witte waas ogen axolotl???

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sarah_

Bedankt voor de tips, ik zal deze week nog extra waterplanten aanschaffen.

We gebruiken een eheim filter.

Ik heb ondertussen ook contact gehad met Frank Pasmans. Hij gaf onderstaande feedback, misschien ook interessant voor iemand hier? Het klinkt allemaal zeer logisch (ook omdat het zo plots was, en bij twee dieren aan beide ogen tegelijk) en ik ga duimen dat het over gaat als de waterkwaliteit aangepast wordt.

Beste Sarah,

Dit is een probleem dat vaak voorkomt en waar tot nu eigenlijk geen oorzaak voor gevonden is. In grote lijnen kunnen dit twee mogelijkheden zijn:
1)      Overmatige productie van slijm (mucus), wat aan heel veel dingen te wijten kan zijn (vb waterwaarden die niet correct zijn, vb te lage pH). Hardheid van het water kan een oorzaak zijn (maar dat is vooral bij zeer zacht water of net (bij soorten die zacht water wensen, te hard water) maar heel veel duidelijkheid is daar bij salamanders niet over (dit is gemeld bij Typhlonectes als een bron van huidziektes)

2)      Schimmel of bacteriële infectie. Dit zijn meestal "opportunistische" infecties (enkel problemen als er bepaalde uitlokkende factoren zijn). Het feit dat dit bij je twee dieren tegelijk (en ik vermoed aan beide ogen) zichtbaar is, beschouw ik hier eerder als een teken dat het geen schimmel / bacterie is (maar dit is niet uit te sluiten).

Mijn conclusie hier: pas eerst je waterkwaliteit aan (hardheid, pH, nitraat / nitriet) en kijk hoe je axolotls daarop reagere.

Groet,

Frank

Sarah_

Nu heb ik nog een vraag als leek... ik heb teststrips voor het water. Deze geven aan dat de hardheid niet juist zit, maar niet of het dan te hard of te zacht is.

De teststrip geeft bij pH aan dat deze hoog is. Mag ik er dan vanuit gaan dat mijn water eerder (te) hard is dan te zacht. Of is er nog een ander soort test die ik kan gebruiken die een gericht resultaat geeft?

Nu zitten ze elke dag in 100% ververst water (2x per dag verversing) maar dit is gewoon kraanwater en als dit te hard of te zacht is, dan blijft het probleem natuurlijk bestaan. Nu ik erover nadenk is dit probleem ook ontstaan NADAT de guppy's doodgingen en ik als reactie daarop 50% van het aquarium heb ververst (en met zo'n groot aquarium: dit waren 20 volle emmers kraanwater die er vers ingingen)

Alvast bedankt.

david868

Citaat van: Sarah_ op april 07, 2015, 01:21:44 PM
Nu heb ik nog een vraag als leek... ik heb teststrips voor het water. Deze geven aan dat de hardheid niet juist zit, maar niet of het dan te hard of te zacht is.

De teststrip geeft bij pH aan dat deze hoog is. Mag ik er dan vanuit gaan dat mijn water eerder (te) hard is dan te zacht. Of is er nog een ander soort test die ik kan gebruiken die een gericht resultaat geeft?

Nu zitten ze elke dag in 100% ververst water (2x per dag verversing) maar dit is gewoon kraanwater en als dit te hard of te zacht is, dan blijft het probleem natuurlijk bestaan. Nu ik erover nadenk is dit probleem ook ontstaan NADAT de guppy's doodgingen en ik als reactie daarop 50% van het aquarium heb ververst (en met zo'n groot aquarium: dit waren 20 volle emmers kraanwater die er vers ingingen)

Alvast bedankt.


denk dat het water ok is maar dat er teveel voer word gegeven
als ik jouw was zou ik ook andere waardes testen bv ammoniak
die streepjes kloppen meestal niet 100% beter met een buisje en druppels doen

ik heb mensen gezien met een groen zwembad met axolotls erin in opglabeek en dit ging zelfs goed
en na de winter zaten er nog in
hij gooide er bijna alle eitjes in en door de muggen die op het vieze water afkomen kwamen  er veel beestjes in en de axolotls aten dit hij haalden dan de grote exemplaren eruit en zetten die binnen
je kan niet 2000 axolotls opkweken beter de eitjes in een zwembad dan ze weg te gooien

in het wild leven ze ook niet in zeer proper water ;D
en gaan ze ook niet allemaal erdoor


david868

#18
Citaat van: Sarah_ op april 07, 2015, 01:21:44 PM
Nu heb ik nog een vraag als leek... ik heb teststrips voor het water. Deze geven aan dat de hardheid niet juist zit, maar niet of het dan te hard of te zacht is.

De teststrip geeft bij pH aan dat deze hoog is. Mag ik er dan vanuit gaan dat mijn water eerder (te) hard is dan te zacht. Of is er nog een ander soort test die ik kan gebruiken die een gericht resultaat geeft?

Nu zitten ze elke dag in 100% ververst water (2x per dag verversing) maar dit is gewoon kraanwater en als dit te hard of te zacht is, dan blijft het probleem natuurlijk bestaan. Nu ik erover nadenk is dit probleem ook ontstaan NADAT de guppy's doodgingen en ik als reactie daarop 50% van het aquarium heb ververst (en met zo'n groot aquarium: dit waren 20 volle emmers kraanwater die er vers ingingen)

Alvast bedankt.

water moet je niet teveel verversen 1x per 5-7 dagen 25-50% hangt af van het bestand

ik zou het hout eruit halen voorlopig

en het dier in een grote plastic bak laten zitten met gewoon kraanwater kijken wat dit doet

Peter Vliem

Niet dat het iets met de waas te maken heeft, maar juist wel regenwormen voeren hoor. Dit is het beste en meest complete voer voor salamanders. Dit mag je uiteraard af en toe afwisselen met andere dingen.

Verder aan David de vraag waarom het hout er uit zou moeten. Hout verzuurt het water enigzins, wat inhoud dat de zuurtegraad (PH) naar beneden gaat, en daarmee ook de hardheid. In wat zuurder water groeien schimmels slecht tot niet, dus zie voor nu even niks beters dan juist het hout te laten zitten.
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

Sarah_

Ik denk dat er een beetje verwarring is: momenteel zitten mijn axo's in quarantaine in een faunabox, vandaar de waterwissels elke dag! Ze zitten dus niet in hun aquarium nu. De waterwissels zijn nodig want ik vrees anders dat de nitriet/nitraat gigantisch snel stijgt in die kleine faunabox. Ze zitten op kraanwater.

Van de aquariumwinkel heb ik nog anti-schimmel/bacterie middel gehad om in het aquarium te doen, wellicht het proberen waard..

Nog geen verandering bij de ogen, maar we gebruiken momenteel nog steeds het kraanwater, dat dus te hard is (hardheid boven 20) Is het mogelijk dat de guppy's daar ook aan bezweken zijn?

De axolotl's zitten al jaren op gewoon kraanwater, dus heel vreemd dat ze daar nu last van krijgen.

Ik zal eens kijken voor een druppeltest ipv een striptest.

david868

Citaat van: Sarah_ op april 08, 2015, 08:14:43 AM
Ik denk dat er een beetje verwarring is: momenteel zitten mijn axo's in quarantaine in een faunabox, vandaar de waterwissels elke dag! Ze zitten dus niet in hun aquarium nu. De waterwissels zijn nodig want ik vrees anders dat de nitriet/nitraat gigantisch snel stijgt in die kleine faunabox. Ze zitten op kraanwater.

Van de aquariumwinkel heb ik nog anti-schimmel/bacterie middel gehad om in het aquarium te doen, wellicht het proberen waard..

Nog geen verandering bij de ogen, maar we gebruiken momenteel nog steeds het kraanwater, dat dus te hard is (hardheid boven 20) Is het mogelijk dat de guppy's daar ook aan bezweken zijn?

De axolotl's zitten al jaren op gewoon kraanwater, dus heel vreemd dat ze daar nu last van krijgen.

Ik zal eens kijken voor een druppeltest ipv een striptest.


ph moet iets lager voor guppys gewoon kraanwater is meestal niet goed genoeg
en het kan ook zijn dat de guppys ziek waren toen

david868

Citaat van: Peter Vliem op april 07, 2015, 09:17:10 PM
Niet dat het iets met de waas te maken heeft, maar juist wel regenwormen voeren hoor. Dit is het beste en meest complete voer voor salamanders. Dit mag je uiteraard af en toe afwisselen met andere dingen.

Verder aan David de vraag waarom het hout er uit zou moeten. Hout verzuurt het water enigzins, wat inhoud dat de zuurtegraad (PH) naar beneden gaat, en daarmee ook de hardheid. In wat zuurder water groeien schimmels slecht tot niet, dus zie voor nu even niks beters dan juist het hout te laten zitten.

ik zou het hout eruit halen iedereen zijn mening

Peter Vliem

Dat mag best jou mening zijn, heb ik geen problemen mee, maar ik zou graag weten waarom je dat vind ;)
2.4.0 Ambystoma maculatum
1.0.0 Ambystoma mavortium diaboli
2.2.0 Ambystoma mavortium mavortium
0.1.0 Ambystoma mavortium mavortium  (Texas)
3.8.0 Ambystoma opacum
1.1.0 Ambystoma tigrinum tigrinum
3.1.0 Ambystoma tigrinum       (Chicago)
3.6.0 Cynops pyrrhogaster sasayamae
0.1.0 Hypselotriton orientalis
0.5.3 Lissotriton boscai             (Melo, Portugal)
1.1.0 Paramesotriton labiatus
1.2.0 Pleurodeles waltl
0.0.1 Pleurodeles waltl Heterozygoot
0.0.2 Pleurodeles waltl Leucistisch
0.0.7 Salamandra algira tingitana
11.10.2 Triturus carnifex
1.3.11 Triturus marmoratus       (Soria)
0.0.5 Triturus pygmaeus            (Castro Verde)
4.4.1 Tylototriton verrucosus

0.0.5 Bombina orientalis
1.1.0 Litoria caerulea
1.1.0 Correlophus ciliatus

david868

Citaat van: Peter Vliem op april 08, 2015, 04:46:09 PM
Dat mag best jou mening zijn, heb ik geen problemen mee, maar ik zou graag weten waarom je dat vind ;)

hout is een goede opslagplaats voor div beestjes bacterie en hout kan het water aantasten als het niet proper is

Tenryo

Ik hou al jaren aquariums met tal van best wel zeurige vissen (die snel ziek worden, en dergelijke) en heb nog nooit echt uitval gehad door kienhout, of hout in het algemeen.

Hout heeft meer voor dan nadelen, en als je gewoon goed voor het kwaliteit van het water zorgt, en er voor zorgt dat er uberhaupt geen zieke beesten worden toegevoegd, dan is hout echt het minst van je zorgen.

Buiten dat om, is een filter, planten, en decoraties net zo'n goede plek voor bacterie, en parasieten dan hout.

Maar een mening blijft mening, hoop dat de axols het goed maken?

Roy van Grunsven

Bacterien wil je juist. Zolang het hout niet rot is het geen probleem.
Hout kan je water een heel klein beetje verzuren maar dit water is flink gebufferd en zal het effect nihil zijn.

Guppen die dood gaan van hard water of niet tegen kraanwater kunnen is nieuw voor mij. Dan heb je wel enorm zwakke beesten, voor een beetje gup maakt dat niks uit.

david868

daarom zeg is ook als het niet proper is ...
ik ben geen fan van hout bij axolotls

Sarah_

Ondertussen een week verder. De axo's doen het gelukkig goed, goed dik en gezond. De witte waas op hun ogen neemt langzaam af, ik heb goeie hoop dat hij uiteindelijk helemaal verdwijnt. De kieuwen zijn ook terug aan het bijtrekken.

Op advies van de aquariumwinkel gaan we voor de zekerheid nog over kool filteren (hebben nu een eheim met enkel watten). Hij vindt het ook een raadsel dat alle guppen zo plots stierven en dat de axo's toch op iéts reageren. Water nogmaals laten testen en dit is gewoon goed.

Hij denkt aan een vergiftiging door iets, een giftige stof in de lijm voor de achterwand bv (hoewel we het aquarium hebben overgenomen van een liefhebber en de guppen er enkele weken zonder problemen hebben ingezeten). Wat ook een mogelijkheid is, is een slechte reactie op een huisparfum. Dit hadden we kado gekregen op onze housewarming en enkele keren gebruikt, wellicht is er wat in hun aquarium terecht gekomen (we hebben wel een kap, maar met een opening waar de filterbuizen erin gaan).

david868

Citaat van: Sarah_ op april 21, 2015, 09:39:13 AM
Ondertussen een week verder. De axo's doen het gelukkig goed, goed dik en gezond. De witte waas op hun ogen neemt langzaam af, ik heb goeie hoop dat hij uiteindelijk helemaal verdwijnt. De kieuwen zijn ook terug aan het bijtrekken.

Op advies van de aquariumwinkel gaan we voor de zekerheid nog over kool filteren (hebben nu een eheim met enkel watten). Hij vindt het ook een raadsel dat alle guppen zo plots stierven en dat de axo's toch op iéts reageren. Water nogmaals laten testen en dit is gewoon goed.

Hij denkt aan een vergiftiging door iets, een giftige stof in de lijm voor de achterwand bv (hoewel we het aquarium hebben overgenomen van een liefhebber en de guppen er enkele weken zonder problemen hebben ingezeten). Wat ook een mogelijkheid is, is een slechte reactie op een huisparfum. Dit hadden we kado gekregen op onze housewarming en enkele keren gebruikt, wellicht is er wat in hun aquarium terecht gekomen (we hebben wel een kap, maar met een opening waar de filterbuizen erin gaan).

kool moet je zeker hebben met al dat voer van de axolotls denk dat het dan beter gaat worden