Advies gevraagd - zelf paludarium/vivarium maken

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MiniMiraN

Hallo allemaal.

Ik ben nog vrij nieuw in de wereld van salamanders, en ook nieuw op het gebied van het inrichten van een terrarium, paludarium of vivarium. Ik heb wel ervaring met aquaria, maar daarvoor heb ik tot nu toe geen achterwanden e.d. gebruikt, en nog niets volledig zelf voor gemaakt wat dit betreft. Dit wil ik wel gaan doen voor onze toekomstige huisdieren (en uiteindelijk ook voor onze huidige visjes).
Ik heb wat vragen wat betreft het bouwen en de materialen. Ik heb al veel doe het zelf projecten gezien, maar bleef toch nog met wat vragen zitten na het bekijken hiervan.

Namelijk het volgende:
- Hoe houdt je dit soort zelfgemaakte wanden, bijvoorbeeld bekleed met varenwortel granulaat en plantjes, schoon als ze eenmaal in de bak zitten? Gaat dit niet schimmelen o.i.d.?
- Wat voor planten raden jullie me aan die niet in het water staan maar aan de wand komen te zitten, en wat voor planten juist voor in het water of in een moerassig landgedeelte?
- Hoe kan je het beste hoogte/verhoging creëren vanaf/van de bodem als je "gewone aquarium bakken" gebruikt? Zijn dingen zoals lege voedsel containers van kunststof een optie? Of kan dit schadelijke stoffen bevatten?
- Wat voor bodem zouden jullie gebruiken voor in het water, en wat voor bodem voor op het land?
- Wat voor tips hebben jullie als ik een achterwand wil creëren waar een filter achter moet zitten waarvan de uitstroom als waterval moet fungeren, en toch nog vrij makkelijk achter de wand vandaan gehaald moet kunnen worden voor het schoonspoelen op z'n tijd?
- Wat raden jullie aan; eerst de achterwand (/ evt. zijwanden) maken buiten de bak en pas als deze klaar is plaatsen (zo ja, hoe dan / met wat het beste bevestigen achteraf), of juist makkelijker om direct in het aquarium te werken?

Onze plannen, nog even voor de verduidelijking misschien.
Mijn vriend en ik zijn van plan om over een tijd te beginnen met het houden van vuurbuik salamanders, en ook vuurbuik padden (aparte bak!). Binnenkort komen er 2 nieuwe bakken bij die ik voor een prikkie van iemand kan overnemen, en deze willen we dus helemaal gaan oppimpen tot paradijsjes, ingesteld op de wensen van onze toekomstige vriendjes.
Voor de bak van de vuurbuik salamanders wil ik wat meer zwemruimte (diepte) creëren, en wat meer dingen (zoals hout/stenen enz.) uit het water hebben uitsteken voor klim- en rust mogelijkheden. Hiernaast wil ik ook een normaal landgedeelte hebben, en ook een watervalletje.
Voor de bak van de vuurbuik padjes wil ik wat meer mossig land creëren, wat meer plantjes tegen de achter- en eventueel zijwand plaatsen, en misschien ook een klein watervalletje creëren.
Beiden bakken die erbij komen zijn 50cm diep en 50cm hoog, en de één is 1m breed/lang en de ander 1.25m.

Graag jullie advies! Wil graag alles leren.

Niels D

Ik heb diverse methodes gebruikt, maar ik heb uiteindelijk een eigen voorkeur ontwikkeld. Ik gebruik geen Reptiwall meer. Hoewel hier mooi mos op groeit, laat het vrij snel los en wordt het nooit een stevig/degelijk geheel. Ik gebruik geen stukken turf meer voor het landdeel, dat uit het water steekt. Het lost uiteindelijk snel op en vervuild het water en de pomp voor de waterval.

Wat gebruik ik dan wel? Sowieso maak ik enkel nog bakken met een groot watergedeelte en een waterval over de wand wat kikkers en gekko's betreft. Ik maak de wand dusdanig groot dat hij net met de onderzijde in het water hangt, maar niet tot de bodem toe, om meer watervolume te behouden. Onder de wand verstop ik de pomp achter de stenen die ik gebruik om het landdeel te maken. Enkel stenen, want die vervuilen het water niet. Boven op de stenen gebruik ik nog wel wat stukken turf, maar wel op een dusdanige hoogte dat ze het water niet bevuilen.

Op de bodem van het watergedeelte leg ik een dun laagje rivierzand. Dit heeft een wat grotere korrel dan speelzand, waardoor de bodem niet snel zal verstikken. Verder doe ik altijd wat slakken (poel/posthoorn) en waterpest in het watergedeelte voor de waterkwaliteit.

De wand maak ik van Flevopol gemengd met turfstrooisel en varenwortelgranulaat. Gewoon mengen tot je een vochtige klei krijgt en tegen de wand boetseren. Goed laten drogen en later de scheuren en dergelijke opnieuw vullen. Het mengsel kan je lang goed houden in een luchtdicht af te sluiten bak of emmer. Als het helemaal klaar, hard en droog is kan je het insmeren met mos. Ik doe diverse soorten mos door elkaar met een scheut karnemelk en smeer de wand hiermee in. Als je de wand daarna afspoelt, gaat het mos er uiteraard af, maar de kleine stukjes die achterblijven groeien uiteindelijke uit tot een mostapijt. Hierna de wand vochtig houden. Met een watervalletje is dit heel makkelijk te realiseren. Ook zuigt de wand wel wat vocht op als hij met de onderzijde in het water hangt.

Ik doe ook een combinatie maken van Flevopolmengsel met een methode die ik gebruik om stenen achterwanden te maken met tegellijm. Ook kan je een stuk kurkschors in de wand verwerken.

Ik gebruik graag kruipende Ficus planten, maar ook Tradescantia soorten. Epipremnum (pothos plantjes) doet het ook goed. Soms ga ik echter gewoon naar de Hornbach en pak ik gewoon wat ik mooi vind uit de kamerplantensectie. Mocht een plant echter zich lelijk ontwikkelen of doodgaan dan vervang ik hem.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl