witte waas ogen axolotl???

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sarah_

Hallo allemaal,

Lijkt alsof ik hier telkens enkel kom posten als er medisch iets aan de hand is.

Ik ben net thuisgekomen en schrok me te pletter, er zit een witte waas over de ogen van mijn axolotl's, welke er gisteren nog niet was! Het lijkt een beetje op schimmel, echt zo'n donsje. Maar over hun ogen???

Weet er iemand wat dit is? Wat ik eraan kan doen?

Extra info: twee mannetjes, drie jaar oud, 28 cm lang, zitten met twee in een aquarium van 1m60. Recent hadden we er enkele guppy's bijgezet (ernaast met een schot tussen dus wel zelfde aquarium) om als voedsel te dienen maar deze zijn na een maand mysterieus overleden. Dit is ongeveer een week geleden. We hebben het water 1) ververst en 2) laten testen bij aquawinkel en 3) aquasafe ingedaan. Water waren de waarden goed van!

Herkent iemand dit? Welke actie is NU nodig?

Sarah_

Nog extra info, net met een stripje het water getest, GH is niet goed, dit is hardheid, klopt dat? Kan dit de waas over de ogen veroorzaken? Het is recent voor de helft ververst geweest, vorige week. Zou ons water te kalkrijk zijn?

Sarah_

Ze zitten in een zoutbad, 3 gr/liter, op 3 liter in een bakje met hun twee en zuurstofsteen erbij.

Hoe lang mogen ze hier in zitten?

Moest er iemand het herkennen... ze eten nog gewoon (was beginnen voeren en toen zag ik het ineens) en het zit echt recht op hun oogjes... bij 1 van de twee lijkt ook een klein donsje aan het staartpuntje te zitten..

david868


david868

#4
Citaat van: Sarah_ op april 04, 2015, 05:20:37 PM
Nog extra info, net met een stripje het water getest, GH is niet goed, dit is hardheid, klopt dat? Kan dit de waas over de ogen veroorzaken? Het is recent voor de helft ververst geweest, vorige week. Zou ons water te kalkrijk zijn?

heb je alle waterwaarden getest  nitriet,GH/KH en ph
heb je ook het water getest op ammoniak
axolotls kunnen normaal gewoon op kraanwater
guppy's uit een winkel kunnen ook ziektes mee nemen


heb je een foto van de aquarium het kan ook zijn als u stenen heeft dat deze veel kalk afgeven

Sarah_

Hallo,

de axolotl's zitten op zand.

Alles van waarden is getest: nitriet, nitraat, hardheid, pH,... alles ok buiten de hardheid niet (gaf vier paarse blokjes).

Het kan zijn dat de guppy's een ziekte hebben meegebracht, maar het is zo bizar dat het enkel op hun ogen zit?? Ik post morgen een foto, fototoestel is aan het opladen..

Hoe vaak per dag mogen ze een zoutbad? Heb tot nu toe 2x per dag gedaan, voor 15 minuten. Geen verbetering helaas  :( ze eten wel nog gewoon regenwormen.

david868

#6
Citaat van: Sarah_ op april 05, 2015, 04:38:38 PM
Hallo,

de axolotl's zitten op zand.

Alles van waarden is getest: nitriet, nitraat, hardheid, pH,... alles ok buiten de hardheid niet (gaf vier paarse blokjes).

Het kan zijn dat de guppy's een ziekte hebben meegebracht, maar het is zo bizar dat het enkel op hun ogen zit?? Ik post morgen een foto, fototoestel is aan het opladen..

Hoe vaak per dag mogen ze een zoutbad? Heb tot nu toe 2x per dag gedaan, voor 15 minuten. Geen verbetering helaas  :( ze eten wel nog gewoon regenwormen.

regenwormen kunnen ook ziektes overgeven beter rodemuggen,spieringen en pellets  en regenwormen niet teveel geven, beter een druppel test doen dus niet met staafjes maar met flesjes

2 maal zou ik aanhouden maar niet te lang,welk zout gebruik je? zijn ook verschillende soorten
met jodium niet doen dus. gewoon zout of speciaal aquarium zout maar deze moet je iets minder van gebruiken door de sterkere werking

ik heb ook axolotls gehad met schimmel deze heb ik gebade in speciaal zee aquarium zout
van een winkel dicht bij mij thuis volgens mij had ik Aquatic Marine zout gebruikt ik ken de winkel eigenaar en heb gratis een zakje vol gekregen normaal zijn deze in 10kg en 30kg


is het echt in het oog getrokken of zit et erbuiten?
je kan ook wat meer gebruiken als het erbuiten zit proberen het erop te strooien
bij mij was het na 1 keer al eraf maar ik had veel meer gebruikt dan 3 gram 2-3 soeplepels
als de axolotl nog beweegt kan het geen kwaad als ze slomer worden of niet meer bewegen moeten ze rap het badje uit denk dat ik ongeveer 3-4 min hem in het badje heb gehad
je kan ook met een pincet het van de staart afdoen bij de ogen zou ik dit niet doen

Sarah_

Hey,

het lijkt er langs de buiten kant op te zitten, echt zo'n toefje dat eruit puilt, eronder kan ik vaag nog het oogje zien zitten. Bij één van de vier ogen lijkt het iets beter.

Ik gebruik zout zonder jodium. Dus misschien toch aandurven 1x een straffer zoutbad te geven? Gebruik nu 8 gram op 2 liter en daar gaan ze 15 minuten in.

Schimmeltoefje op staart is volledig weg. Aan ogen heb ik al zitten denken om het er misschien af te plukken, maar durf niet goed..

Normaal gezien eten ze in de winter steurkorrels (zoals axo pellets), maar omdat ik ergens gelezen had dat regenwormen wel een vitamineboost kunnen geven (?) toch even in de tuin naar wormen gegraven. In de lente/zomer/herfst staan ze normaal op regenwormen.

Sarah_

Ik heb mijn vraag ook gepost op caudata.org. Helaas nog geen antwoord.

Daar lees ik veel over gedechloreerd water. Dit is toch gewoon kraanwater dat je één dag laat staan zodat de chloor verdampt, niet?

Bedankt alvast voor de antwoorden..

StevenZ

Gedechloreerd water is inderdaad water dat je even laat staan zodat het chloor verdampt. In Amerika en veel andere landen zit vaak meer chloor in het water, hier in Nederland wordt geloof ik veel minder chloor toegevoegd aan het kraanwater en is het dus minder noodzakelijk het water even te laten staan. 

Kan je verder ook niet veel vertellen over de witte waas op de ogen, heb zelf geen ervaring met axolotl's of dieren met een witte waas op hun ogen.

Sarah_

Toch bedankt voor je antwoord Steven, ik probeer zo snel mogelijk een foto te posten.

Het zijn echt toefjes (schimmel?), enkel op hun ogen, heel bizar.

Maxim M.

Ook nog nooit mee gemaakt, wel benieuwd naar je foto's.

Veel succes en laat ons zeker weten hoe het verder loopt.

Sarah_

Bedankt, wil mijn kerels echt niet verliezen, hoop dat ze erdoor komen  :(

Hier wat foto's van vorige week, toen was er nog niets aan de hand.





Ik heb geprobeerd het goed op de foto te zetten, maar ze zitten momenteel in een faunabox voor de behandeling, wat het moeilijker maakt. Ik had er nog wat steurkorrels bij gedaan moesten ze honger krijgen (gaan er straks weer uit als ze hun volgende zoutbad krijgen). (de handdoek ligt er normaal over zodat ze donker zitten)







Hopelijk is het een beetje duidelijk zo? Zoals je ziet puilt het witte toefje er echt uit. Bij één van de oogjes zie ik onder het witte duidelijk het oogje zitten.

Ze zien er natuurlijk verder niet al te fris en happy uit  :-\ Dat gebogen kieuwtje is al jaren zo, net als het kapje uit de rugvin. De kieuwharen rechts van de ene axo zijn opeens weg, dat is pas sinds ik de schimmel op hun ogen opmerkte, misschien een verband?




Sarah_

Nu ik het zo zie lijken hun kieuwen zelf ook wel kleiner geworden.. we zijn 1 januari verhuist naar ons nieuwe huis en de axolotl's zijn mee verhuist en hebben een nieuw aquarium gekregen (van 1m naar 1m60). Geen idee of dat een invloed heeft gehad..

david868

#14
Citaat van: Sarah_ op april 06, 2015, 01:34:50 PM
Nu ik het zo zie lijken hun kieuwen zelf ook wel kleiner geworden.. we zijn 1 januari verhuist naar ons nieuwe huis en de axolotl's zijn mee verhuist en hebben een nieuw aquarium gekregen (van 1m naar 1m60). Geen idee of dat een invloed heeft gehad..


door teveel van die steur korrels te geven komt hier schimmel op
en deze soort schimmel gaat dan over op de axolotl beter geven en als ze het niet opeten weg halen
ik zou 50% van het water verversen of een beetje minder
wel soort filter materiaal gebruik je ? gebruik wat meer actieve kool
nog wat drijfplanten van boven op het water doen die grote bollen krijg je bijna overal in de zomer en enkele plantjes waterpest erbij dan komt het goed met de kiewen