Nieuws:

Dit is een backup van het oude forum, bedoeld als naslagwerk.



Eieren 2015

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

Zoals de jaren hiervoor toch even een topic over wat er dit jaar al aan eieren is gelegd. Het slechte nieuws betreft dat onze T.dobrogicus macrosoma ontzettend veel eitjes hebben gelegd, maar allen zijn onbevrucht. Vreemd, daar ze de vier jaar hiervoor altijd voor volop nakweek zorgden. Uiteraard is C.orientalis wel goed aan de leg en zwemmen er al wat larven rond.

We hebben tevens wat aquaria geruild voor eitjes, waardoor ik alsnog wat dobro's kan opkweken. Ook hebben we zo wat eitjes van N.viridescens gekregen, die allen al zijn uitgekomen. Dit is Kimmy haar project. Ik heb zelf N.viridescens afgezworen ivm de problematiek om deze dieren langdurig in leven te houden, ondanks goede kweekresultaten.

Op de huiskamerbijeenkomst hadden we L.boscai te gast gekregen totdat ze door de nieuwe eigenaar opgehaald zouden worden. In de tussentijd hadden ze wat onbevruchte eitjes gelegd. Toen de dieren opgehaald waren wilde ik het water van hun bak in één keer in de vijver gooien, tot mijn oog op eitjes in het mos vielen die al aan het ontwikkelen waren. Deze eitjes zijn ook uitgekomen.

Het goede nieuws is echter de bevruchte eitjes die we van één van onze P.deloustali paartjes hebben. Het zijn er inmiddels al heel wat en nagenoeg alle eitjes zijn bevrucht en in ontwikkeling. Wordt een helse taak om ze op te kweken, maar ik hoop dat het me beter afgaat dan L.laoensis, hoewel ik deze wel succesvol aan het land heb gekregen.

Wat is er bij de rest dit jaar al aan eieren gelegd?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Erg gaaf die deloustali eieren, dus toch geen 6 jaar hoeven wachten?

Eieren van alle soorten waar ik volwassen dieren van heb dit jaar  ;D. Eieren dus van Cynops orientalis, Triturus marmoratus en Lissotriton italicus. Heb de ouderdieren van de italicus inmiddels naar een andere houder overgedaan. Ook veel italicus en marmoratus eieren aan andere salamanderhouders verkocht. Er zwemmen hier nog zo'n 50 marmoratus larven rond, die op dit moment weer in hun kannibalistische fase lijken te zitten, resulterend in stukjes afgebeten kieuwen, staartpuntjes en soms tenen bij een gedeelte van de dieren. Gelukkig groeit alles, m.u.v. de stukjes kieuwen weer aan, en zie je er niks meer van als ze eenmaal zo'n maand het land op zijn. Heb 10 italicus juvenielen, waarvan er nu 2 het land op gegaan zijn en 8 op het punt staan dat ook te doen. De orientalis larven laat ik bij de ouders in de bak zitten.

Daarnaast van een andere salamanderhouder ongeveer 20 eitjes van Neurergus strauchi gekregen, in ruil voor het teruggeven van een deel van de opgekweekte dieren, waarvan de grootste nu al weer 4 cm zijn. Tot nu toe pas 1 larve verloren, hoop dat de overige het allemaal goed blijven doen.

StijnH

Ik heb larven en eitjes van L.italicus en T. carnifex, de karelinii en montandoni laten nog op zich wachten...
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

MartinS

Hier eieren en of larven van  Cynops ensicauda popei, Cynops pyrrhogaster, Cynops pyrrhogaster sasayamae, Hypselotriton cyanurus, Hypselotriton orientalis en Pachytriton breviceps. Momenteel draai ik dan ook overuren met vlooien vangen :)
F1 Cynops ensicauda popei (Hiji rivier N-Okinawa)
F2 Cynops ensicauda popei (Zamami eiland)
F1 Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
F1 Cynops ensicauda ensicauda (Amami-Oshima)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hoigawa-shi, Niigata prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Kanagawa prefectuur)
F2 Cynops pyrrhogaster (Mie prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hiroshima prefectuur)
F1 Cynops pyrrhogaster (Hyogo prefectuur)     
F1 Cynops pyrrhogaster sasayamae (Yubara, Okayama prefectuur)
CB Cynops cyanurus (Wuding, Chuxiong, Yunnan, China)
F1 Cynops fudingensis (Fuding northeastern Fujian)
WC Cynops orientalis (Hubei province, China)
CB Paramesotriton hongkongensis (Tai Tam HongKong Island )
WC/F1 Pachytriton sp.

CB Xenopus laevis albino en wildkleur

Poecilia wingei:
Campoma Rio Oro 2006, Class-N
Cumana Silverado, Class-N
Campoma Blue Star, Class-N
Campoma El Tigre, Class-N
Red Top Yellow Sword, ECS Stam Nr.: N - 98-0021
Black Bar, ECS Stam Nr.: N-98-0003
Red Chest, ECS Stam Nr.: N-98-0010

Poecilia reticulata:
Pasaje, Ecuador, 2005 Max Sparreboom
Rio Tefe, Brazilie, 1999, Hariolf Rieger
Rio picota, Colombia
Cayenne, Frans Guyana

StijnH

De montandoni's zijn momenteel aan het leggen  :)
Cynops ensicauda popei
Hypselotriton cyanurus
Lissotriton italicus
Lissotriton montandoni
Ommatotriton o. ophryticus
Pleurodeles waltl
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Triturus ivanbureschi
Triturus macedonicus
Triturus marmoratus
Triturus pygmaeus

Niels D

Citaat van: StevenZ op mei 03, 2015, 06:15:33 PM
Erg gaaf die deloustali eieren, dus toch geen 6 jaar hoeven wachten?

Vrouw is van 2007 en man is van 2009, dus dat duurde 8 jaar voordat er gelegd werd ipv 6 jaar.  ;) Ik had de dieren gelukkig niet van larf af aan.

Ik verwacht zelf nog eitjes van C.e.popei, want de vrouwen zijn goed gevuld, maar ze zijn nog niet aan de leg.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Ron Duijn

Hier heel veel nakweek van italicus,carnifex,dobrogicus,axo koper.
Vreemd genoeg willen mijn marmoratussen niet ditjaar.
Ik denk dat ik er teveel bij elkaar heb gezet of ze staan te warm.
Cynops orientalis
Cynops cyanurus
Cynops ensicauda popei (kustgebied Z-Okinawa)
Triturus marmoratus
Triturus carnifex
Triturus dobrogicus
Lissotriton italicus
Ambystoma mavortium
Ambystoma mexicanum
Salamandra algira tingitana

Peter Vliem

Hier eieren en larven van de Cynops pyrrhogaster sassayamae, Triturus carnifex, Triturus marmoratus (Clermont Ferrand), Lissotriton boscai. Verder ben ik nog larven aan het opkweken van Cynops orientalis en verwacht ik nog eieren van Pleurodeles waltl ;)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Niels D

Wat later in het jaar worden we nog beloond op eitjes van P. waltl. Het bijzondere is dat de vrouw, waarvan ik eigenlijk dacht dat het een man was, een leucistisch exemplaar is, waarvan zowel de vader en moeder leucistisch zijn. Uit een paring met twee leucistische T.carnifex komen, voor zover ik weet, geen levensvatbare eitjes uit voort, laat staat vruchtbare nakomelingen. Wat wel opviel is dat de gelei om de eitjes extreem zacht was, maar dat weerhoudt de eitjes er niet van te ontwikkelen. Dit kan ook liggen aan het feit dat dit het eerste legsel betreft. Inmiddels zijn ze ook allemaal uitgekomen.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl