Lissotriton boscai

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

Heeft er iemand tips voor het opkweken van deze soort. Ik heb een kleine hoeveelheid aan pas uitgekomen larfjes, die het overigens goed doen. Ik heb gelezen dat de meesten ze een landfase gegeven. Op caudata staat hoe je ze aquatiel zou kunnen opkweken, maar die koele temperaturen die daarvoor benodigd zouden zijn kan ik niet realiseren komende zomer. Hoe kweken de leden hier de dieren op?
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Heb zelf geen boscai, maar kweek nu wel italicus op. Deze heb ik eerst artemia gevoerd, ik kon ten tijde dat de eieren uitkwamen nog niet aan watervlooien komen, en snel daarna fijngeknipte levende tubifex. De larven die ik met deze methode heb opgekweekt beginnen nu het land op te gaan. Dan stop ik ze in bakjes van de chinees met gaatjes in het deksel geprikt, met een stukje boomschors en vochtig keukenpapier als substraat. Deze voer ik eenmaal per week met enchytreeen, die ik gewoon op het keukenpapier leg. Als het weer kouder wordt zet ik ze in een plastic bak met veel waterplanten, geen bodemsubstraat en lage waterstand, als ze aquatiel zijn verhoog ik de waterstand. Ik voer ze dan ook met geknipte levende tubifex. Zo heb ik de italicus van 3,5/4cm die ik afgelopen landdag heb overgenomen opgekweekt en deze legden eieren in januari.

Ik heb laatst ook zo'n 20 pas uitgekomen larven in een 60 bij 30 cm aquarium gegooid, samen met watervlooien en er verder niet meer naar omgekeken, deze hebben nu ook al achterpoten en zijn 2cm groot.

Hoop dat je hier wat aan hebt ondanks dat het over italicus gaat.

Niels D

Ik had al het idee om ze net als N.viridescens op keukenpapier op te kweken. Goed om te horen dat dit succesvol kan met Lissotriton italicus, want ik gok dat dit voor boscai ook wel mogelijk zal zijn.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl