Axolotl opgezwollen door zand?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ImmanuelD

Hoi,

Ik heb sinds 2 maanden een axolotl, en die heb ik overgenomen van iemand waarmee ik ooit in de klas heb gezeten. Toen ik de axolotl overnam was ze al aardig dik, dus heb ik besloten de axolotl minder te voeren in de hoop dat ze zou afvallen. Echter gebeurd dit niet.

Nu weet ik 100% zeker dat de vorige eigenaar niet goed voor de axolotl zorgde en ze zei dat ze het beestje vaak vergat te voeren en als ze hem voerden ze hem diepvries rode muggenlarven. Ik kan me niet voorstellen dat ze hem die muggenlarven 1 voor 1 met de tang voerde, en ik gok dus dat ze het op de grond legde.

Dus mijn vraag: kan het zijn dat de axolotl zo dik is omdat hij zand in zijn buik had? Ik voelde laatst aan haar buik en daar voelde het wel naar namelijk...Ook kucht ze af en toe alsof ze er iets uit probeert te hoesten.
Kan iemand me alsjeblieft vertellen wat het kan zijn...En als het zand is, hoe komt ze daar van af? En wat kan ik nu het beste doen...


Niels D

Vind je nog ontlasting in de bak en eet het dier nog steeds? Zand vormt volgens sommigen een risico tot verstopping, maar dit is enkel gebaseerd op persoonlijke observaties en de meningen dat zand geen risico vormt zijn talrijker. Het dier zal dan ook plaatselijk dik ogen en niet in zijn geheel alsof het "te dik" is. Ik hield mijn axolotls jaren op zand en wat ze hiervan binnenkregen ging er ook weer uit.

In de hobby vind je nogal wat afwijkende "modellen" van axolotls. Net als met mensen eigenlijk. Ik zou me niet direct druk maken om het formaat van je dier. Misschien kan je een foto plaatsen?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

ImmanuelD

#2
Ze eet gewoon. Poepen zie ik mijn axo's nooit, ze zullen tussen de bossen waterpest poepen of het valt uit elkaar en dan zie ik het niet.. Toen de desbetreffende vrouwtje  nog alleen in een kleiner bakje zat zag ik af en toe poep. Ze erg goed, nooit problemen mee. Als ze die twee dingen doet gaat het prima? En dat kuchen wat kan dat zijn? En is het normaal dat ik van alle 3 nooit poep zie liggen? Sorry voor de hoeveelheid vragen

Het formaat maak ik me niet erg druk om, maar haar buikje voelde hard en toen ik er zachtjes  iets in duwde voelde het als korrels zand. Vooral dat baart me zorgen..

Hier een foto:

Niels D

Ik zie zelf niets bijzonders. Misschien dat anderen hier anders over denken.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

ImmanuelD

Ok gelukkig. Is misschien erg lastig te zien op de foto maar het is een dikke tante. En vooral dat ik dus een hardbuikje met zand er in voelde. Is er manier om haar te laten poepen? Of gewoon afwachten hoe het met haar gaat. Ik heb haar dus 2 maanden geleden overgenomen en voer haar met mijn hand. Dus er zal geen extra zand bij komen. En ze doet het dus wel al 2 maanden goed, eet goed, alleen zwemt wat lastig omdat ze dik is en kucht af en toe. Ik heb echt geen idee waarom ze steeds kucht.

Fijn dat je zo snel gereageerd hebt! heeft me wat gerustgesteld


Niels D

Kuchen duidt eerder op een irritatie volgens mij, maar daar weet ik niet voldoende vanaf om daar iets zinnigs over te zeggen. Als ze gewoon eet en buiten dat geen bijzonderheden vertoont zou ik haar gewoon blijven verzorgen en goed op eventuele veranderingen alert zijn.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl