Axel of Lotje de axolotl

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ImmanuelD

Hallo iedereen!

1. Ik heb een maand geleden een albino axolotl "gered" bij iemand. De axolotl is ongeveer 15 centimer. De vorige eigenaar had deze axolotl vorig jaar zomer in de winkel gekocht. Ik vroeg mij af of jullie ervaringsdeskundige enig idee hebben hoe oud dit beestje is (misschien afleidend van hoe oud ze ze gemiddeld verkopen in de winkel?) en of zijn lengte normaal is. Ik heb namelijk vaker gelezen dat mensen axolotls hebben die na een jaar al 20 centimeter zijn. Heeft mijn axolotl een afwijking?

Om wat informatie te geven. Hij zat daar in een bak van 60x40x40 en zit nu in mijn 1,20m bak.

2.Ik ga binnenkort gezelschap zoeken voor de axolotl die ik nu heb. Nu heb ik me ingelezen en snap ik uiteraard dat het lengte verschil niet groot mag zijn. Welke lengte axolotls zou ik er bij kunnen doen?

3. Weet er iemand een verkooppunt in de buurt van provincie Utrecht?

4. Ik vind overal verschillende info over hoe je het geslacht kan bepalen. Maar misschien is mijn axolotl daar nog te klein voor? klopt dit?

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen en waardeer jullie hulp,

Met vriendelijke groet,

Immanuel

Maxim M.

Zonder foto's zul je weinig hulp/antwoord kunnen krijgen omtrend die vragen.

Niels D

De leeftijd is moeilijk te zeggen aan de hand van de lengte. Een dier kan redelijk snel 15 centimeter bereiken, maar indien deze slechte omstandigheden heeft gekend kan hij er ook relatief langer over doen. Het zal een relatief jong dier zijn van tussen de 2 à 4 jaar oud durf ik wel te gokken.

Als deze 15 centimer lang is zou ik proberen te zoeken naar een dier tussen de 10 en 20 centimer. Geen garantie dat er niets mis gaat, maar de kans is klein en in dit formaat zijn redelijk veel axolotls verkrijgbaar. Wat geslachtsbepaling betreft moet je idd foto's plaatsen. Ik ben sowieso een ramp in het seksen van dieren, tenzij het kamsalamanders betreffen in de baltstijd....
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

ImmanuelD

Erg bedankt Niels D. Dit beestje heeft inderdaad slechte omstandigheden gekend. Hij stond bij haar op haar kamer die zich bevind op de zolder. Ik gok dat het daar in de zomer erg warm is geweest. Ook het voeden vergat ze naar eigen zeggen altijd. En variatie in voedsel was ver te zoeken. De axolotl was in de zomer gehaald, maar dat kan ook einde zomer zijn. En als ze hem daar gehaald heeft toen hij erg klein was is hij misschien pas een +- jaar oud. Wat voor grootte is normaal voor een axolotl van anderhalf (bijvoorbeeld)? En is er een kans dat het recht trekt nu de axolotl zich in betere omstandigheden bevind?

Ik heb gister een wildkleur axolotl gehaald die 0,5-1cm kleiner is dan de andere axolotl. Ik was erg gespannend maar het ging goed. Ze hebben zelfs naast elkaar gezeten in een grot.

Niels D

Axolotls vertonen in princiepe geen agressie gericht op elkaar. Als ze elkaar iets aandoen is dat omdat ze elkaar aanzien als voedsel. Mooi dat je een goed maatje erbij hebt gevonden. Ik denk dat axolotls in 2 jaar tijd meestal wel zo'n 20 à 25 centimer bereiken als de condities goed zijn.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

ImmanuelD

Ah ok, dan ligt mijn axolotl dus eigenlijk enigszins op schema. Blij om te horen :). Hier is het gelukkige stel. Vind het nog wel spannend als ze naast elkaar zitten.


Niels D

Daar hoef je jezelf niet druk om te maken. Die vreten elkaar niet op. Er bestaat altijd een klein risico dat ze elkaar beschadigen, maar bij axolotls komt dat uiteindelijk wel goed daar alles terug aangroeid.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl