Nieuw hier! Lengteverschil en hoe vervoeren?

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

itsdjelany

Hoi allemaal. Ik ben nieuw hier dus ik zal me even voorstellen. Ik ben Djelany, 18 jaar en 1e jaars student dier, gedrag en ondernemen. Ik zit ook op een ander forum maar daar zijn ze niet zo actief op het moment dus ik dacht, ik zoek een ander forum.

Wij hebben al een lange tijd axo's op school en binnenkort mag ik dan eindelijk 2 kleintjes meenemen; een mannetje en vrouwtje. Het worden mijn eerste axolotls dus ik vind het heel spannend. Ze zijn volgens mijn leraar nu 1 jaar oud. Alleen vind ik het lengte en breedte verschil zo groot. Ik weet dat het mannetje groter kan worden maar het viel me gewoon op. Hoe denken jullie hier over?

Ook vraag ik me af hoe ik ze mee moet nemen. Mijn leraar zegt dat ik gewoon een plastic bakje van de chinees kan gebruiken. Hoe zouden jullie het doen? Ik reis ongeveer 3 kwartier tot een uur met de trein en bus dus vind het best eng zo..

Alvast bedankt!

StevenZ

Welkom op het forum Djelano!

Heb zelf geen ervaring met axo's maar dat lengteverschil komt bij meer soorten voor, ik zie het hier ook bij mijn marmoratus larven. De ene groeit simpelweg sneller dan de andere. Weet niet of een groot lengteverschil bij axolotls problemen oplevert, bij de meeste soorten is het wel zo dat het lengteverschil niet te groot moet zijn om kannibalisme te voorkomen. Meenemen in een bakje van de chinees is in principe mogelijk, maar als je aan een grotere bak kan komen om ze mee te nemen heeft dat natuurlijk de voorkeur.

itsdjelany

Hoi! Bedankt voor je reactie. Het is trouwens Djelany, niet Djelano. Maar dat maakt niet uit haha. Ik heb vaker gehoord dat je axolotls apart moet houden met een groot lengteverschil ook vanwege kannibalisme inderdaad. Maar ze zitten nu ook gewoon bij elkaar dus ik denk niet dat het heel erg is. Ik zal ook kijken naar een andere, stevige bak. Misschien een tupperware?

Maxim M.

Wat mos in het water doen kan het schudden/klotsen van het water wat tegengaan.
Zeker als je het goed vol steekt met mos.
Zo vliegen de dieren niet weg en weer in het bakje.

Kan wel handig zijn op de trein.

Veel plezier en succes met je eerste dieren.

jackdw

Misschien best ze allebei apart te vervoeren....en beter niet samen huisvesten wanneer ze inderdaad veel in grootte verschillen.
Kannibalisme kan leiden tot 2 dode dieren, de grootste kan in de kleinste stikken...en dat zou toch wel jammer zijn?

Het hoeft niet ZOO te zijn...maar het kan...  :-\

itsdjelany

Heel erg bedankt allemaal voor de informatie! Kan ik veel mee :)