Axolotl weigert wormen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ImmanuelD

Hai,

Ik heb sinds een tijdje twee axolotls. Echter weigert een van de twee om wormen te eten :s Ze kauwt er op en spuugt ze dan uit. De andere eet het wel gewoon. Ook als ik de worm in stukjes knip eet ze het niet. Maden eet ze wel graag, dus het is niet alsof ze het uitspuugt omdat ze geen honger heeft.

Weet iemand hoe dit komt?


Niels D

Mogelijk vanwege het feit dat sommige wormen, zoals Dendrobeana veneta (degene die je vaak kan kopen als aasworm) een meer indringende smaak hebben dan andere soorten. Sommigen kunnen zelfs een vloeistof uitscheiden die de smaak beïnvloed. Toch wennen de meeste salamanders aan deze smaak. Wat je eventueel kan doen is de wormen voor een aantal uur in water laten "weken". Dat werkt bij mij meestal wel.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

ImmanuelD

Heb het vandaag laten weken, maar helaas. Ze kauwt er op en dat duurt soms best lang en spuugt het dan uit. Ook als ik ze klein knip spuugt ze het uit. Ik geef ze nu dus vooral maden. Dat gaat er altijd in. Wat is na wormen het beste hoofdvoer voor ze?

Niels D

Je zou steurkorrels kunnen proberen. Dit is voer voor steuren, maar kan ook worden gebruikt voor je axolotls. Ik heb er al diverse salamandersoorten groot mee gekregen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

ImmanuelD

Ben nu nog bezig met mijn kogelvissen te wennen aan doodvoer, wat een gedoe is. Dus axolotls wennen nu is niet zo aantrekkelijk haha. Zijn maden geschikt als hoofdvoer? Zo niet, welke levend voer is naast wormen het meest geschikt?

Alvast bedankt voor al je hulp

RoyS

Mijn Axolotl's aten vroeger ook gewoon bevroren rode muggenlarven, vooral als het blokje ontdooide en zo in zijn geheel op de bodem lag.

Niels D

Bevroren muggenlarven zijn dan weer geen goed basis dieet. Maden helaas ook niet. Op www.waterwereld.nu had je vroeger zo'n mooi tabel staan met hierin de voedingswaardes van de meeste voedseldieren. Deze is helaas verdwenen. Ik ben voorstander van levend voer, mits het vers is. Een axolotl kan geruime tijd zonder voedsel en naarmate de tijd vordert zal hij hoogstwaarschijnlijk minder kieskeurig worden. Mijn advies is om je dieren niets anders aan te bieden dan wormen voor drie weken lang. 
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Hier kan je een tabel vinden met de voedingswaarde van bijna alle voedseldieren die in de salamanderhobby worden gebruikt; http://www.caudata.org/cc/articles/foods2.shtml

Heb je al eens levende rode muggenlarven geprobeerd?

ImmanuelD

#8
Nog niet geprobeerd. Ze zijn zo lastig te geven met hand omdat m'n handen groot zijn en die wormpjes erg klein. En op het zand leggen werkt niet omdat ik niet wil dat ze zand binnen krijgen. Met een tang zou kunnen maar moet er dan wel erg veel voeren met tang.

Betwijfel dat ze dood voer eten als 1 van de twee zelfs geen wormen eet..

Thanks ik zal ff kijken! Hoe wel er niet bijstaat welk voer het beste is.

Welke levend voer zijn geschikt als hoofdvorm Niels D? 1 van de twee lust wormen maar de andere weigert. Ik zal jou tactiek proberen hoewel ik het zielig vind haha (is onzin natuurlijk).  

ImmanuelD

Het is gelukt! hij heeft het 1 dag volgehouden haha. Net twee kleine wormpjes geprobeerd. Eerste at hij goed op, tweede was lang kauwen en daarna uitspugen. heb die aan mijn andere axolotl gegeten. paar minuutjes later een nieuwe kleine worm geprobeerd en die at hij na heel lang kauwen op. erg bedankt niels D

Roy van Grunsven

Heb je wormen uit een tuin ofzo geprobeerd? dat zijn andere soorten en worden beter gegeten.

Niels D

#11
Wormen uit de tuin worden vaak idd beter gegeten. Toch mooi dat hij ze op heeft. Als ze één maal eens zo'n worm hebben gegeten, gaat dat in de toekomst vaker gebeuren.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

ImmanuelD

Woon in een appartementen complex dus wormen uit de tuin is helaas niet mogelijk haha. Heb ook niet zo'n zin om in de grond te porren. Kan je ergens wormen halen die beter geaccepteerd wordt?

Groetjes

Niels D

Ik denk dat nagenoeg alle wormen D.veneta betreffen, oftewel pestpieren.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

MartinS

Citaat van: ImmanuelD op mei 30, 2015, 10:50:15 PM
Woon in een appartementen complex dus wormen uit de tuin is helaas niet mogelijk haha. Heb ook niet zo'n zin om in de grond te porren. Kan je ergens wormen halen die beter geaccepteerd wordt?

Groetjes

Wormen vangen hoort toch bij de hobby? Je krijgt met gevangen wormen een veel breder voedsel aanbod. Bedenk eens wat wormen in de natuur  aan gevarieerd voedsel eten ten opzichte van gekweekte wormen. Ik kies voor zelf vangen!

Wil je toch vasthouden aan de gekweekte soorten dan is het een kwestie van volhouden. Ze krijgen vanzelf voldoende honger en dan zijn ze om ;)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana