Ambystoma (maculatum) huisvesting

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

raymond burger

Hey,

Ik heb een vraag over de grootte van de huisvesting van Ambystoma's, ik lees op internet dat 1 exemplaar van bijvoorbeeld de mavortium, genoeg hebben aan een verblijf van 60x30x30, met reden dat ze niet veel doen....
Ik zou het zelf als grote salamander best krap vinden, of is dit een prima grootte?
Zelf zou ik het liefste de maculatum houden, maar op het forum zie ik dat er vrij weinig mee gekweekt word?
(Ik heb een stelling met meerdere 60x30x30 bakken, vandaar)

Niels D

Ambystoma soorten zitten vaak ingegraven, dus je creëert extra ruimte door een flinke laag substraat in de bak te doen. Ik heb er twee in een bak van 60cm zitten, maar deze is helemaal gevuld met substraat en stukken schors, waardoor de hoogte van de bak ook volledig meetelt in de omgevingsruimte. Het is meer van belang dat je de bak goed inricht.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

raymond burger

Ah okay, dus een laag van bijv. 15-20 cm en een paar stukken schors en het kan prima!
Heb je de mavortium?
Meteen nog een vraagje, is het verstandig om ze op Reptilia houten (beurs) te kopen, of beter bij een hobbykweker i.v.m. wildvang?

MartinS

Op het forum van de Salamandervereniging kan maar één antwoord overeind blijven :P. Salamander koop je het veiligst en meest verantwoord bij iemand de ze zelf gekweekt heeft :).
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

raymond burger

Ik heb al een adresje, het verblijf staat al ingericht, alleen nog effe goed inlezen ;)
Ja, dat dacht ik al!

raymond burger

Het betreft jonge dieren, vandaar een dunnere laag :)

raymond burger

Er komt nog een rooster in, voor ventilatie en een plant + eikenblad.

Maxim M.

Mag toch nog iets dikker zijn, zelf voor jonge dieren imo.

raymond burger


Niels D

Wat takken e.d. worden ook gewaardeerd. Gooi er gelijk wat pissebedden en kleine naaktslakken bij, want die worden goed gegeten.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

raymond burger

Wat voor takken adviseer je?
Ik heb ze nog niet, dus slakken lijkt me nog geen goed idee?
Pissenbedden ga ik regelen.

Niels D

Maakt niet uit, als er maar geen scherpe punten e.d. aan zitten. Ik heb in het verleden grote problemen gehad met terrestriale setups door mijt. Deze kon zich in de cocos tuinaarde massaal vestigen door een gebrek aan concurerende organismen in deze eentonige setup. Ik ben door deze mijt flinke wat dieren kwijtgeraakt. Het betreffen kleine witte diertjes die wel wat weg hebben van springstaartjes. Mijn dieren kregen open wonden in de oksels en liezen, waarna ze snel stierven. Andere getroffen hobbyisten rapporteren hetzelfde.

Ik ben gestopt met de dieren die zich enkel op het land bevinden, hoewel ik nog een aantal semiterrestriale dieren heb. Nu werk ik enkel nog met setups met bosgrond gemikst met wat cocos tuinaarde. Deze vul ik aan met mos, schorssnippers en stukken hout uit het bos bij mij in de buurt. Ik let er op dat er geen grote duizendpoten en keverlarven inzitten. Verder laat ik zoveel mogelijk leven in de bak toe. Sindsdien geen last van mijt gehad en de bakken zitten stampvol met diverse kleine voedseldieren, wat handig is voor het opkweken van kleine dieren als noto's en Paramesotriton juvenielen. 

Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

raymond burger

Ah okay!
Maar ik neem aan dat deze mee kwam met het hout?
Of met de dieren zelf?
Ah das zonde zeg, ik weet wat mijt is, maar thanks ;)

Dan ga ik nog mos, schorssnippers en hout toevoegen, helaas hier in de buurt geen bos...
Dat is altijd handig, gratis voer, zo gaat dat bij mijn kikkers en gekko's idd ook!
Meteen nog een vraagje, hoe zorg ik ervoor dat de bodem niet zo snel uitdroogd?
Ik denk dat het door de tl-lamp komt want die wordt best warm, als iemand ideeën heeft, graag.

Niels D

Gewoon een scheut water in je substraat gieten, dan verspreidt zich dat binnen een mum van tijd over het geheel. Een plantenspuit werkt ook goed. Één keer in de drie dagen alles goed nat maken is voldoende.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

raymond burger

Update:
Er zijn takken en bosgrond gemixt door het ''gewone'' substraat, ook is een complete springstaarten kweek in de bak geleegd en ook nog 4 naaktslakken.
Er komt nog mos in en pissebedden :)
Nu de bodem 2x zo dik is blijft hij gelukkig ook beter vochtig.

Nu is het nog even wachten op antwoord en dan kan ik twee nakweek mavortiums op halen!