Vreemde verdwijning van tijgersalamanders

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

Ik kwam er gisteren tot mijn afschuw achter dat mijn twee A.m.mavortium dames, die al geruime tijd onder mijn hoede vallen, nu plots uit hun bak waren verdwenen. Ik hield ze al geruime tijd in een grote plastic bak met een passend deksel met hierop nog eens twee betonnen bakstenen van een groot formaat. Buiten het feit dat ik me gewoon niet kan voorstellen dat ze het deksel hebben kunnen tillen, die bakstenen zijn echt flink, vond ik ook geen substraat naast de bak en zat het deksel gewoon op zijn plaats. Ook zat er geen substraat tegen de rand aan. Het substraat zag er enigszins omgewoeld uit, maar dat gebeurd met tijgersalamanders wel vaker. Ik heb het substraat ontelbare keren doorgeharkt, maar ze zitten er echt niet in.

Ik heb aan vanalles zitten denken, zoals katten of marters, maar die laten volgens mij sporen na. Er zitten bij ons zowel boom- als steenmarters. Het meest logische lijkt me dat ze toch ontsnapt zijn, hoe onvoorstelbaar ook. Die stenen wegen bij elkaar 7 kilo en het deksel is niet flexibel. Onze tuin is vrij afgesloten en enkel ongewenst te betreden door over onze schuur te klimmen. Diefstal lijkt me dus ook onwaarschijnlijk. Iemand misschien andere ideeën?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

joost.v.wijk

Dat zou ook wel getuigen van lef. Inbreken bij de politie  :)


C. ensicauda popei (Akajima eiland)
C. ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
C. ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
H. orientalis
L. laoensis

Niels D

Ze deinsen blijkbaar nergens voor terug. Voor de zekerheid een paar berenvallen zetten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Dave O.

als je het echt zeker wilt weten zal je toch de hele bak leeg moeten halen.
alles eruit en onderzoeken.
C. orientalis
A. Mavortium

B. orientalis
A. callidryas
P. vitticeps

Niels D

Zitten er echt niet in. Die vrouwen zijn echt flink, dus die kom je met je handen echt wel tegen. Één is 26 centimeter lang en flink rond.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Dave O.

dat zijn idd wel forse dieren.
ik ben zo een keer een slang kwijt geweest. kon niets vinden, ook niet toen ik door het gehele substraat heen woelde.
pas toen ik de bak echt leeg ging halen kwam ik hem weer tegen.

hoop echt voor je dat ze niet weg zijn, en je ze nog terug vind.
C. orientalis
A. Mavortium

B. orientalis
A. callidryas
P. vitticeps

StijnH

Vreemd. Hoelang had je ze niet gezien voordat je de bak overhoop ging halen? Want als ze al poosje dood waren (als dat het geval zou zijn geweest), is er na tijdje niet of nauwelijks meer iets van over, denk ik, met een goed eco-systeem.

Heb je ook gaten ofzo in de passende deksel?  ;)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Niels D

Ik had ze twee dagen daarvoor nog gezien en ze zitten al geruime tijd in deze setup. Ik heb een vieze ontbindingslucht geroken ergens in de schuur, dus ik ben bang dat er daar ergens eentje ligt, maar dan op een plek waar ik niet bij kan. Dat kan ook iets anders zijn, maar ik maak me zorgen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Coen Deurloo

Ik heb jaren gelden ook zoiets gehad, een tijgersalamander die uit de bak verdwenen was terwijl dit onmogelijk leek. Ik heb deze ook nooit meer teruggevonden, werkelijk overal had ik gezocht. De enige mogelijke exit naar buiten was via de afvoer van mij airconditioner.

Niels D

Het blijft voor mij ook een raadsel. De geur in de schuur kwam overigens van een dode muis.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Thibaut Vds

Zat er gat in voor verluchting? Ik had laatst ook bij het voederen. Ze hebben een dikke substraatlaag maar het leek me onwaarschijnlijk dat ze eruit konden klimmen. Ik draai me even om voor een krekelbakje te nemen en hij zat al over de rand, dus misschien zijn ze er gewoon eruit geklommen via een gat?
A. californiense / A. mavortium mavortium / P. waltl

bouffonne

dat is echt balen >:( >:( >:(
Bij mij zijn ze ook al eens een aantal keren ontsnapt, terwijl ze in een hoge bak zaten, maar die vond ik dan toch later weer terug in een van mijn kamerplanten.