Makkelijk gratis voer? Neem een vijver!

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels D

We hebben hier sinds vorig voorjaar een vijver voor onze schildpadden, maar waar ik nooit bij heb stilgestaan is dat ik nu niet meer mijn fiets hoef te pakken om watervlooien te vangen. Ik heb een grote bak dotterbloemen (geloof ik) vanuit een goed draaiende vijver gekregen en het duurde niet lang voordat ik in de vers opgezette vijver gammarus, zoetwaterpissebedden en slakken tegenkwam. Die zomer barstte het vervolgens van de mosselkreeftjes en watervlooien. Ideaal!

Ik heb echt een behoorlijke tijd zitten klooien om gammarus te kweken in aquaria. Soms vestigden ze zichzelf in een draaiende bak met salamanders, maar er hoefde zich maar een kleine wijziging in omstandigheden voor te doen en ik was ze allemaal kwijt. Zoetwaterpissebedden deden het wat beter, maar de meeste salamanders aten ze zo snel op dat de populatie zich niet kon vermeerderen. Nu we een vijver hebben is dit probleem verleden tijd en ik zorg dat in de meeste bakken altijd wel wat van deze twee soorten rondzwemt.

De watervlooien zijn handig voor het opkweken van larven. Ik kloot tegenwoordig ook niet meer met artemia. De pas uitgekomen larven zet ik in water uit de vijver. Uiteraard haal ik wel libellenlarven e.d. er eerst uit. In theorie bestaat het risico op schadelijke mijten en andere dieren nog steeds, maar tot nu toe ben ik goed weggekomen. In het vijverwater zit genoeg klein grut om je larven de eerste week door te laten komen. Daarna gewoon wat verversen met nieuw vijverwater. Vervolgens kan je de week daarop al watervlooien toevoegen. Mocht je dus plaats hebben, dan kan ik een vijver alleen al om die reden aanbieden.

Ik wil niet stellen dat vijverwater voor alle soorten geschikt is. Ik ben weliswaar geen voorstander van het steriel opkweken en houden van watersalamanders, maar sommige soorten varen niet wel in water met een hoge infectiedruk. Triturus-, Lissotriton- en Cynopssoorten doen het er hier tot nu toe goed op.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

StevenZ

Ben afgelopen herfst verhuist, en heb dit voorjaar hier ook gelijk een vijver gegraven, en deze geënt met watervlooien die ik elders vang voor het voeren van m'n larven. Ik moet zeggen dat het me tot nu toe wat tegenvalt, maar het is ook nog vroeg in het jaar natuurlijk. Voer je je watervlooien in de vijver eigenlijk ook nog bij met bijvoorbeeld bloedmeel of melk?

Ik hoop dat de watervlooienpopulatie binnnenkort flink groeit, want dat zou me weer flink veel tijd schelen. Ook dit jaar weer uren lopen zoeken naar goede watervlooienstekken in de omgeving. Op de plaatsen waar ik ze vorig jaar ving zijn dit jaar nagenoeg geen watervlooien te vinden, en uiteindelijk heb ik ze weer gevonden op een plaats waar ik ze totaal niet verwachtte, in een modderige bospoel ergens eind maart.  ::)  Vorige week ook eindelijk weer watervlooien gevonden in een vijver hier in de buurt, die vorig jaar al half maart vol watervlooien zat. Moet zeggen dat ik het zoeken naar watervlooien eigenlijk hartstikke interessant vindt, het is echt deel van de salamanderhobby geworden voor mij. Tot nu toe lijkt het erop dat de daphnia magna al heel vroeg in het jaar te vinden is, die ving ik vorig jaar al in februari, en dat de kleinere daphnia pulex vanaf mei te vinden is en vaak in de grotere vijvers voorkomt.

Niels D

Ik voer niets bij. Ik heb hier voornamelijk pulex zitten naar mijn idee. Ik pak nu vooral mosselkreefjes, hoewel er onderin de vijver al wel goed watervlooien te vangen zijn. Van de zomer komt dat echter wel goed.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

Xeno

Niels,

ik las je topic van watervlooien, wat je 120 dagen geleden geplaast hebt.

mijn vraag: waar haalde jij eerder watervlooien vandaan?
sloot of vijver?


groetjes Xeno

Niels D

Her en der. Ik heb wat sloten en paddenpoelen als vaste locaties gebruikt. Ook een brede kreek met traag stromend water.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl