T. verrucosus eieren opkweek

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Felixx

Beste forumleden,

Vandaag zag ik tot mijn grote verbazing dat ik eieren had van mijn T. verrucosus..
Het was totaal onverwachts en heb me er totaal niet in kunnen verdiepen hoe ik ze het beste kan opkweken.
Ik heb de eitjes momenteel in een kom zitten met wat waterpest en water van de ouderbak.
Heeft iemand nog tips hoe ik ze het beste kan opkweken, want ik krijg er niet veel over gevonden op het internet.
Hoe vaak moet ik het water verversen en op welke temperatuur kan je ze het beste houden?


Niels D

Ik heb twee methodes gebruikt, waarvan één een beetje tegen de regels in druist. Als eerste moet ik zeggen dat het bekend is dat T.verrucosus gevoelig is voor saprolegnia schimmels. Watervlooien staan er om bekend dat ze deze schimmel weleens mee kunnen nemen. Zodoende wordt afgeraden om deze aan je larven te voeren.

Dat houdt in dat je jouw pas uitgekomen larven waarschijnlijk artemia naupliën zal moeten voeren. Artemia-eitjes kun je in de dierenwinkel halen. Deze moet je in zout water uit laten komen. De meeste methodes maken gebruik van een luchtpompje, zoals bijvoorbeeld:

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/artemia-kweken

Ik gebruik echter het liefst een artemia kweekschaal. Dit is een kant en klaar kweekset die geen luchtpomp nodig heeft. Deze zou je het beste kunnen bestellen, want je vindt ze vaak niet zo snel in dierenzaken:

http://www.aquaplantsonline.nl/p/984/hobby-artemia-kweekschaal/

Als je larven wat groter zijn kan je overgaan op levende tubifex en rode muggenlarven. Deze moet je eerst in een nylon netje spoelen alvorens je ze geeft. Je kan ze het beste bewaren in een bakje/potje met water zonder deksel in de koelkast. Enchytreeën kan je af en toe aanvullend voeren. Dit alles kan je sowieso bestellen bij een dierenzaak, maar soms hebben ze het zelfs al in de schappen liggen. Je hebt het ook in ingevroren vorm, maar dit is minder voedzaam naar het schijnt.

De larven kan je inderdaad in het water van de ouderbak opkweken. Niet teveel verversen. Je kan iedere dag wat vuil weghalen met een rietje door gebruik te maken van de capillaire werking. Duim op de bovenkant van het rietje boven water, de onderkant in het water net boven het vuil wat je weg wilt zuigen, duim een fractie van een seconde weghalen en daarna direct weer terug op het rietje houden en niet loslaten. Zo neem je het vuil met wat water mee als je het rietje uit het water haalt. Zodra je jouw duim van het rietje afhaalt zal het water eruit lopen.

Mijn tweede methode werkte voor mij echter een stuk beter, maar deze is nogal situationeel. Ik heb namelijk vijverwater gebruikt. Ik heb de eieren al in vijverwater gelegd en ik denk dat dit weleens essentieel kan zijn voor deze methode. In vijverwater zitten al snel saprolegniasporen. Larven en zelfs volwassen dieren die ik in dit vijverwater stopte stierven al snel. Deze waren echter "steriel" opgekweekt. De larven uit eitjes die in dit vijverwater hebben gelegen hadden er echter geen problemen mee en ik heb ze vervolgens ook op kunnen kweken met watervlooien. Er zullen ontzettend veel factoren van invloed zijn geweest, dus conclusies kunnen niet getrokken worden. Zeker niet, omdat het water van iedere vijver verschilt en de samenstelling van één vijver is ook weer veranderlijk. Ik heb al vaker gehoord dat mensen zonder problemen wel watervlooien hebben kunnen voeren. Als je echter genoeg eitjes hebt zou ik zeker er een paar in vijverwater proberen op te kweken.

Verrucocus larven metamorfoseren en hebben in de natuur vaak een landfase. In gevangenschap kan je ze rond en na de metamorfose opkweken in een waterlaag van 5 centimeter gevuld met veel planten als waterpest en mossen. Zorg voor een kaal landdeel door er een steen in te leggen die wat uit het water steekt. Blijf voldoende voer aanbieden in het water en zet de bak zo koel mogelijk. Dan is de kans groot dat je dieren toch in het water blijven. Als je dieren echt alleen op de steen blijven zitten dan raad ik aan om ze "terrestriaal" op te laten groeien.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl