kiewen, klein maar ook grote gezwollen

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

immi

De kiewen vraag,

mijn axo heb ik sinds 2011,
zijn kieuw-sprieten zijn nu kort en veel minder rood (zeker geen veren meer te noemen) dan toen hij jong was. Dit is voor zover ik weet vrij normaal maar ca 3mm vind ik wel heel kort
Nu zitten er ook een paar van die sprieten die heel gezwollen zijn, ongeveer half zo dik als de stam van de kieuw.

Hoe zit dit en wat zijn de dikkere?


immi

#1
p.s. er staat nu ook een nieuwe bak klaar
ipv zijn oude 60*30*30 krijgt hij nu een 100*40*50 Jewel rio 200 met bioflow binnenfilter.
Waardes van nieuwe en oude tank waren beide in orde.

-Kalk waarde was 8... (nog niks kunnen vinden over kalk en axo)
-ph - 7,7
-no2 - 0
-no3 - 3

ow en voeding = om de dag een worm en af en toe een zakje rode muggenlarven

en hier nog wat verduidelijkende foto's + een poserende Bunyip  ;D

Sarah_

Ik ben geen expert, maar zie positieve verbetering bij de kieuwen van mijn axolotl's doordat er meer zuurstof in het water aanwezig is.

Daarvoor heb ik extra zuurstofplanten toegevoegd en iets meer stroming door zo'n bruissteen, naast de gewone-zachte-uitstroom van de filter.

Niels D

Zolang als ik onze axolotls in de woonkamer hield werden de kieuwen vergelijkbaar met die van jouw dieren. De waterwaardes waren prima, maar de temperatuur zat af en toe tegen de bovengrens van wat wenselijk is aan. Er zat veel plantwerk in, maar weinig goede zuurstofplanten. Wel stond er redelijk wat stroming bovenin de bak.

Ik heb ze nu zitten in een bak op de salamanderkamer, waar het een stuk koeler is. Ze zitten nu in een bak met een grote hoeveelheid zuurstofplanten en bronmos zonder stroming. De kieuwen werden uiteindelijk weer mooi rood en waaiervormig. Er is tal van leesstof over de kieuwen te vinden, maar weinig is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Theorieën zijn dat kieuwen kleiner worden door slechte wateromstandigheden, maar ook als water zuurstofrijk zou zijn. Genetische aanleg wordt uiteraard ook genoemd.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

immi

Ja, 20 a 21 graden geeft de thermometer in de bak standaard aan.
Stroming, we hebben een tuitje met meerdere gaatjes aan de Jewel bioflow gemaakt zodat het verspreid ipv 1 harde straal.

Maar dankje voor de info. Misschien dat hij in de toekomstige woning toch maar een andere plek krijgt dan de woonkamer wat nu helaas geen optie is.

Voor nu is de stap naar een grotere bak met meer planten al een grote verbetering, hij is veel rustiger geworden en zwemt alleen nog tegen het raam aan om zijn spiegelbeeld te zoenen. En lucht haalt hij ook boven water met de longen dus ik denk niet dat het zijn gezondheid aantast?

Niels D

Hij vertoont verder geen kenmerken van een aankomende metamorfose, dus ik zou het dier nauwlettend in de gaten houden, maar me niet direct zorgen maken.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl

immi

Dan krijgt hij een mooie bak aarde in zijn oude bak  :P maar liever doet ie dat ff niet hahaha