardatus
CB  Salamandrella keyserlingii

Niels D

Kijk, dat zijn mooie resultaten. Succes met de opkweek!
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Ron Duijn

Op dit moment heb ik volop nakweek van de axo's, maar dat heb ik het hele jaar door :D
Ik heb een paar popei larfjes rondzwemmen en een stuk of 30 italicus larfjes.
En mijn marmers en carnifexen zijn op dit moment volop aan het leggen.
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

Niels D

Citaat van: Niels D op oktober 19, 2015, 06:48:31 AM

Verder hoop ik te kweken met C.e.popei, hoewel ik ze aan de koude kant houdt. Ze zijn nu meer dan drie jaar oud, dus wat dat betreft zou het mogelijk moeten.

Yes! Eindelijk mijn eerste eitjes van C.e.popei. Ze zijn nog bevrucht ook. Ze zijn ongeveer op hetzelfde moment gaan leggen als C. orientalis. Opvallend is dat de eitjes een stuk witter zijn dan de C.orientalis eitjes, die over het algemeen bruin zijn.

Helaas zijn de eitjes van T.d.macrosoma slecht. Ik hoop dat mijn tweede kweekgroep het beter gaat doen. Dit is late nakweek van 2015 en deze zijn nog wat aan de kleine kant. Ik vraag me af waarom de kweek nu slecht gaat, want deze groep heeft me in het verleden nooit teleurgesteld. Heel bijzonder.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl