Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Artemia

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Felixx

Beste forumleden,

Ik ben momenteel artemia's aan het kweken voor mijn larven te voeden, ik doe 15/20gram zout bij 1 liter water zoals het beschreven staat. Nou komen er wel wat artemia's uit alleen lang niet genoeg zoals het hoort.
Zou het kunnen dat ik slechte qualitijd artemia eitjes heb of zou het aan iets anders kunnen liggen?
de eitjes bewaar ik op normaal kamer temperatuur.
Ik merk dat mijn larven nu niet goed groeien wegens voedingsgebrek dus moet hier snel wat op vinden, iemand ideeën?

Groetjes.

Alex Kenter

je kunt het beste een goed watervlooi stekje in jouw buurt zoeken

StevenZ

Gebruik zelf eigenlijk geen artemia meer omdat het veel meer gedoe oplevert dan het voeren van watervlooien. Maar het kan inderdaad aan de kwaliteit van de eieren liggen. De hoeveelheid zout die je bij het water doet zou goed moeten zijn. Ik weet niet om larven van welke soort het gaat maar je zou ook fijngeknipte tubifex kunnen proberen.

Peter Vliem

Gebruik je wel zeezout? Keukenzout is op jodiumbasis, en werkt slecht met artemia
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Felixx

#4
Hallo,

Ik las dat als ik watervlooien ving uit een sloot, je dan kans had dat de larven het niet overleefden door een bepaald virus wat de watervlooien bij zich kunnen hebben omdat ik ze niet in vijverwater heb opgekweekt, of is dat niet zo?

Steven, ik heb T. Verrucosus larven ik zou dat inderdaad wel een keer kunnen proberen alleen ze zijn nog wel redelijk klein.

Peter, ik gebruik zeezout ik weet dat je geen zout met jodium moet gebruiken.
Er komen wel wat artemia eieren uit alleen het probleem is dat er maar minder dan de helft van de eieren uitkomt, zou het ook kunnen komen door een te laag temperatuur? Ik heb ze momenteel gewoon op kamertemperatuur staan.

Niels D

T. verrucosus kan gevoelig zijn voor saprolegnia, dit is een schimmel die diverse schaaldiertjes in onze waterlichamen bij zich kunnen dragen. Soms gaat het goed om watervlooien te voeren, soms gaat het fout. Ik heb beide uitkomsten meegemaakt. Mogelijk een gevolg van dieren die te "steriel" opgekweekt zijn.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl