Advies gevraagd - zelf paludarium/vivarium maken

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MiniMiraN

Hallo allemaal.

Ik ben nog vrij nieuw in de wereld van salamanders, en ook nieuw op het gebied van het inrichten van een terrarium, paludarium of vivarium. Ik heb wel ervaring met aquaria, maar daarvoor heb ik tot nu toe geen achterwanden e.d. gebruikt, en nog niets volledig zelf voor gemaakt wat dit betreft. Dit wil ik wel gaan doen voor onze toekomstige huisdieren (en uiteindelijk ook voor onze huidige visjes).
Ik heb wat vragen wat betreft het bouwen en de materialen. Ik heb al veel doe het zelf projecten gezien, maar bleef toch nog met wat vragen zitten na het bekijken hiervan.

Namelijk het volgende:
- Hoe houdt je dit soort zelfgemaakte wanden, bijvoorbeeld bekleed met varenwortel granulaat en plantjes, schoon als ze eenmaal in de bak zitten? Gaat dit niet schimmelen o.i.d.?
- Wat voor planten raden jullie me aan die niet in het water staan maar aan de wand komen te zitten, en wat voor planten juist voor in het water of in een moerassig landgedeelte?
- Hoe kan je het beste hoogte/verhoging creëren vanaf/van de bodem als je "gewone aquarium bakken" gebruikt? Zijn dingen zoals lege voedsel containers van kunststof een optie? Of kan dit schadelijke stoffen bevatten?
- Wat voor bodem zouden jullie gebruiken voor in het water, en wat voor bodem voor op het land?
- Wat voor tips hebben jullie als ik een achterwand wil creëren waar een filter achter moet zitten waarvan de uitstroom als waterval moet fungeren, en toch nog vrij makkelijk achter de wand vandaan gehaald moet kunnen worden voor het schoonspoelen op z'n tijd?
- Wat raden jullie aan; eerst de achterwand (/ evt. zijwanden) maken buiten de bak en pas als deze klaar is plaatsen (zo ja, hoe dan / met wat het beste bevestigen achteraf), of juist makkelijker om direct in het aquarium te werken?

Onze plannen, nog even voor de verduidelijking misschien.