tijger salamander

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

casdevente

Beste lezer,

Sinds kort heb ik weer intresse in salamanders. Ik heb vroeger toen ik wat jonger was zelf kleine watersalanders van klein op laten groeien en toen weer uit gezet en wil hier weer een beetje naar terug. Ik heb op internet wat filmpjes gekeken van de tijger salamander. Ik vind dit wel leuke beetjes. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen waar ik deze beetjes zou kunnen krijgen en wat dezen dan zouden kosten.

Ik hoop van u te horen.

Groeten cas

Niels D

Tijgersalamanders worden nog weleens aangeboden door dierenzaken. Hoewel ik geen voorstander ben van het aanschaffen van wildvang dieren, moet ik zeggen dat tijgersalamanders die ik in de handel ben tegengekomen er over het algemeen goed uit zien. Ze worden ook niet massaal weggevangen, althans niet voor de deze hobby. De larven worden gebruikt als visaas. Meestal kosten ze tussen de 50 à 100 Euro, maar de laatste tijd zie ik ze niet zoveel. Op een grote beurs, zoals die in Houten, vind je ze weleens.

Een betere optie is nakweek proberen te bemachtigen. In Duitsland zijn een aantal grote kwekers. In Nederland heeft zover ik weet André-Arthur als enige gekweekt met tijgersalamanders dit jaar. Naar mijn weten is er verder nog nooit in Nederland gekweekt. In oktober is er één van de grootste salamanderliefhebber bijeenkomsten van de wereld, maar deze is in Gersfeld. Dat is al gauw 5 uur rijden vanuit Nederland. Het aanbod is daar groot, maar wel volledig gericht op salamanders. Daar wordt echter met enige zekerheid nakweek aangeboden. Mogelijk dat je iets kan regelen met iemand die daar naartoe gaat.

Ik wilde dit jaar een kweekpoging doen, maar helaas waren mijn dieren ontsnapt toen ze in de winter buiten stonden. Blijkbaar was één baksteen niet voldoende om het deksel op zijn plaats te houden. Ik heb de twee vrouwen teruggevonden. De man werd helaas ook gevonden, maar door de kat van de buren. De dieren zijn dus sterk, want het deksel zelf had al een behoorlijk gewicht. Er zijn redelijk wat caresheets aangaande tijgersalamanders. Ik hou ze op biologische cocos tuinaarde (Hornbach). Het zelfde princiepe als die coco peat uit de dierenzaak, maar veel goedkoper. Let wel op kleine witte beestjes, die lijken op springstaarjtes. Dit kan mijt zijn en in tegenstelling tot springstaartjes (Collembola sp) zijn deze schadelijk voor je dieren. Ik gebruik een dikke laag, daar de dieren zich graag ingraven. Het verblijf zelf is een grote rechthoekige kunststof speciekuip van 80x40x50 (of iets dergelijks).

Ik heb verder wat kurkschors en stukken hout in de bak liggen, die redelijk licht qua gewicht zijn. Zo kunnen ze je dieren niet verpletteren als ze er onderdoor graven. Ik heb geen waterbak in het verblijf zitten, daar ik het substraat altijd vochtig hou. Het wordt echter aangeraden om een waterbak te gebruiken. Ik voer ze wormen, wasmotlarven, naaktslakken en krekels. Ik bepoeder ze met kalkpoeder, zonder vitaminen. Toevoegingen als D3 zouden schadelijk voor je salamander zijn. Om parasieten in de zelf gevangen slakken te doden zou je ze in kunnen vriezen. Uiteraard ontdooien voor je ze vervolgens gaat voeren, wat salamanders houden niet van waterijsjes. Hou ze zo koel mogelijk, in die zin dat temperaturen boven de 20 graden zoveel mogelijk gemeden moeten worden. Ik heb mijn dieren buiten staan op een schaduwrijke plek. Uiteraard wordt het buiten ook warmer, maar als ze een goede afkoeling in de avond hebben maakt dat een hoop goed. Ook kunnen ze koelte zoeken door zich in te graven.

Tijgersalamanders zijn geen dieren die je continue moet beetpakken, maar inspecteer je dieren wel om de zoveel tijd. Ik kan mijn dieren met de hand voeren, daar ze niet schuw zijn. Toch probeer ik ze zo min mogelijk te hanteren. Vetten die van nature op je huid voorkomen kunnen al huidirritaties bij je dieren veroorzaken. Als je ze aanraakt doe dit dan met natte handen. Er is nog veel meer informatie te verzamelen, dus wees altijd hongerig naar meer en nieuwe weetjes, artikelen en tips.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

casdevente

Hoi niels,

Super bedankt voor je antwoord. Ik was inderdaad van plan op 7 juni naar houten te gaan. Ik ben echter nog helemaal onbekend met het houden van de beestjes dus dan vind ik 50 tot 100 euro al een aardige investering. Vervelend om te horen dat je tijger salamanders ontsnapt waren en dat je mannetje daar bij is omgekomen. Ik ga eens kijken of ik de persoon die je vermelde kan benaderen. Je zei dat mensen de larven gebruiken voor aas? Ik neem aan dat deze dan nog leven toch? Is het geen idee om dan zelf de larven groot te brengen?
Ik ben ook volop op zoek naar alle informatie die ik kan krijgen. In contact komen met de mensen die veel weten over de beestjes zelf is natuurlijk de beste bron van informatie.

Ik hoop van je te horen.

Groeten Cas uit Amersfoort

Niels D

Die larven verkopen ze enkel in de USA. Die verschepen naar Nederland is niet echt een optie, want de dieren zijn daar al verzwakt, laat staan als ze dan nog de reis voor hun kiezen krijgen. Daarbij is het in Nederland verboden om levende dieren te verzenden via de post. Kijk ook op caudata.org, want dat is het grootste forum aangaande salamanders. Het is wel in het Engels.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl