Paar vragen - Ribben Salamanders

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tenryo

Ik heb sinds vandaag redelijk jonge ribben salamanders.

Ik heb verder nog nooit salamanders gehouden, wel veel verschillende soorten vissen.

Ik heb een 100x30x40 juwel aquarium, met led (TL-balk formaatje) verlichting, Eheim 2213 externe filter, heb alle gaten gedicht, stuk kienhout, en kurken eilandes als landgedeelte, en rode muggenlarven in huis.

Heb een cultuurtje Daphnia opgezet, lekker gistig bakkie ervan gemaakt, uiteraard niet in hun bak, gewoon een aqua 40 bakkie omgetoverd.

Maar nu dus de vragen:

Hoe giftig zijn deze salamanders eigenlijk, ik ben van mezelf een redelijk stuntelig persoontje, en paranoide soms zelfs aangaande mijn eigen gezondheid, ogen, en noem zo maar op. Zou het mij erg schaden als ik bijvoorbeeld perongeluk beestje aanraak, en in mijn ogen zou wrijven (klinkt dom, maar soms denk je er niet teveel bij na, zeker van vissen overstappen naar salamanders).

En ik zag dat een salamander een stukje grind had gevonden, waarschijnlijk een van de weinigen onder een dikke laag zand. Het beestje doet het goed zoals ik het zie, sommige mensen die al jaren deze beestjes houden zeiden, in de gaten houden, maar meestal komt het er wel weer uit, zo niet, dan is er weinig aan te doen behalve naar een dierenarts. Is dit zo?

Voor de rest zou tips, advies, en gerustelling fijn zijn. Echter geniet ik zeker om naar ze te kijken, mooie mooie beestjes.

angela

ik heb zelf ook spaanse ribbensalamanders en ik heb zelf nog nooit iets gemerkt van hun "giftigheid"
ik raak ze eigenlijk ook nooit aan alleen met eten geven .
ik las dat je rode muggenlarven en daphnia gaat geven , ik zou je wel aanraden om ook regenwormen te gaan geven dit is eigenlijk het belangrijkste voedingsonderdeel voor deze salamanders.
veel succes met ze ik geniet er ook altijd van vind ze erg fascinerend!

Niels D

Over het inslikken van grind, of het gebruiken van grind zijn verschillende theorieën. Hou het in de gaten is het enige advies dat ik kan geven. P. waltl staat niet bekend om dergelijke problematiek, maar dat biedt geen garanties. Ook ik adviseer je over te gaan op voornamelijk wormen. Dit kun je combineren met steurkorrels of korrels bestemd voor andere carnivore vissen. De korrels kun je eerst aanbieden met wat tubifex of rodemuggenlarven er omheen om acceptatie te versnellen. Wormen zijn overigens redelijk makkelijk te vergaren als je wat moeite doet.
Paramesotriton deloustali/Pseudotriton ruber schenckii/Siren lacertina/Laotriton laoensis/Tylototriton Yangi/Paramesotriton sp "Roter Warzenmolch"/Paramesotriton chinensis/Paramesotriton guanxiensis/Triturus macedonicus (Metsovo)/Tylototriton verrucosus/Cynops ensicauda popei (South Okinawa)/Triturus dobrobicus (Orth an der Donau)/Triturus karelinii (Katech)/Cynops orientalis/Pleurodeles waltl