Een grote libelle larf dacht ik !

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

John L

Vrijdagmiddag was ik even watervlooien gaan scheppen, bij terugkomst in de vijver gedaan. En toen ik na een half uurtje ging kijken, zag ik een toch wel grote libellelarf op een waterlelieblad kruipen ( dacht ik ! )
Maar wat schetst mijn verbazing, het was een juveniel van de Salamandra Salamandra Teresstris.
Nu zitten die in mijn tuin, en zie ook juvenielen, in het water s'avonds ( met zaklamp ) maar heb er in al die jaren dat ik hier woon, ( 28 ) nog nooit een het land zien opkruipen, en dit was overdag, met een temperatuur van 33 graden.
Het beestje heeft meer dan 3 kwartier op het blad gezeten, en is toen over de kikkerbeet tussen het groen en de muntbladeren verdwenen.
Gisteravond heb ik nog 3 juvenielen gezien in het water, en ik denk dat twee ervan ook deze week het water gaan verlaten.
Deze foto's en bijzonderheid, wilde ik jullie niet onthouden.

Grt John

Niels D

Dat is een fantastische vondst. Wederom bewijs dat de populatie van vuursalamanders in Nederland nog niet totaal van de aardbodem verdwenen is. Bedankt voor het delen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Erg bijzonder en mooi om te zien inderdaad!

Maxim M.


MartinS

Super gaaf. En je woont in Tilburg? Ik zou je dit melden bij Ravon!
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

John L

Waarom zou ik dit melden ?  ik woon hier 28 jaar, ze zitten in mijn tuin, en in mijn vijver, met nóg 3 soorten, de vorige eigenaar, heeft ze ook 20 jaar meegemaakt, en wat als ik het aan Ravon meld, komen ze dan mijn vijver en tuin tot verboden gebied verklaren ?
Nee, laat mij en een select groepje hier maar van genieten zolang we kunnen.
Nog een mooie foto, als toegift, van een dikke vrouw, overdag gespot februari 2014 ( uiteraard in mijn tuin )

Grtz John

MartinS

Ik begrijp je reactie, echter lijkt het mij verstandig dat een soort die zo onder druk staat op moment goed in beeld is bij de instanties die daarover gaan. Kan een stap in het behouden van deze soort voor ons kleine landje betekenen. Uiteraard is dit geheel aan jou  ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

013

Wow, prachtig. En dat gewoon in mijn stad. Zelf zou ik het wel melden bij het Ravon. Het is belangrijk voor de instandhouding van de soort om vast te leggen waar ze voorkomen, want wat gebeurt er als jij straks verhuist en de nieuwe eigenaar besluit zijn hele tuin vol beton te storten? Doei populatie vuursalamanders.

John L

Verhuizen doe ik niet, want ik sterf hier, dan word het van mijn zoon, en die vind onze natuurtuin ook mooi.
En volstorten met beton ? dan heb je 400 kuub nodig bij 20 cem dikte, lijkt mij dat een ( ooit ) volgende eigenaar dat niet gaat doen.
Voorlopig dus geen Ravon hier, laat ze eerst het bunderbos maar eens op orde krijgen, ik heb hier nergens last van schimmelinfecties, en in ik zit toch op een industrieterrein, tegen huis ter heide aan.

Niels D

Ik werk als vrijwilliger voor natuurmonumenten in het gebeid Huis ter Heide. Ik hou met twee anderen de amfibieënstand bij. Wat een toeval. Zou je anders in een PM willen vertellen voor je ongeveer woont, want dan kunnen we het gebied daaromheen "uitkammen" zonder jouw adres te noemen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

naeff002

Mooi hoor dat ze het al zo lang goed doen in je tuin.
Kevin Naeff

Tylototriton, Ommatotriton, Triturus, Neurergus

StijnH

Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Henk Wallays

Leuk te lezen !! Hopelijk kunnen jullie er nog jaren van genieten ;-)